Mi történik ha 9 törtető nő zöld lámpát kap? Megszületik a Volvo YCC

Közzétéve:
2020-03-08, 17:00

Különös történet a 2000-es évekből, amikor nők alkottak autót, végül nem csak nőknek.

Az 1980-as évek végén a Volvo felismerte, hogy Amerikában több nő vásárolja autóikat, mint férfi. A tervező asztaloknál azonban még mindig 10 szakemberből 8 férfi volt. Erre a tényre reagálva a gyártó létrehozott egy női ügyfél-referencia csoportot, melyet a cég, 8 különböző területén ténykedő, hölgy kollégája alkotott, ők adtak visszajelzéseket a fejlesztés alatt álló prototípusokról.

2001 őszén Marti Barletti, fogyasztó szakértő hölgy a gyártó kérésére a Volvo székhelyére, Göterborgba, Svédországba látogatott, hogy félnapos workshopot tartson a női vásárlók és ügyfelek jobb megértésének érdekében. A tréning után Camilla Palmertz, a Volvo Autóbiztonsági Központjának egyik biomechanikai mérnöknője néhány munkatársával együtt, felvetette az ötletet: Mi lenne, ha egy kizárólag nőkből álló csapat tervezne egy autót?

A Volvo YCC és a 9 tagú tervező női csapat

Az ötlet elsőre parlagon maradt, 8 hölgy azonban úgy döntött, szabadidejükben összeülnek, és megalkotják a koncepcióját egy olyan autónak, amely nőktől származik, nőknek.

„Nagyon erősen ragaszkodtunk az elképzeléshez, meg akartuk csinálni” – emlékszik vissza Tatiana Temm, a Volvo kommunikációs igazgatója és a projekt vezetője. Belevetették magukat a munkába, workshopokat, felméréseket tartottak a cég összes női dolgozójával, valamint a Market Insight adatait elemezték végtelen alapossággal. Kiderült, hogy a prémium szegmensben a nők mindent akarnak, amit a férfiak is. Sőt, még annál is többet. A legnépszerűbb igények azonban a jobb láthatóságot, a praktikus tárolást és a parkolási segédletet érintette, valamint sokszor merült fel a könnyebb ki és beszállás kérdése is.

Néhány nappal a cég CEO-jának, Hans-Olov Olsonnak való bemutatás előtt sikerült elcsípni a projekthez a Volvo első női külső designnal foglalkozó munkatársát, Anna Rosént, aki mellesleg első munkanapját töltötte a svéd autógyártónál. Nem semmi kis első nap lehetett az biztos. A csapat alapelve egyszerű volt, ha ez a kocsi megfelel a nők elvárásainak, azzal túlszárnyalja a férfiakét. Olson végül zöld utat adott a projektnek. „Te jóég, most mit csinálunk?” – mondta Temm a megbeszélés után. Bizonyára nem számítottak rá, hogy teljes egészében megvalósíthatják elképzeléseiket.

Volvo YCC tervrajz szemből

Az ekkorra 9 fős csapaton nagy volt a nyomás és még nagyobbra nőtt, amikor 2003. március 8-án, a Nemzetközi Nőnapon bejelentették a modellt a sajtónak is. A szakértők és újságírók leggyakoribb kérdése a következő volt:

„Az autó rózsaszín lesz?” – természetesen ez véleményem szerint is a legsovinisztább és ha használhatok ilyen kifejezést leggyökerebb kérdés volt, amit feltehettek a hölgyeknek. Temm mindenesetre higgadtan csak annyit felelet ilyenkor:

„Nem, bármilyen szín elképzelhető, de rózsaszín az nem, és még aranyosnak sem nevezhető majd” – diplomatikus válasz, én lehet, hogy erősebben fogalmaztam volna.

Sokat rágott kérdés volt a fejlesztés során, hogy valóban tartalmaznia kell e a járműnek parkolási segédletet, főleg, hogy a funkció akkoriban még elég gyerekcipősnek volt mondható, ráadásul rásegített az általános sztereotípiákra.

„Valójában vonakodtunk, mert tudatában voltunk az elterjedt gondolkodásmódnak, miszerint egy nő nem képes jól leparkolni egy autót” - ecsetelte Maria Christiansen a projektet irányította. Utána néztek tehát a valós adatoknak ezzel a kérdéssel kapcsolatban és kiderült, hogy a nők bizony sokkal gyakrabban parkolnak mint a férfiak, és sokszor ismeretlen helyen. Ennek oka talán az lehet, hogy az általános családi szerepkiosztásban a nők, sokkal több helyet érintenek napi rutinjaik során mint a férfiak. Tehát a férfiak és a nők ugyanolyan képességgel rendelkeznek a parkoláshoz, az egyetlen különbség, hogy ők ezt sokkalta kevesebb önbizalommal teszik mint a férfiak. Ezzel szemben a férfiak az esetek többségében elhiszik magukról, hogy profi parkolók, a gyakorlat azonban sokszor mást mutat.

A Volvo YCC és a 9 tagú tervező női csapat a Genfi Autószalonon 2004-ben

Amikor 2004-ben a Genfi Autószalonon végre nagyközönség elé került a koncepcióautó, a Volvo Your Concept Car, az előre beígértek szerint nem volt rózsaszín. Egy sportos vonalvezetésű, erőteljes coupét tártak a világ elé ami ráadásul háromajtós volt. A kocsi széles volt, és a szélvédő sarkain is engedett elég kilátást, éppúgy mint az oldal ablakokon, ezzel is könnyítve a kezelhetőséget. A magas karosszéria is a jobb látási viszonyokat szolgálta, gondolj csak bele mennyivel biztonságosabb érzet egy SUV-t vezetni, mint egy alacsony lapos kis sportautót. Maria Uggla volt a színekért felelős csapattag, semleges és natúr árnyalatokat használt, melyek inkább emlékeztettek egy skandináv nappali hangulatára mint egy autó vezetőfülkéjére. A sebességváltót a kormány mellett helyezte el, így rengeteg helyet hagyott a középkonzolon a tároló rekeszek számára.

Volvo YCCkoncepcióautó beltere

Az a vezetőülés, a kormánykerék és a pedálok az Ergovision rendszer segítségével személyre szabhatóak voltak, az összes ajtó, beleértve a csomagtérajtót is, automatikusan működött. Az Autopark rendszer segítségével pedig a párhuzamos parkolás támogatása is csak egy gombnyomásba került. A szélvédőmosó folyadék tartály nyílását a tanksapka mellé helyezték így sosem lett volna szükség a motorháztető felnyitására, hibamentes üzem mellett. Az automatikus időközi diganosztikát végző computer folyamatosan szolgáltatta volna az adatokat a szervizközpontnak, ütemezte volna az időpontokat.

A Volvo YCC brutálisat szólt a sajtóban. A Volvo számításai szerint a bemutatást követő két évben 1,5 mérföldnyi, azaz 2,4 kilométernyi papír és tinta szólt erről a modellről. Kissé fura mértékegységet használtak mai szemmel, de ha belegondolsz, az elég sok nyomtatott oldalt jelent még A/4-es méretben gondolkodva is. “Nem hinném, hogy a cég ekkora sikert várt volna el tőlünk és a YCC-től” - mondja Widell Christiansen.

Volvo YCC tervrajz szemből és hátulról

Természetesen nem maradtak el az örök elégedetlen és mindenbe belekötő visszajelzések sem - nem meglepő, hogy nőktől többségében - melyek főként az ablakmosófolyadék betöltő nyílását és a parkolás támogatást célozták, mivel úgy érezték ezzel hülyének állítják be a nőket.

“Viccesnek találtuk ezeket a visszajelzéseket, amelyek az életet megkönnyítő funkciókat célozták, nem azért kerültek bele mert képtelenek lennénk megoldani a dolgot nélkülük - taglalta Temm - Ha ugyanezt a logikát alkalmazzuk az autóipar egyéb vezetést könnyítő rendszereire, akkor az ember azért találta fel az automata sebességváltót, mert amúgy nem tud vezetni.”

Míg maga a modell sosem került sorozatgyártásba 22 összetevője a ma használatos és megjelenő modellekben is megtalálható, köztük a Park Assist Pilot rendszerben is. Történetesen a sajtóbemutató során a Volvo felmérést készített a résztvevők között. Az eredmények azt mutatták, hogy a YCC tulajdonságai közül a nők ugyanazokat szerették a legjobban, mint a férfiak.

“Amit sikerült létrehoznunk, az egy autó mindenkinek - mondja Palmertz - Nem azt jelképezi, hogy kizártuk a férfiakat, sokkal inkább azt, hogy bevontuk a nőket.”

A Volvo YCC bemutatását követően az autógyártók több nőt engedtek be a marketing területre. De ez kismértékű növekedést jelent, és a nők még a mai napig is durván alulbecsültek és alulprezentáltak a szakmában. Sajnálatos módon jómagam is ezt tudom csak megerősíteni, hiszen számos támadó jellegű, és lenéző visszajelzést kapok teljesen alaptalanul, melyek hátterében semmi más nincs csak egy beragadt sztereotípia, miszerint a nők nem valók az autóiparba

Neked mi a véleményed erről a kérdéskörről? Tényleg férfiak uralta terepnek kellene maradnia az autógyártásnak? Válaszodat írd meg kommentben!

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

1905 Baker electric coupé, fekete, oldalnézet, balról, RM Sotheby’s
2018. november 27.
2018 legfelkapottabb trendje az elektromos autózás. Hiába tűnik újszerű divatnak, az elektromos autók már az 1890-es években megszokottak voltak…. aztán jött jó pár évtized kihagyás.
A Volvo elektromos autókat fog gyártani Kínában
2017. április 21.
A Volvo egyelőre meg nem nevezett típusát Kínában fogják gyártani és 2019-től lehet majd megvásárolni, jelentették be a Shanghai Autószalonon

További hírek