2023. szeptember 08. | 12:59

Egy vizsgálat szerint baleset során nem csak egy nagy fehér légzsákot kaphatunk az arcunkba, de fémdrabkákat is.

Az USA közlekedési biztonsági szervezete, az NHTSA nyilvános ülést hívott össze október 5-ére egy elég súlyos probléma kapcsán. Vizsgálataik alapján probléma lehet az ARC Automotive és a Delphi Automotive által gyártott légzsákrendszerekkel.

Ha a probléma beigazolódik, akkor az a történelem egyik legnagyobb visszahívási akcióját húzhatja maga után. A jelenlegi becslések szerint nagyjából 52 millió autó lehet érintett az életveszélyes légzsákok ügyében.

Az amerikai szervezet szerint egyébként nemrég hét esetben okozott súlyos sérülést vagy problémát az ARC légzsákja baleset során. Ezek közül egy halálesettel végződött, így kiemelten vizsgálták az ügyet.

A probléma a patronnal van, amely baleset során megtölti levegővel a légzsákot. Vizsgálatok alapján amikor nyílik a légzsák, akkor ez a patron hajlamos elrepedni, ami miatt fémdarabokat lő ki szerte szét.

A másik probléma, amit az NHTSA említ, hogy egy hibás hegesztés után is maradtak olyan fémdarabkák a patronon, amelyek letörhetnek és szintén sérülést okozhatnak egy baleset során. Az ARC minden ezzel kapcsolatos vádat tagad.

Állításuk szerint a hét említett esetből kettőnél már kiderült, hogy nem történt semmilyen probléma a rendszerrel. A többinél pedig szerintük a hatóságok nem tudják érdemben bebizonyítani, hogy tényleg hibásak voltak a légzsákpatronok.

Ha bebizonyosodik, hogy az NHTSA-nak volt igaza, az óriási visszahívási akciót eredményezhet, hiszen a 2000-től 2018-ig gyártott légzsákegységekkel lehet baj. Ez összesen 52 millió autó visszahívását eredményezné, köztük General Motors, Ford, Stellantis, Tesla, Toyota, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, BMW és Volkswagen modellekét.

Az ügy kísértetiesen hasonlít a korábbi Takata légzsák botrányra. Akkor a vállalat konkrétan csődbe ment, hiszen bebizonyosodott, hogy hibáztak és egyszerűen nem győzték fizetni a kártérítéseket.

Depositphotos