2023. február 03. | 07:53

A törvényjavaslat egy bizonyos forgalmi helyzettel foglalkozik, amiből Florida mellett sajnos nálunk is sok van.

Megvan az a szituáció, amikor reggel tisztes tempóban haladsz a munkahelyedre az autópályán, és szinte üres az egész? Néhány autó lengedezik csak, tudsz haladni, de mindig beleakadsz egy-egy szerencsétlenbe, aki bent felejti magát a belsősávban és ha jelzel neki, még bunkónak is néz, nem tudja, mi bajod.

Na, az ilyen emberek ellen lépne fel a floridai törvényhozás, azon belül is Jenna Persons-Mulicka képviselő, aki egy új törvényjavaslatot nyújtott be az üggyel kapcsolatban. A tervezettel a képviselő arra törekedne, hogy a fent leírt esemény komoly szabálysértésnek minősüljön.

Tehát ha valaki úgy közlekedik tartósan a belső sávban, hogy közben nem előz senkit és szabad lenne a középső, esetleg külső sáv, akkor komoly szabálysértést követ el. Ennek megfelelően pedig vaskos pénzbírsággal díjazható lenne a mutatvány, ami visszatartó erejű lehet az ilyen autósok számára.

A törvénytől azt várják a javaslatot támogató képviselők, hogy ezzel egy kicsit felgyorsulhatna a forgalom az autópályákon és egyéb gyorsforgalmi utakon. Ezzel a figyelmetlenebb és lassabb sofőröket szűrnék ki, hogy a tempósabban haladóknak szabad útja legyen.

Egy ilyen törvényjavaslatot a döntés előtt sokszor meg kell rágni és minden aspektusában megvizsgálni, mert akármilyen hihetetlen is ez a mi gondolkodásunkkal, itt is fontolóra kell venni a rasszizmus lehetőségét. Egy ilyen törvény ugyanis ürügyet szolgáltathat a rendőröknek a színes bőrűek megkülönböztetésére.

Egy tanulmányból kiderül, hogy például 2014-ben Floridában háromszor több esetben állítottak meg színesbőrű autósokat a rendőrök, jellemzően a biztonsági öv be nem kötése miatt - már ha tényleg így volt. Emellett egy 2020-as egyetemi tanulmány során az is kiderült, hogy rendőri intézkedés során a színesbőrű autósok háromszor nagyobb eséllyel halnak meg, mint a fehérek.

Bár a törvényjavaslat ilyen szinten nem rendelkezhet, a rendőrség kultúráján kell sokat változtatni ahhoz, hogy ez a szám ne legyen ennyire aggasztó. A javaslat egyébként az intézkedő hatóságoktól és a cselekmény mértékétől függően változó mértékű bírság kiszabását engedi meg.

Ráadásul hatásköre szűkül azokra a többsávos utakra, ahol a megengedett legnagyobb sebesség 105 km/óra (65 mérföld/óra) minimum. Ha a javaslatot elfogadják, akkor várhatóan 2024. január 1-jén lépne életbe Floridában.

A probléma egyébként nálunk is jelen van, és szembe megy a KRESZ azon részével mely a többsávos közlekedést tárgyalja, mégis sokan tesznek rá. A témával kapcsolatban egy videót is készítettünk.

Depositphotos