2023. május 15. | 09:19

Egészen hosszú blogbejegyzést írt az új szabályozásról Magyar György ügyvéd.

Sokan felhozzák a traffipaxok kihelyezésének logikája során, hogy a járművek sebességmérése csak a pénzbeszedésről szól. Ezt jellemzően olyan emberek mondják, akik nem igazán szokták betartani a sebességhatárokat és úgy érzik, ők mindenkinél jobban vezetnek.

Ez az álláspont sokáig támadható volt, azonban az utóbbi időben érkezett egy új szabályozás, ami csak felerősítette az emberekben ezt az érzést. Ennek értelmében ugyanis sebességméréskor nincs hibahatár a műszer esetében.

Ez azt jelenti, hogy ha már akár 51 km/órával bemérnek egy 50-es szakaszon, akkor bírságot adhatnak. Eddig volt 3 km/óra hibahatár (illetve 100 km/óra felett 3 százalék), tehát az előző példa szerint még nem büntettek volna meg.

Ez május elsejétől megváltozott, azt az értéket veszik alapul, amit a műszer mutat. A rendőrség azt is tisztázta, hogy nem csak megállítás esetén jár majd csekk a plusz 1-2 km/órákért. Ez sokaknál felháborodást váltott ki valahol jogosan, hiszen a pontos sebességükről jellemzően az autósok sem tudnak.

A legtöbb kilométeróra az autókban csal valamerre (jellemzően többet mutatnak), de ezt nem feltétlen tudja mindenki. Azt is kiszámoltuk nemrég, hogy már egy kerékcsere is mennyit számíthat.

Ráadásul sokak szerint nincs olyan, hogy egy műszer tökéletesen pontos. Ezt állítja Magyar György ügyvéd is, aki blogján ír az új szabályozásról.

Ebben elmondja azt is, hogy szerinte az új rendszer csak arra jó, hogy évente néhány tízmilliárdnyi büntetés befolyjon az államkasszába és segítse azt. Más értelme nincsen, hiszen ez nem az a mértékű sebességtúllépés, ami veszélyt jelent a közlekedőkre.

Kiemelte a Vezess.hu egy korábbi statisztikáját is, amelyben az szerepel, hogy a személyi sérüléssel járó gyorshajtás miatt bekövetkezett balesetek nagy része inkább a relatív gyorshajtásnak tudható be. Ez az a fajta sebességtúllépés, mikor sebességünket nem az út- és látási viszonyoknak, illetve körülményeknek megfelelően választjuk meg, ezt viszont mérni nem lehetséges, legfeljebb utólag a szakértői vélemény mondhatja ki.

Korábban már egy videóban foglalkoztunk azzal, hogy milyen súlyos probléma itthon a gyorshajtás. Akkor még a régi rendszert vettük alapul:

Police.hu