2023. március 22. | 10:54

Ha beigazolódik, hogy emiatt a tulajdonos kárt szenvedett, a bíróság kártérítés fizetésére kötelezheti a Mercedest.

A dízel technika a végét járja az Európai Unióban, de mégsem hagyják őket békében meghalni. Úgy néz ki, hogy a Mercedes dízel autóiban található egy szoftver, ami bizonyos időszakokban magasabb kibocsátást produkálhat, mint kéne.

Ezt a rendszert egy magánszemély vette észre, aki ráadásul nem is a szalonból vette Mercedesét, hanem már a második tulaja volt. A rendszer lényege, hogy egy bizonyos hőfok alatt lelassítja a kipufogógáz-visszavezető rendszerben a gázok áramlását.

Ez vélhetően a motornak jobb, de a kibocsátás szempontjából rosszabb, mert így több NOx kerül a levegőbe. A Mercedes tulajdonosa szerint ez tarthatatlan volt, így az ügyet benyújtotta a német szövetségi bírósághoz, ahol eleinte elutasították.

Később már az Európai Bíróság mondta ki azt, hogy ha a rendszer kapcsán a vásárlót valamilyen kár érte vagy érheti, akkor a Mercedesnek kártérítést kell fizetnie. Erről viszont közvetlenül csak a német bíróság dönthet, akik emiatt újra elővették az ügyet.

Bár a szabályozás és a típusbizonyítvány is EU-s szinten érvényes, ilyen esetekben a tagállamokra hagyják a döntés lehetőségét. Könnyedén lehet, hogy a német bíróság a második körben sem fog igazat adni a felháborodott tulajdonosnak.

Az EU szerint az ilyen eszközök, amiket a Mercedes hidegebb időben alkalmaz, egyszerűen sértik a típus-jóváhagyási szabályokat és így a kiállított megfelelőségi tanúsítványt is. Emiatt a vásárlónak kártérítési joga van a gyártóval szemben.

Most a német bíróságon múlik, hogy milyen ítéletet hoz az ügyben. Azt kell felmérniük, hogy az autóban ez a szoftver pontosan minek is minősíthető és van-e létjogosultsága a motor működésében, vagy tényleg csak csalni akart a Mercedes, hogy spóroljon.

Depositphotos