2019. szeptember 15. | 19:44

Ki mondta, hogy az autóba való bejutás nem lehet izgalmas?

1. Yo Mobil elhúzható ajtói

A 2011-es Frankfurti Autószalonon debütált koncepcióautó lett volna az oroszok első hibrid autója. Merthogy orosz, pedig a neve alapján én valami kínai járműnek tippeltem volna. A kocsi érdekessége az elhúzható ajtói voltak, melyek hátrafelé, mégis 45 fokban kicsit felfelé nyíltak. A képen látszik is, ahogy nyitott állapotukban hátul kikandikálnak. A projekt végül sosem valósult meg, mert 2015-ben elkaszálták.

2. Rezvani Beast Alpha előrecsúszó ajtói

A Rezvani Beast Alpha egy kis kétüléses sportautó, melyet 2015 óta gyárt egy amerikai autókészítő manufaktúra. Az Ariel Atom alapjaira épül, hajtásáról pedig egy 2,4 literes, soros négyhengeres turbómotor gondoskodik 400 lóerővel. A mindössze 750 kg-os önsúlya a garancia arra, hogy versenypályára is abszolút kiváló legyen a járgány. De nem emiatt érdekes most, hanem a fura módon, előrecsúszó ajtói miatt. Elég bizarr, de azért jól kinéző megoldás. A mozgatómechanika azonban biztosan sokat rádob az autó önsúlyára.

3. Alfa Romeo Pandion hátranyíló ajtói

2010-ben mutatták be a Bertone által megálmodott tanulmányautót. Ha szigorúan veszem, nincs is kimondottan ajtaja, mivel konkrétan az egész oldala felnyílik. Első ránézésre nekem nem tűnik túl praktikusnak a megoldás, mivel alacsony garázsokban nem lehetne teljesen kinyitni az egyébként jó magasra, 3,6 méterre felnyúló ajtókat. Az Alfa Romeo 8C alapjaira készített koncepcióautó végül csak egy szárnypróbálgatás maradt.

4. Ford Evo Concept sirályszárnyas ajtói

Kétajtós sirályszárnyas sportautót láttál már. És olyat, aminek mind a 4 ajtaja így nyílik? A Ford Evo Concept a márka dizájnvilágát hivatott bemutatni a 2011-es Frankfurti Autószalonon, de az ajtókkal kicsit túllőttek a célon. Az első ajtók feltárásával a hátsók is hasonló módon, tükrözve nyíltak, hogy feltáruljon a szellős, B-oszlop nélküli kabin. Ha közelebbről megnézed, az izgalmas tanulmányautó azért nem létezett hiába, az autó orra szinte egy az egyben visszaköszön a mai Fordokon.

5. Tesla Model X sirályszárnyas ajtói

Már megint a Tesla, gondolhatnád, de a Model X ajtói valóban különlegesek. Egyrészt a hátsók, ellentétben az elsőkkel sirályszárnyasak, de ez nem minden. A mérnökök gondoltak arra a (meglehetősen sűrűn előforduló) helyzetre, amikor szűk helyen kell ki-beszállni. Az ajtómechanika úgy lett kitalálva, hogy mozgatáskor a tető és az autó oldalának találkozásánál kissé megtörjön. Ezáltal sokkal kevesebb helyre van szüksége, mintha fix lenne az ajtópanel. Zseniális.

6. BMW Isetta első ajtó

A BMW Isetta 1955 és 1962 között készült és olyan kis pöttöm volt, hogy az ajtónak sem maradt rajta hely. Így inkább az egész elejét nyithatóvá tették a tervezők. A két utas mozgását megkönnyítendő, a kormányoszlop is kibillenthető volt az ajtó nyitott állapotában. A buborékautó kategória megteremtőjét (1953 Iso Isetta) egy 250 köbcentis, 1 hengeres motor vitte 13 lóerővel. Érdekesség, hogy ez volt az első sorozatgyártású autó a világon, aminek a fogyasztását sikerült 3 liter/100 km-re levinni.

7. Holden Hurricane ajtó

A Holden Hurricane egy 1969-es tanulmányautó volt, sorozatgyártású modell nem készült belőle. És nem csupán a futurisztikus hidraulikusan nyíló ajtaja teteje miatt nem gyártották végül, hanem mert eleve csak koncepciónak szánták. Korának messze legmodernebb autója volt, olyan extrafelszerelésekkel, mint a Föld mágneses tere alapján tájékozódó navigáció, az automatikus rádióadó-keresés, a hőfokszabályzós digitális légkondicionáló vagy a visszapillantó tükrök helyett alkalmazott hátsó kamera, amely egy belső TV-képernyőn mutatta az autó környezetét.

És amiről beszéltem. A Tesla Model X hátsó ajtói úgy lettek kialakítva, hogy szűk helyen is használhatóak maradjanak. Ebben a videóban látszik, hogyan működik pontosan:

  • Címkék:
  • Top