Index az van, de használni már nem mindenki tudja, vagy akarja, vagy mindkettő

Közzétéve:
2019-05-18, 13:22

Cikksorozat a magyar közlekedéskultúráról tőlünk, neked. A szerkesztőség tagjainak napi kalandjai a forgalomban és annak elemezgetése tájékoztató jelleggel

Az első cikk megírása ebben a témában egyszerre izgalmas és nyűgös nekem, hiszen szinte biztos, hogy vitaindító lesz néhány pontja. Emellett kíváncsi vagyok, és kíváncsiak vagyunk a Te véleményedre is, hiszen jó eséllyel ugyanúgy a magyarországi közlekedés részét képezed, mint jó magam vagy kollégáim.

Az első téma egy már sokszor feszegetett kérdés, az indexelés. Nem állítom, hogy nem mulasztottam még el sosem. Azt hiszem ezzel minden sofőr így van, de ha nem, akkor minden elismerésem. Az irányjelző és annak használata egy roppant káoszos jelenség 2019-ben, és a gondok nem ma kezdődtek, hiszen komoly sztereotípiák is épülnek már köré. Bár pofonegyszerű a képlet, mégis sok baleset keletkezik elmulasztása vagy helytelen használata miatt. Elsőként bebiggyeszteném ide a KRESZ irányjelzés, irányváltoztatásra vonatkozó szabályait

A KRESZ irányváltoztatásra, irányjelzőre vonatkozó szabályai.

Másodszor pedig elmesélném a szituációt, ami miatt ezt a témát választottam. Budaörsön és a XI. kerületben aki járatos, tudja, hogy a Repülőtéri út felől egészen pontosan 4 körforgalmon kell áthajtani, ha a Tescóoba igyekszik az ember. Ez alól nyilván én sem képezek kivételt, nem tudok átugratni felettük. Tehát adott a 4 körforgalom, én és a Miatám, előttem pedig egy feltűnően lassan haladó X5-ös BMW.

Lévén a fejem nagyjából a lökhárítójával van egy magasságban az X5-ös és az MX-5 esetében, a 3. körforgalomig halvány fogalmam sem volt, hogy nő, férfi, fiatal vagy öreg ember vezeti az autót. Tehát az instant sztereotípia fel is állítható, hiszen egy BMW megy előttem, nem kell hozzá lássam a sofőrt, hogy feltételezzem, nem fog indexelni.

Itt jön képbe az első hipotézis, miszerint a BMW-be nem szerelnek index kart, de ha szerelnek is, tuti áramütés ér, ha rányúlsz. Persze mindez nagyon szarkasztikus, a lényege, hogy a BMW pilóták nem szeretnek indexelni, valamiért nem teszik. Úgy gondolom ez nem teljesen igaz, hiszen nyilvánvalóan vannak BMW típusú járgányok, amelyeken szabályszerűen felvillan az irányjelző, de sajnos tapasztalatból mondom, hogy több az, amin nem. Nem a kocsi hibája, a közegé, ami vásárolja Magyarországon.

Körforgalomban való közlekedés Dunaszerdahelyen

Visszatérvén a sztorihoz, megérkeztünk egy cseppet sem nagynak mondható lendülettel az első pörgőforgókörforgalomhoz, amely nem viccelek, éppen tök üres volt. Behajt az emberem, ezt sem túl gyorsan persze, ha tippelnem kéne csak leszállt az automata fékjéről és hagyta 1-esben gurulni a gépet. Mindeközben a szédületes kanyarsebesség közben a következő bejárathoz egy újabb szereplő érkezett. Emberünk erre heves fékezésbe kezdett és állóra lassulva beengedte a körforgalomba az érkező 3. felet. Itt már kerekedett a szám egy kövér anyázásra, de éppen hiper nyugodt pillanatomban kapott el a szitu, ezért csak egy fájdalmasan keserű „hehh” szaladt ki a számon.

No problemo ráérek, nem baj, hogy a körforgalom nem kereszteződés, amiben jobbkéz szabály uralkodik… Gavallér kolléga az X5-ben az életveszélyes szituációt elkerülve a következő kihajtón index és minden jelzés nélkül kihajtott. Itt jött a következő hehh. Mit volt mit tennem, mentem utána. Elérkeztünk a második körforgalomhoz, szintén üres, gondoltam index itt sem lesz, de legalább szabad a pálya a suhanásra. Tévedtem, nem is kicsit, nagyot.

Magasságos egek ez a fazon indexelt, egy BMW-ben, egy körfogalomban haladó autóval, Magyarországon, BALRA! Majd nemes egyszerűséggel fogta magát és kihajtott a következő kijáraton, ami természetesen jobbra irányba helyezkedett el. Ez már az a dolog, amikor megvagy róla győződve, hogy az embernek a leghalványabb fogalma sincs róla, hogy melyik rendezvényen van, és azt is erősen kétled, hogy akarnál-e előtte vagy mellette haladni.

Esetemben fokozott a para, hiszen 120 centi körüli magas a kocsim. Tehát nem lát engem sem akkor, ha mellette haladok, sem, ha mögötte. De ha előtte akkor meg félek nem állna meg ez a szerencsétlen. Már elnézést kérek. Immáron csak egy körforgalom maradt hátra, ahol még közösen élvezhettem a közlekedés csodáit ezzel a delikvenssel, akiről később kiderült, hogy egy 50-60 év körüli öregúr. Ez a kör sem alakult szabályszerűen, itt már csak egyszerűen nem indexelt az emberünk. Feladta, nem ment.

Sávváltoztatás irányjelző használata nélkül.

Ez a rövid kis sztori az, ami elindította a témát ehhez a cikkhez. Sorra venném először is, hogy mi történhetett volna azok miatt a hibák miatt, amit vétett a fazon.  Körforgalomba való behajtás után addig haladok megállás nélkül, amíg a számomra aktuális kijáratig el nem érek majd kihajtok azon. Amennyiben nem akadályozza előttem valami a továbbhaladást, nem parkolok le a körforgalom közepébe és nem játszom az úriembert, hogy tessék csak befáradni elém, mert ezzel pontosan ugyanazt a torlódást okozom, amely ellen a körforgalom épült.

Az egy dolog, hogy körforgalomba való behaladás előtt nem kötelező indexelni. Kifelé az. Egyes országokban a közlekedési etikett része addig indexelni befelé, amíg a kijárathoz nem érsz. Ez itthon nem létező etikett, nem hogy szabály legyen. Mindenesetre ha valaki mégis alkalmazza, jogosan feltételezed, hogy még méltóztatik benn maradni a körforgalomban és nem elhagyni azt.

Tehát a második körforgalomban való helytelen irányjelzés téves információt közölt velem, jogosan feltételeztem, hogy az ember köröz még egy kicsit. Nem beszélve azokról, akik a behajtásra várakoztak, lévén azt gondolták az X5 még előttük is el fog haladni. Ennek ellenére berántotta elém az autóját és kikanyarodott. Ahhoz, hogy ebből baleset legyen természetesen nekem is mellé kellett volna érjek és úgy mond beszorulni a kijáratba, ez nem történt meg, viszont váratlanul fékeztem, hiszen tempót váltott az öreg előttem a kikanyarodáshoz. Ennek az eredménye simán lehetett volna egy harmadik mögöttem haladó autó az enyém fenekére felkenődve. Vagyis én egy másik orrára, de ez már részletkérdés.

A harmadik körforgalom úgymond kirívó esetnek nem minősült, hiszen ahogy azt már mondtam is, csak simán nem indexelt semerre. Azt hiszem nem kell magyarázni, hogy hol vérzik a történet az úr részéről. Teljesen alkalmatlan forgalomban való közlekedésre az effajta ember és örülnék, ha sokkal kevesebbel találkoznék belőle az utakon. Végezetül ide dobok egy linket, amin részletesen elolvashatod a körforgalomba való be- és kihajtás szabályait.

Sajnos az irányjelzés hiánya nem csak a körforgalmaknál jelentkezik, a sávváltás, lekanyarodás és gyakorlatilag bármilyen irányváltoztatós helyzetben előfordul, hogy elmulasztják a forgalomban résztvevők használni indexet. Megesik azonban sokszor, hogy egyesek kint felejtik azt, ezzel is megtévesztik a körülöttük haladókat. Neked milyen sztorid van ami a helytelen indexeléssel kapcslatos?

További autós hírek

Olvasónk, Nándi az ötödik autóig bírta, aztán dudálni és káromkodni kezdett autóstársainak, hogy ugyan engedjék már el az átkelni szándékozó gyalogost a gyalogátkelőn....

Kemény képsorokat kaptunk olvasónktól. A baleset ma, 2019.10.18-án, fél 6 előtt történt, a 13. kerületben, a Róbert Károly körúton Tanulságosnak gondoljuk az esetet...

Egy vonatsínen ragadt autóból az utolsó pillanatban rángatta ki a sofőrt egy rendőr Utahban szerdán írja a hvg.hu Ruben Correa rendőrjárőr kapott arról...

38 autót ellenőriztek a rendőrök Düsseldorf környékén. Az ellenőrzés során találtak egy arany színű fóliával burkolt BMW X5-öst is. Hát…ízlések és pofonok, de…...

A paksi rendőrök a 6-os főút 87-es kilométerszelvényénél ellenőrizték a pótkocsis gépkocsikat és néhány óra alatt több túlsúlyos járműszerelvény vezetőjével szemben is intézkedtek....

Kapcsolódó írások

Volkswagen Touareg vizes úton
2016. június 06.
Hamarosan ideje lecserélni a nyári gumikat télire, de nem árt, ha valamit ellenőrzöl.
Elektromos hajtású vízitaxival rukkolt elő az ABB!
2018. május 16.
Futurisztikus, egyben környezetkímélő közlekedési eszköz prototípusát tesztelték a Genfi-tavon.
Budapest sávelzárás
2018. október 31.
A 9 hónapon át tartó sávlezárásokkal még valahogy együtt tudunk élni, hiszen muszáj. De az, hogy jelen helyzetben a Kossuth Lajos utcában irányonként csupán egy-egy sáv járható, az már azért több, mint fájdalmas.   
Ideges sofőr
2018. november 05.
A felújítási munkálatok a nyár elmúltával sem állnak meg, továbbra is rengeteg helyen találkozhatsz lezárásokkal és korlátozásokkal