Galamb Józsefre emlékezünk

Tóth Balázs
Közzétéve:
2021-02-05, 12:03

A legendás Ford T-modell nélküle nem jöhetett volna létre.

Galamb József gépészmérnök 140 évvel ezelőtt, 1881. február 3-án Makón látta meg a napvilágot. Autós berkekben arról ismert, hogy a legendás Ford T-modell tervezőjeként tartják számon. Ő volt nem mellesleg a Ford autógyár első főmérnöke.

Református parasztcsaládban nevelkedett, édesapja földműves, édesanyja háztartásbeli volt. Iskoláit Makón kezdte meg, ahol hamar kiderült, képességei kiválóak. A szegedi Állami Fa- és Fémipari szakiskolából a Budapesti Állami Felsőipariskolába (ma Óbudai Egyetem, Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar) vezetett az útja. 1901. júniusában végbizonyítvánnyal távozott. Három esztendő alatt 24 tantárgyat abszolvált sikerrel a gépész szakosztályon, s a gépszerkezettani gyakorlatok nem jelentettek számára gondot, rendre jeles érdemjegyet szerzett.

A diósgyőri Vasgyárban állt munkába, ahol műszaki rajzolóként dolgozott rövid ideig üzemmérnöki diplomájával. A kötelező katonai szolgálatot 1901-ben kezdte meg Pólában a haditengerészetnél, ahol megismerkedett a sorhajóhadnagy Horthy Miklóssal.

Galamb József
Galamb József | Fotó: Wikipédia

Leszerelése után bejárta Európát, végül az autókkal a frankfurti Adler Automobil Company alkalmazottjaként motor-összszerelőként került szorosabb kapcsolatba.

Élet az Egyesült Államokban

Galamb József az 1904-es autó-világkiállítás megtekintése céljából indult St. Louisba. Úticélja elérése során Hollandia és Belgium gyárainak érintésével érkezett meg New Yorkba. Pénzre volt szüksége, így nem válogatott a munkák között: dolgozott dobozgyárban és szerszámkészítőként is.

Sikerrel összegyűjtötte azt a pénzt, amivel el tudott utazni a világkiállításra. Nagy álma valóra váltását követően eredeti terveivel ellentétben nem az Adler-gyárba tért vissza, hanem a cleavelendi Stearn's Automobile Company alkalmazottjaként karburátorokat készített.

Kiváló angol nyelvtudással géptervzői állás után nézett, a Harris Automotive Press Company kínált neki munkát, ahol rotációs munkagépek gyártásában vett részt.

1905-ben Detroitba, az akkori autógyártás korabeli központjába látogatott Galamb József. Olyannyira lenyűgözte, hogy le is telepedett a városban, itt találkozott Henry Forddal. A Cadillac és a Ford is szerződtette volna, végül utóbbit választotta.

Munka a Ford Motor Companynál

1905. december 11-én műszaki rajzolóként kezdett dolgozni a Fordnál, ahol mindössze 300 alkalmazott tevékenykedett. Első lépései egyikeként áttervezte a Ford N-modell hűtőrendszerét, ezt követően a gyár főkonstruktőrévé vált.

Galamb József mellett a szintén magyar származású Charles Balough és Haltenberger Gyula, valamint az amerikai Childe Harold Wills alkotta meg a legendás Ford T-modell alkatrészeinek tervét. A cél az volt, hogy készüljön egy olyan olcsó népautó, amely könnyen kezelhető.

megkímélt állapotú, a 2013-as Old Timer Show rendezvényen a szemlézett jármű kategóriában aranyérmet szerzett, üzemképes Ford T-modelle
A Közlekedési Múzeum tulajdonában álló, üzemképes Ford T-modell 

Az autózás fő mérföldkövét jelentő modell számos műszaki újítást tartalmazott. Galamb József találmánya volt a bolygóműves sebességváltó és a levehető hengerfejű motor. A T-modell első olyan példánya, melyet eladásra szántak 1908. október 1-jén készült el. Ez a modell volt az első sorozatgyártásban készülő személyautó.

A Ford T-Modell sikere

Húsz éven át gyártották a megbízhatónak bizonyuló T-Modellt, mely rendkívüli népszerűségnek örvendett a tengerentúlon. 1918-ra az Egyesült Államokban regsiztrált összes autó fele T-modell volt. 

Közel 15,5 millió példányt értékesítettek, a mai napig a kilencedik a legtöbbet értékesített személygépkocsik listáján. 1999-ben megválasztották az Évszázad Autójának.

A Fordnál 1908 és 1914 között kísélreti feladatokat hajtott végre a mérnöki részlegen, versenyautók építésével foglalkozott. Ezt követően a tervezői részlegen dolgozott a Highland Parkban, a T-Ford fejlesztéért felelt.

1915-től (mely évben amerikai állampolgársákgot kapott) egészen 1944-ig, nyugalmazásának napjáig a Ford Deabornban található üzemébn tevékenykedett. 1937-től a Ford gyárának főkunstruktőrének nevezték ki.

1943 végén túlélt egy szívrohamot, ám orvosai javaslatának megfelelően nyugdíjba vonult. 12 évvel később, 1955. december 4-én, 74 esztendős korában halt meg, Detroitban kísérték utolsó útjára. 

Galamb József kapcsolata Magyarországgal

1917-ben az Egyesült Államokban nősült, házasságából két lánya született. Ez azonban nem tántorította el attól, hogy többször is visszatérjen Magyarországra. Budapesten előadásokat tartott Magyar Mérnök és Építész Egyletben. 1921-ben pedig olyan makói diákok számára alapított ösztöndíjat, akiknek anyagi lehetőségei nem tették volna lehetővé, hogy felső ipari iskolában tanuljanak tovább.

A makói Széchenyi téren található Galamb József-szobor
A makói Széchenyi téren található Galamb József-szobor | Fotó: Wikipédia

2000-ben Makó posztumusz díszpolgárává avatták, csakúgy, mint 2017-ben Budapest Józsefvárosban. Érdekesség, hogy 2002-ben egy aszteroidát is elneveztek róla, míg 2008-ban Galamb József-emlékérmet bocsátott ki a Budapesti Műszaki Egyetem.

Kapcsolódó írások

Ford T-Model kisgyerekkel fotózva
2018. október 08.
Galamb József makói mérnök nagy szakmai diadala volt, amikor 1908. október 8-án kigördült az első Ford T-Model a gyár szerelőcsarnokából.
1984 Ford Bronco XLT, barna SUV, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 14.
1980-ban mutatkozott be a Ford Bronco harmadik generációja. Az évek múlásával több apró módosításon esett át, de a széria csak 1984-ben nyerte el legmarkánsabb jellegzetességeit

További hírek