2021. augusztus 23. | 13:54

Az új szabályok október első napján lépnek érvénybe az ázsiai országban.

Kína kiszélesítette az autógyártók által gyűjtött adatokra vonatkozó korlátozásokat egy szélesebb körű kampány részeként. Az október 1-jén életbe lépő új szabályok a hivatalos megfogalmazás szerint a jogellenes visszaélések visszaszorítását célozzák.

A kínai kormány által kiadott közleményben az olvasható, hogy az adatokat nem szabad a járművezető beleegyezése nélkül gyűjteni, és az összegyűjtött adatokat a jármű fedélzetén kell feldolgozni. Emellett a beépített hardverek, például a kamerák és a radarok csakis az eredendő funkciójukat tölthetik be, az összegyűjtött adatoknak pedig a lehető legnagyobb mértékben anonimnak kell lenniük.

A szigorúbb szabályok bevezetésére vélhetően azért kerül sor, mert Kína biztosítani kívánja a társadalom feletti uralmát a legnagyobb technológiai cégekkel (Alibaba Group Holding, Tencent Holdings, Didi Global stb.) szemben. A kormány persze azt mondja, hogy reagálnia kell a fogyasztók azon aggodalmára, miszerint a fejlett technológiai eszközök miatt folyamatos csorbulást szenved a magánélethez való joguk.

Az új regulák az autógyártók, az alkatrész- és szoftverbeszállítók, a kereskedők, a karbantartó és javító cégek, valamint a fuvarmegosztó vállalatok széles körére vonatkoznak majd. Minden létfontosságú adatot helyben kell tárolni. Az Államtanács felügyelete alá beszervezett Kibertér-felügyelet jóváhagyása nélkül azok a létfontosságú adatok sem mehetnek ki az országból, melyeket üzleti okokból exportálni kell külföldre.

A kínai kormány szúrópróbaszerű vizsgálatokat is fog végezni, valamint megköveteli a vállalatoktól, hogy éves jelentést nyújtsanak be az adatkezelésről. Azt ugyanakkor nem árulta el a politikai vezetés, hogy milyen büntetésre számíthatnak azok, akik nem tartják be az új játékszabályokat.

Az év elején Peking felszólította a Teslát – az egyetlen teljesen külföldi tulajdonú autógyártót Kínában –, hogy helyben tárolja az autói által gyűjtött adatokat, miután a hatalmon lévő politikusokban felmerült, hogy a villanyautókba szerelt kamerákat akár kémkedésre is használhatják az amerikaiak. Emiatt a kínai közalkalmazottak, vállalati dolgozók és katonák egy része nem is közlekedhet Teslával, egészen egyszerűen megtiltották nekik, hogy beüljenek a cég logóját viselő kocsikba.

Elon Muskék nem sértődtek meg, az elektromos autózás egyik nagy úttörője ígéretet tett arra, hogy eleget tesz a kérésnek, és adatközpontokat hoz létre Kínában. A vállalat a hét elején meg is hirdetett néhány új pozíciót, a Tesla most adatvédelmi jogászt és külső kapcsolatokért felelős menedzsert is keres.