2023. január 30. | 09:44

Az indoklás összességében jogos, de könnyedén támadható.

A német Környezetvédelmi Minisztérium azt tervezi, hogy betiltanák az üzemanyagokhoz hozzáadott bioadalékot. Ez a lépés azt jelentené, hogy Németországban eltűnne az E10-es benzin a kutakról, hiszen a 8 százalék körüli adalékmennyiség bő a felét gabonaalapú bioadalék teszi ki.

A tervezetet a minisztérium azzal indokolta, hogy ami a mezőn terem, annak 100 százalékban az élelmiszeriparban kell hasznosulnia, nem pedig üzemanyagként. Emiatt ezt a tervezetet jelenleg Németországban „üzemanyag vagy élelmiszer” vitaként is ismerik.

Két lépésben tüntetnék el az üzemanyagokból a gabonaalapú bioadalékot. Először a jelenlegi 4,4 százalékos tartalom helyett csupán 2,3 lenne 2024-re. Ezt követően 2030-ra teljesen eltűnne az üzemanyagokból.

Sokan bírálják a tervezetet, ezek közül az első élesebb kritikákat a Közlekedési Minisztérium fogalmazta meg. Míg a Zöld Mezőgazdasági és Klímavédelmi Minisztérium és az SPD által vezetett Fejlesztési Minisztérium jóváhagyja a javaslatot, addig a Volker Wissing (FDP) szövetségi közlekedési minisztérium hevesen ellenzi.

Szerintük ugyanis a lépés a szén-dioxid-kibocsátás jelentős emelkedéséhez vezetne, ami nem összeegyeztethető Németország jelenlegi klímavédelmi céljaival. Az FDP frakcióvezető-helyettese egyébként pont a klímavédelem akadályozásával vádolja a Környezetvédelmi Minisztériumot, emellett szerinte az e-üzemanyagok és hulladékból, biomasszából készült üzemanyagok terjedését kéne elősegíteniük.

Úgy látja, hogy a klímacélokat a közlekedésben csak az e-mobilitás terjedésével és a klímabarát üzemanyagok használatával lehet elérni. De nem ő az egyetlen, aki élesen bírálta a környezetvédelmi minisztérium döntését.

A német ADAC szerint is aggályos a javaslat, mivel a bioadalékok az üzemanyagban nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy az ország elérje klímavédelmi célkitűzéseit. Nem látja értelmét annak a csupán 4,4 százalékos - törvényileg szabályozott - adalékmennyiségnek az eltüntetését amellett, hogy a pálmaolajat régen betiltották.

Világszerte egyébként nagyon kevés teret vesz el az élelmiszaripar elől az üzemanyagokhoz szükséges bioadalék-igény. 2018-ban öt százalék volt átlagosan 2021-ben pedig a világ megművelt termőfelületeinek 8 százalékát használták bioüzemanyag előállítására.

Depositphotos