2023. szeptember 26. | 12:50

Egy idő után csak akkor voltunk jogosultak hatósági áras üzemanyagra, ha magyar forgalminkat a benzinkutas belovasta.

A háború és bizonyos politikai döntések következtében elszállt üzemanyagárak miatt a kormány még 2021 novemberében árstopot vezetett be. Ez később elég nagy problémát okozott, főleg, hogy ebben az időszakban a MOL is csökkentette a finomítói termelését üzemzavarra hivatkozva.

Ezt a rendszert egészen 2022 decemberéig tudták fenntartani, amikor is éjszaka eltörölték egy rendkívüli kormányinfó során. Még egy fontos dátum ebben az időszakban, hogy 2022. május 27-től csak magyar rendszámos autók vehették igénybe a hatósági áras (480 ft/liter) üzemanyagokat.

Ezzel a lépéssel kerülték el, hogy a szomszédos országok lakói, illetve a tranzitforgalom visszaéljen az üzemanyagárstoppal. Ennek az volt a módszertana, hogy a kutas beolvasta a forgalminkon található vonalkódot, és csak ezt követően érvényesítette a kedvezményes üzemanyagárat.

Az Átlátszó szerette volna megtudni egy közadatigénylés keretében, hogy hány ilyen csippantás történt, tehát mennyi hatósági áras üzemanyag fogyott az árstop ideje alatt. A NAV viszont meglepő módon azt a választ adta, hogy ez a statisztikai adat nem áll rendelkezésükre.

Pedig a kutaknak kötelező volt beolvasni a vonalkódot, és azt a hozzá tartozó blokkal együtt el kell tárolni az elkövetkezendő 8 évben. Ezeket az adatokat ráadásul a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak is továbbítania kell adóügyi ellenőrzés céljából.

Ha ezt a bejelentési kötelezettségét egy benzinkút megszegte, akkor 6-tól 15 millió forintig terjedő bírságra is számíthatott. Ezzel szemben a NAV most azt állítja, hogy ilyen kötelezettség nem volt, csupán egy lehetőség volt az adatok beküldése. Hozzátették, hogy ezzel kapcsolatos jogsértést nem tártak fel az adott időszakban.

Ennek mond ellen, hogy a lap megkereste a három nagy kúthálózatot itthon, akik közül csak az OMV válaszolt. Ők elmondták, hogy minden jogszabályi kötelezettségüknek eleget tettek ebben az időszakban, és a rendeletre hivatkozva elmondták, hogy teljesítették adatbeküldési kötelezettségeiket, amely a vonalkód szkennelésre is vonatkozott. Hozzátették, hogy ez a vonalkód kizárólag az autó rendszámát tartalmazza, semmilyen egyéb adatot.

Tehát az OMV adatküldési kötelezettségről írt az Átlátszónak küldött levelében, míg a NAV, tehát a hivatalos ellenőrző szerv ezzel ellentétesen fogalmazott. Így felmerül a kérdés, hogy volt-e értelme ennek az egész szkenneléses mókának a hatósági áras üzemanyagok idején.

Depositphotos