2021-ben számos ismert és néhány talán kevésbé népszerű, ám az autóipar szempontjából fontos típus kapcsán ünnepelhetünk kerek évfordulókat. Hogy mindenki megtalálhassa az érdeklődésének megfelelő típusokat, gyűjtésünk a Zastavától a Bugattiig terjed. Öveket bekapcsolni, indul az évtizedes autótörténeti utazás!

70 éves - Jaguar C-Type

Kezdjük a matuzsálemmel: a Jaguar C-Type (C, mint competition, vagyis verseny) 1951-ben gördült ki először a gyárkapun. Még ugyanabban az évben megnyerték vele a Le Mans 24 órás viadalt, minden addigi sebesség- és távolsági rekordot megdöntve. Egy igazi sporttörténeti legenda, és nem mellesleg egy csúcstermék: gyönyörű vonalaival felejthetetlen ez a már bőven nyugdíjas korú autó. Összesen 53 darabot gyártottak belőle, és ha árverésre is bocsátják az egyik fennmaradó példányt néha napján, ára a sztratoszférát súrolja.  

Jaguar C-Type

60 éves - Jaguar E-Type

1961-ben még nagyobbat dobott a Jaguar, amikor megalkotta minden idők egyik leginkább vágyott klasszikus autóját, ami később is etalonnak számított sok másik gyártó szemében: ez vol az E-Type. Csodálatos formájáért ugyanaz a Malcolm Sayer a felelős, aki a C-Type-ot is megalkotta. Nem is lehetne ennél klasszikusabb angol sportkocsit elképzelni. Egyik különlegessége a szokatlan arányai: jellegzetesen hosszú orra miatt a szélvédő pontosan az autó középvonalában helyezkedik el. A kupé (2 vagy 2+2 üléses) és roadster kivitelben is elérhető típusból összesen 72 500 példány készült a gyártás 1975-ös leállításáig.

Jaguar E-Type

60 éves - Volvo P1800

Maradjunk a gyönyörű klasszikusoknál: a Volvo P1800 a márka egyik legszebbnek tartott típusa, ami nem csak esztétikus, de még a svéd márkánál megszokott minőséghez képest is kimagasló teljesítményt nyújtott: a világ legmegbízhatóbb autójának tartják, mivel egy példánya már bizonyíthatóan több mint 5 millió kilométert futott. Pedig nem indult könnyen a gyártás: a tervek már két éve elkészültek, mire – saját gyártói kapacitás híján – sikerült megállapodni az összeszerelés helyszínéről Angliában, a Jensen üzemében. Az összeszerelést 2 év után, a karosszéria-gyártást csak 1969-ben vitték át teljes mértékben Svédországba. A 2+2 üléses kupéból közel 40 ezer, az utolsó évben bevezetett kétajtós sportkombiból összesen 8 ezer darabot készítettek a gyártás 12 éve alatt.

Volvo P1800

60 éves - Renault 4

A sportkocsik után következzen egy igazi népautó: a bakancsformájú Renault 4 szintén 60 gyertyát gyújthat meg idén. A Citroën 2CV, vagyis a Kacsa 1948-as bevezetésére szánta válaszként a Renault ezt a nívósabb, strapabíró, de szintén olcsó kisautót, amiből több mint 8 millió példányt ontottak ki a gyártóegységek világszerte, Franciaországtól Kolumbiáig, Algériától Ausztráliáig. Hozzánk az egykori Jugoszlávia, majd a szétválás után Szlovénia területén található gyár termékei jutottak el a legegyszerűbben, ahol házi világrekorderként a legtovább, 1994-ig készültek a Négyesek.

Renault 4

50 éves - Mercedes-Benz SL (R107) és SLC (C107)

Következzen a középkorúvá vált autók közül a mai oldtimer-közösségek egyik legkedveltebb típusa, a 107-es: az 1971-ben bevezetett Mercedes SL roadster és SLC kupé. A márkán belül az SL tartja a G-osztályt követve a második helyet a gyártási időszak rekordhosszában: a kétüléses nyitott verziót egészen 1989-ig gyártották, míg az SLC-t csak 1981-ig. A bumfordi lökhárítók és gülü fényszórók alapján első pillantásra könnyen megkülönböztethetők az USA piacára szánt modellek a sokkal esztétikusabb európaiaktól. A hosszú modellciklus alatt több mint 300 ezer példányt gyártottak le, 80%-ban a nyitott verzióból. 

Mercedes SL

50 éves - Fiat 127

Fél évszázados lett a Fiat korszakalkotó kisautója, a megjelenését követő évben az év autója díjat is bezsebelő 127 is. A Fiat 850 forradalmian modernnek számító utódjaként bevezetett megfizethető, jó térkihasználású, technikailag korszerű, mindössze 3,6 méter hosszú típust kezdetben kétajtós, majd a későbbiekben 3, 4 és 5 ajtós modellként is gyártották, egészen 1983-ig. Népszerűségét jelzi, hogy már az első három évben egymillió darabot értékesítettek belőle, végül 12 év alatt összesen több mint 3,5 millió példányt készítettek el a 127-ből. Utódja a szintén év autója (1984) díjat kiérdemlő Fiat Uno lett.

50 éves - Zastava 101/Skala

A Fiat 127 két évvel korábban bemutatott kompakt nagytestvére, a 128 alapján készültek az akkori Jugoszláviában a lépcsőshátú, kétajtós olasz verziónál némileg praktikusabb 3 és 5 ajtós, olcsó tömegmodellek Zastava, vagy a nyugati piacokon Yugo márkanév alatt. Elképesztően hosszú, egészen a gyár bezárásáig, 2008-ig tartó modellciklusa alatt több mint egymillió darabot gyártottak le belőle, amiből számos példány Magyarországra is jutott a KGST-korszakban.

Zastava