vasárnap - 2022. October 02.
15.5 °C
kevés felhő
alapjarat.hu logo
95 650 Ft
100 685 Ft
D 739 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

Kívánatos kompakt Mercedes, ami sosem lehetett Mercedes

Bár sokan hibás döntésnek tartják a W169-es A-osztályt, azt el kell ismerni, hogy az első kompakt Mercedes volt, pedig egy hasonló modell nem csak ötlet szinten előzte meg, készült is belőle néhány. Habár hivatalosan tényleg az A-osztály az első, korábban is volt kisebb Mercedes, csak nem szabadott rátenni a csillagot.

1981-et írunk, majd csak 16 év múlva kezdik el gyártani az első A-osztályt, viszont a Volkswagen Golf már '70-es évek dereka óta hasít. Remek számokat produkál, nagyon népszerű, így még egy olyan presztízstől túlfűtött márka is elgondolkodik a kompakt készítésén, mint a Mercedes. A 190-es már kiforróban van, és a klasszikus vonalakba valaki belelátott egy Golfot.

Elkezdtek gondolkodni a kompakt megvalósításában, de eljött '82, megjelent a 190-es Mercedes, kompakt pedig sehol. Elkaszálták az ötletet, mert úgy gondolták, hogy a szedánforma a csillag előtt és mögött amúgy is kelendő lesz. Az is volt, elkelt majdnem 1,9 millió darab és ki tudja, mennyi még, ha tényleg megszületik a kompakt.

Itt korrigálnom kell magam, mert tényleg megszületett a kompakt, csak nem a Mercedes neve alatt. A Schulz Tuning alapítója, Eberhard Schulz volt az, aki nem hagyta annyiban és csapatával megépítették az első Mercedes 190 Cityt vagy Compaktot, tehát lényegében az első Mercedes kompakt autót.

Első körben csak saját használatra építették Schulznak, de az embereknek tetszett. Aztán az árcédula már kevésbé, hiszen a Golf a praktikuma és okos kialakítása mellett az árával is elcsábította a tömegeket. Eleve a 190 Cityhez kellett egy S124-es Mercedes is, hiszen annak a hátulját faragták fel a lerövidített alapra. Ugye 190-esből nem volt a szedánon kívül más, így nem nyúlhattak hasonló modellhez a tervezők, mert nem volt.

A szemünk hozzászokott a 190-eshez és elsőre furának tűnik a kompakt változat. Emellett legalább valami megragadó legyen benne, hiszen attól, hogy valami ritka, nem lesz automatikusan jó. Ezen a gondolatmeneten lovagolva döntötték el Schulzék, hogy a 190 Cityben az egyik legnagyobb motor lesz, amivel akkoriban megvehették, így az alapot adó autókban a 2,6 literes sorhatos volt, 160 lóerővel. Ezzel jóval erősebb volt, mint a korabeli Golf GTI.

Az autó sajnos az ára miatt nem lehetett népszerű, néhány darabot építettek belőle összesen és az elmúlt években sem lett olcsóbb a különlegessége miatt. Meg aztán nem is annyira Mercedes, mint ahogy mondják, mert nem csak nem építette meg a gyártó, nem is engedélyezte semmilyen formában, így a Schulz Tuning sem tehetett rá háromágú csillagot. A legyártott darabok lényegében számkivetett autók Mercedes ősökkel, amiknek kalandos életútja és a feledés sötétsége maradt hátra.

Carscoops, Forgotten Concepts, Nyitókép: Depositphotos

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!