Peugeot Oxia – A beteljesületlen álom

Közzétéve:
2020-07-23, 07:57

A Peugeot Oxia tanulmányautó sosem került éles bevetésre, ám a számadatok alapján bizony volt benne potenciál.

A ’80-as évek elején olyan autók uralták a szupersportkocsi-piacot, mint a Lamborghini Countach, a Ferrari F40 vagy a Porsche 959. A franciák is igyekeztek csatlakozni ezen illusztris társasághoz a Peugeot Oxia modellel, melynek fejlesztésére 8 millió francia frankot, jelenlegi árfolyamon kb. 6 milliárd forintnak megfelelő összeget fordítottak. De vajon miért nem született meg végül az 1988-ban bemutatott tanulmányautó sorozatgyártásra szánt változata?

Peugeot Oxia 1988

A raliban elért sikerek után a Peugeot a pályaversenyzés felé kezdett kacsingatni. A Quasar 1984-es tanulmányautó a 206 T16 raliautó technikáját használta, de sorozatgyártásba nem került soha. Négy évvel később született meg az Oxia, amely szintén motorsport-alapokra épült: motorját és aerodinamikai megoldásait a hosszú távú futamokra fejlesztett WM-Peugeot P87-estől kölcsönözte. A hátsó tengely elé beépített, 2,8-as V6-os blokk teljesítményét a motorsportban használt 850 lóerőről visszavették 670-re, a percenként akár 8200-at forgó biturbó erőforrás 720 Nm-t szabadított a négy hajtott kerékre, nem egészen 5 másodperc alatt gyorsítva 100 km/órára az autót.

Peugeot Oxia V6

Az alumínium vázra épülő Oxia mondhatni megelőzte a korszakalkotó Jaguar XJ220 szupersportautót, de az Oxia nem csak erősebb és könnyebb (1360 kg) volt a későbbi brit sportkocsinál, de gyorsabb is: egy sajtóeseményen 349 km/órás (nem hivatalos) végsebességet ért el a kupéval Jean-Philippe Vittecocq tesztpilóta.

Peugeot Oxia interior

Megmosolyogtató, de a karbon-kevlár karosszériás autóba floppy-lemezes számítógéppel vezérelt navigációs rendszer, digitális klímaberendezés, valamint CD-lejátszó is került, a műszerfalon elhelyezett szolárcellákról működő állóhelyzeti szellőzőrendszer pedig megakadályozta a csupa üveg utascella túlzott felmelegedését.

Peugeot Oxia

Az, hogy az Oxia végül mégsem valósult meg, nem a Peugeot-n múlt: a világ gazdasága még nem állt talpra a New York-i tőzsde 1987-es összeomlása után, és a gyár nem látta alkalmasnak a pillanatot egy szupersportkocsi bevezetésére.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Toyota Aygo kiadások
2020. január 06.
Persze SUV-re ne nagyon számíts ennyiért, a Dacia és a Lada kínál egyedüli opciót.
Top 5 Porsche tanulmányautó, fehér Porsche, elölnézet, balról
2018. december 30.
A Porsche úgy döntött, bemutatja 5 kedvenc tanulmányautóját. A lista némely tagja meghökkentő, de egyikük sem mondható utolsónak.

További hírek