2022. május 27. | 16:27

1962-ben a Volkswagen hannoveri gyárában készült az a T1-es Bulli, amelyből egy bécsi szerelő kíméletlen alpesi céljárművet készített. A számos műszaki érdekességgel felvértezett kisbuszt a Volkswagen veterán haszonjárművekkel foglalkozó részlege (VWCV) restaurálta.

Kurt Kretzner felismerte, hogy az Alpok híján van az olyan többcélú járműveknek, amivel el lehet látni az olyan tipikus hegyi feladatokat, mint a síliftek, rádiós- és tv-tornyok karbantartása, orvosi szolgálat, csővezetékek javítása, fakitermelési munkák. Kretzner válasza egy nyolckerekű Bulli lett, amelynek duplakerekes első két tengelye kormányozható, a hátsó két tengelyt pedig lánctalpba foglalták.

havas tájban guruló lánctalpas sárga vw t1 busz
Fotó: Volkswagen UK

A kihaszonjármű így nemcsak fordulékony lett (a forulóköre mindössze 10 méter!), hanem elbánt az Alpokban fellelhető zord körülményekkel. Annak érdekében, hogy a havas tájon se akadjon el azonnal, sperrdiffit kapott a Fox, az elemekkel viszont továbbra is a gyári, 1,2-es, 33 lóerős motornak kellett megküzdenie. 

meredek lejtőn elguruló lánctalpas sárga vw t1
Fotó: Volkswagen UK

Kurtz négy évig dolgozott a művén és kettőt is készített belőle, a harmadik már csak azért nem épülhetett meg, mert befejezeték a T1 európai gyártását. A két autó közül egyet őriztek meg az utókornak. A sárga különlegesség egy darabig a Porsche Museum tulajdonában állt, nem rég került a Volkswagen klasszikus haszonjárműveket felújító csapatához.

festés előtt álló lecsupaszított volkswagen t1 karosszéria
Fotó: Volkswagen UK

Hosszú munka és teljes újrafestés után a Fox eredeti matt narancssárga fényezésében pompázik és a képek tanúsága szerint elég jó bőrben is van.