2023. október 12. | 17:36

Míg nálunk a 20-25 éves kocsik és a fatüzelés menő, addig az egyik európai főváros belső részeiből kitiltják a belső égésű motoros autókat.

Manapság az egyik legtöbb megbetegedést és korai halált okozó anyagok között található az autók kipufogógáza, mely temérdek mérgező anyagot tartalmaz. A káros hatású gázok mérséklésére tett törekvésül 2025-től tilos lesz Stockholm belső területére benzines vagy gázolaj hajtóanyagú járművel behajtani.

Ezt a svéd főváros közlekedésért felelős alpolgármestere, Lars Stromgren jelentette be a városvezetés keddi ülését követően. A zóna egyelőre egy körülbelül húsz háztömbnyi területet fed majd le, ahol a város főbb üzleti negyede és bevásárlóutcái találhatók.

A döntésben szerepel az is, hogy 2025 elején a kijelölt területet további bővítsék, még jobban kiszorítva a belső égésű motoros autókat.

„Olyan területet választottunk, ahol nagy számú biciklis és gyalogos forgalom van kitéve az egészségtelen levegőnek napi szinten. Ez a terület amúgy is a város azon része, ahol előre mutató gondolkodású cégek találhatók, amelyek nyitottak a fenntarthatóbb jövőre való átállásra” - mondta az alpolgármester.

A koalícióhoz tartozó Zöld Párt reményei szerint az intézkedés további ösztönzésül szolgál az elektromobilitás és az egyéb közlekedési eszközök használatára. Már több európai nagyváros vezetett be vagy épp készíti elő az alacsony károsanyag-kibocsátású vagy bizonyos járműtípusok számára tiltott zónákat: többek között Párizs, Athén és Madrid egyes részeiről a dízelautókat tiltották ki, míg Londonban a legszennyezőbb belsőégésű motorokat szankcionáló díjszabási rendszer üzemel.

Lars Stromgren szerint nem ez a megoldás, hisz pénzért nem lehet egészséget venni.

„Néhány város létre hozott alacsony károsanyag-kibocsátású zónákat, ahová a környezetszennyezőbb autók adott díj fejében behajthatnak. Stockholmban ennél többet akarunk elérni. A benzines és dízelüzemű autók nem hajthatnak be, pont” - tette hozzá a politikus.

Kivételek természetesen vannak a szigorú döntés alól, így az elektromos autók mellett továbbra is behajthatnak majd a zónába az önerőből villanyárammal közlekedni képes nagyobb haszonjárművek, a mentők, tűzoltók és rendőrök, valamint azok a járművek, melyeknek mozgásukban korlátozott tulajdonosa van.

Persze akadnak, akik szerint a tiltás túl erős és túl gyorsan jön. A Svéd Közlekedési Vállalkozások Szövetsége szerint 2010 óta már 34%-kal mérséklődött a károsanyag-kibocsátás, ami nagy eredmény, de ennyire gyorsan nem lehet ilyen radikális változásokat elérni. Az EU eredetileg 2035-re szerette volna megszüntetni a belső égésű motorral szerelt autók gyártását, ám a bejelentés utáni egyeztetéseket követően finomítottak a kijelentésen a törvényhozók.

Depositphotos