2023. január 26. | 12:12

Modernebbé és egyben biztonságosabbá szeretnék tenni a pályát.

Talán nem tévedek, ha azt mondom, hogy a Nürburgring a világ egyik legismertebb versenypályája. Ehhez hozzátesz, hogy a 96 éves létesítményen tesztelik a világ legkomolyabb sportautóit és körrekordot állítani ott felér egy viadallal az összes többi gyártó fölött.

A pálya három részből ál, melyből a közútként is szolgáló rész a Südschleife, van egy Grand Prix-pálya, illetve a legendás Nordschleife, ami a régi pályarész. Az évek során folyamatosan variálták a nyomvonalat, többek közt Niki Lauda 1976-os balesete után is.

Most viszont nem a nyomvonalat, hanem a pályát körülvevő eszköztárat fogják frissíteni. Ötvözik a pálya nyújtotta élményt a modern technikával annak érdekében, hogy biztonságosabban használható legyen.

Bár éves szinten az aszfaltot is frissítik a nyomvonalon, most az út mellett dolgoznak főleg, és vastag áram- mellett optikai kábeleket is elhelyeznek a földben. Ez fogja kiszolgálni azt az intelligens és modern kamerarendszert, ami segít majd balesetek során lelassítani a pálya forgalmát.

Sokan napokig tudják nézni azokat a videókat, ahol sofőrök elkottáznak egy-egy szakaszt a Nürburgringen. Ezt megoldani a videóban 20-30 másodperc, a valóságban a pályaüzemeltetésnek rengeteg munka, bár ez függ a baleset mértékétől is. 

Hasonlóan a nagy versenysorozatokhoz, ilyenkor az egész pályát le kell lassítani és figyelmeztetni, hogy ne történhessen nagyobb baleset. Ezt innentől LED-es táblákkal intéznék, amely nem csak azt jelezné, hogy baleset történt, hanem annak mértékét és a teendőket is vázolná a sofőröknek.

A táblák egy nagyfelbontású kamerarendszer alapján kapnák az infókat, melyeknek a képét egy számítógép dolgozza majd fel. Ez a számítógép egy mesterségesintelligencia-szerű programot futtat majd, amely képes lesz felismerni a pályán a rendellenes viselkedést és mozgást.

Emellett a rendszer nem csak a tábláknak küldené ki a megfelelő információkat, hanem a személyzetnek is, akik azonnal tudnák, hogy hova és milyen felszerelésekkel kell kimenniük. Ezek után a személyzet egymással felvéve a kapcsolatot ugyanúgy besegítene a többi autó terelésébe is.

A digitalizációt a Nordschleife mind a 21 kilométeres szakaszán elvégzik a pálya üzemeltetői a Fujitsu japán vállalattal közösen, összesen 11 millió euróból (4,3 milliárd forint). A tervek szerint a rendszer 2025-ben léphet életbe, de kísérleti jelleggel lehet, hogy már korábban is működni fog.

Nürnburgring