10 buborékautó, ami húsvéti tojásnak is beillene

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-04-22, 07:17

Ha azt hiszed, hogy a Smart kicsi, akkor még nem láttad minden idők legapróbb mikroautóit

Az 1950-es és 60-as években nagyon népszerűek voltak ezek a ma már szinte elképzelhetetlenül apró, jellemzően 3 kerekű buborékautók. A háború utáni világban nem volt túl nagy igénye az embereknek: kellett valami olcsó és zárt jármű, amivel el lehet jutni A pontból B pontba. Most megmutatom neked a 10 legnagyobb klasszikust az autózás e korszakából, amelyek simán lehetnének a fűben megbújó húsvéti tojások is.

1. Messerschmitt KR175

A Messerschmitt szó hallatán mindenkinek a 2. világháború német vadászgépei ugranak be, kevesen tudják, de a cég készített járműveket a földre is. A repülőgépgyártásból eredően az 1953-tól gyártott kis 3 kerekű autó karosszériája áramvonalas és belseje is a pilótafülkére emlékeztet.

Messerschmitt KR175
Ilyenekkel valamikor emberek közlekedtek

A 2 évig gyártott mikroautó az akkori színvonalon sem számított különösen biztonságosnak és megbízhatónak, sőt az egyszerűsége már a kor emberét is megmosolyogtatta. Nem volt egy full extrás jármű, például az ablaktörlőket is kézzel kellett belülről mozgatni.

Messerschmitt KR175 belső
A belsőt és a kezelőszerveket látva (kellően hunyorítva), akár vadászpilótának is képzelhettél magukat az akkori tulajdonosok

A 220 kg-os tömegét egy kétütemű, egyhengeres, 9 lóerős motor mozgatta egy 4 sebességes, de hátramenettel nem rendelkező váltón keresztül. Ami a menetteljesítményeket illeti, a végsebessége 80 km/h körül alakult, mely eléréséhez közel 35 másodpercre volt szüksége.

Két év után, 1955-ben a megbízhatatlansága miatt gyártását leállították és leváltotta az új modell, a Messerschmitt KR200. 

Egy kis kitekintés:

A 2. világháború lezárását követően a német Messerschmitt repülőgépgyár (átmenetileg) nem készíthetett repülőgépeket, így kényszerűségből más lehetőségek után nézett. 1953-tól kezdtek autómobilokat gyártani és csak 1968-tól térhettek vissza a repülés világába. Érdekesség, hogy sok átszervezést és beolvadást követően a Messerschmitt egyike volt azon cégeknek, amelyekből később kialakult a ma is ismert Airbus.

2. Messerschmitt KR200

Az 1955-ben bemutatott, Messerschmitt KR175-öt leváltó jármű átütő siker volt a korában. A megbízhatatlansági problémákat kigyomlálták, és egyes modellek még fűtést, napellenzőt, sőt lengéscsillapítókat is kaptak.
A 191 ccm-es, 1 hengeres kétütemű motorjának 10 lóereje 35 másodperc alatt egészen 90 km/h-ig repíthette. A 4 sebességes szinkronizálatlan váltóban itt sem volt külön hátramenet, azonban a motort be lehetett indítani ellenkező irányba is, így végső soron a sofőr 4 előre meneti-, és 4 hátrameneti fokozattal gazdálkodhatott.

Messerschmitt KR200
Az elődnél sokkal jobban felszerelt és kényelmesebb modell volt a Messerschmitt KR200

A szebb külsőnek és a jobb felszereltségnek köszönhetően az eladások sokszorosan túlszárnyalták az előd számait, melyet így egészen 1964 gyártásban tartottak. Ez időben az emberek, az általános életszínvonal emelkedéssel együtt már inkább a nagyobb autók felé fordították figyelmüket.

3. Peel P50

A Peel P50-es a világ valaha gyártott legkisebb autója. Olyan kicsi és könnyű, hogy egy jól megtermett felnőtt férfi simán a hóna alá tudja kapni. Parkoláskor lelakatolni kötelező.

Peel P50
Nehezen hihető, hogy ebbe belefér egy felnőtt ember

59 kg-os súlyának megfelelően egy kicsi, 49 ccm-es kétütemű motorocska van benne egy hengerrel és kemény 4 lóerővel. Ezzel a teljesítménnyel csak az igazán bátrak merik megcélozni a 64 km/h-ás végsebességet. Az abszurd módon kicsi, vállalhatatlanul kényelmetlen és célszerűtlen járműből mindösszesen 50 darabot sikerült értékesíteni 1962 és 1965 között, de a sztorija itt nem ér véget, ugyanis 2011-ben egy üzletember újra gyártásba hozta a mikroautót. Kapaszkodj meg, átszámolva körülbelül 5,5 millió forintos áron benzines és akár elektromos kivitelben is megvehető. 

4. Heinkel Kabine

Ránézésre nem gondolnád, de az 1956-tól kapható Heinkel Kabine (melyet később Trojan 200 néven is árultak) egy akár 4 személy szállítására alkalmas családi mikroautó volt. Helyesbítenék, talán  2 felnőtt + 2 gyermek fért el benne, valószínűleg még ebben a felállásban is kényelmetlenül. 

Heinkel Kabine
A képen egy családi autó látható!

Háromféle motorral jött ki a gyárból, mindegyik 4 ütemű egyhengeres blokk volt, a vezető 9-10 lóerővel gazdálkodhatott, mellyel 90 km/h-ás végsebességre volt képes a járgány. Váltójában végre volt hátramenet is, előre továbbra is 4 sebességfokozat állt rendelkezésre. 

A bejutás az autó elején kialakított ajtón keresztül volt megoldott, beszállni a kormány félrehajtásával és a pedálok átlépésével lehetett. Ez a kialakítás már akkor felvetett egy biztonsági kérdést, hiszen frontális ütközéskor a roncsolódott orr-résztől nem nyílt az egyetlen ajtó. Erre volt megoldás az elhúzható tetőponyva, mely nem csak az utazás élményét emelte, de adott esetben vészkijáratként is funkcionált. Az utolsó darabok 1966-ban, 10 évvel a gyártás megkezdését követően gurultak ki a gyárkapun.

Heinkel Kabine ajtó
Így lehetett bejutni az utastérbe

5. Isetta

Az Isetta valószínűleg az az autó, amelyik legelőször jut az eszedbe, ha az 50-60 évvel ezelőtti buborékautókra gondolsz. Nem véletlen, mivel több, mint 160 000 darabot készítettek belőle 1953 és 1962 között. De nem csak a brit és német piacos BMW Isetta létezett, gyártották Iso Isetta és Iso Autocarro néven Olaszországban, VELAM Isettaként Franciaországban, DeCarlo Isetta volt Argentínában és Romi Isetta Brazíliában.

BMW Isetta
Ez itt a BMW Isetta, de sok országban, sok néven gyártották

Eredetileg egy 236 ccm-s, 9,5 lóerős motorral szerelték, mely 75 km/h-ás végsebességre volt elegendő, de később létezett belőle 250-es változat is 12 és 300-as is 13 lóerővel, amelyik akár 85-tel is haladhatott. Érdekesség, hogy a BMW rendőrségi verziót is készített belőle Németországban.

rendősrségi BMW Isetta 
A bűnözők nyilvánvalóan fejvesztve menekültek, amikor meglátták a szerveket ebben a félelmetes rendőrségi Isettában

Szintén a BMW-hez kötődik a buborékautó kategória legnagyobb képviselője, a 4 kerékkel rendelkező BMW 600. Persze hatalmas autó ez sem volt, a többinél lényegesen kényelmesebb és autószerűbb. A megnövekedett méretek miatt a hajtásáról egy 2 hengeres, 582 ccm-es boxermotor gondoskodott 19 lóerővel, mellyel már át lehetett lépni a 100 km/h-ás határt.

BMW 600
A BMW 600 a valaha volt legnagyobb buborékautó

Az Isetta öröksége tovább él, a 2016-os Genfi Autószalonon bemutatkozott elektromos Microlino nagyon hasonlít az eredeti verzióra. A mikroatuó ugyan még nincs gyártásban, de a cég előrendeléseket már felvesz.

Microlino
A jobb oldalon látható Microlino a BMW Isetta szellemiségét hivatott átmenteni a jelenbe

6. Peel Trident

Az 1965 és 1966 között gyártott kétszemélyes Peel Trident a leginkább húsvéti tojás alakú mikroautó. A buborék formájú teteje, csészealjra hajazó formája miatt biztosan űrlénynek nézték az ebben utazókat. Mozgatásáról ugyanaz az egyhengeres 49 ccm-s 4 lovas motor gondoskodott, mint az előd Peel P50 esetében hasonló menetteljesítményeket produkálva. 

Peel Trident

A furcsa kinézet, a kényelmetlen beltér és a nehézkes ki-bejutás miatt mindösszesen 45 készült belőle, de hozzá kell tenni, ahogyan a testvér P50-es, úgy a Peel Trident is újra kapható 2011 óta.

Peel Trident ajtó
A fél karosszéria felnyitásával lehetett bejutni a 3 kerekű autóba

7. Citroën Prototype C

Ahogyan a neve is mutatja, a Citroën Prototype C sosem került gyártásba, pedig a Citroën piacvezető szerepet szánta. Az elképzelés az volt, hogy kreálnak egy esőcsepp formájú, nagyon könnyű, nagyon hatékony autót, mely megreformálja a buborékautók piacát. Végül belátták, hogy jobb nem erőltetni a dolgot, a cuki és mókás konkurensek között valószínűleg nem lett volna esélye túlélni ennek a bogárra hasonlító autónak.

Citroën Prototype C
Mintha radioaktív sugárzás hatására mutálódott buborékautót látnánk

8. Fuldamobil

Elsőre az a furcsa, hogy mennyire nem furcsa ez a német gyártmányú Fuldamobil. Az eleje olyan, mintha egy normál autóhoz tartozna, pedig nem, ez bizony egy 1950 és 1969 között, 19 éven át gyártásban lévő mikroautó, amelyet a kategória megteremtőjének is tekinthetünk. Ez volt az első buborékautó, amely válaszolt arra az igényre, hogy népnek olcsó, de zárt eszközre van szüksége ahhoz, hogy eljusson A-ból B-be. 

Fuldamobil
Hiszen ez egészen autószerű!

Mozgatásáról egy kis 192 ccm-es, egyhengeres kétütemű motor gondoskodott, mellyel 2 személy akár 80 km/h-ás sebességgel „száguldhatott”.

9. FMR Tg500

A Messerschmitt KR175 alapjaira épített, de immáron 4 kerékkel rendelkező német FMR Tg500 legnagyobb érdekessége, hogy maga a gyártó sportautóként kategorizálta a mikroautók piacán, ennek megfelelően a konkurenseknél valóban „sportosabb” volt és rendeztek versenyeket is a típusnak.

FMR Tg500
Egy buborékautó, aminek ki van a 4 kereke

Felépítése is különös volt, a vékony karosszéria miatt a sofőr és utasa egymás mögött helyezkedhetett el a bódéban. Hajtását egy 494 ccm-es, 20 lóerős blokkra bízták, mellyel a 390 kg-os gép elérhette a 130 km/h-át is. Ennyivel menni ezzel géppel minden bizonnyal elég félelmetes lehetett.

Egy ilyen különc, a buborékautók sorából kilógó autó nem létezhetett sokáig, mindösszesen 3 évig, 1958 és 1961 között gyártották.

FMR Tg500 verseny
A versenypályán, ahova egy sportautó való

10. Corbin/Myers Motors NmG

A 90-es évek végén született, teljesen elektromos egyszemélyes buborékautót már nem az 50-es, 60-as évekre jellemző rossz anyagi körülmények hívták életre, tervezői a modern kor városi emberének szánták, hogy a zsúfolt városokban könnyebben tudjon közlekedni és parkolni. Az első példányok 1999-ben hagyták el a gyárkaput és a típus mind a mai napig kapható.

Myers Motors NmG
Modernebb, az új évezrednek készült forma

A 610 kg-os mikroautó egy feltöltéssel akár 64 kilométert is képes megtenni, erejéből 112 km/h-ás végsebességre futja, bár ekkora hatótávval nem sokan merészkednek a városhatárokon kívülre. A 2008-as frissítésnek köszönhetően másfélszeresére emelkedett a hatótáv, két töltés között ideális esetben 97 km-t képes megtenni az autó.

További autós hírek

Szokásos délutáni dugó a Szentendrei úton befelé. A legtöbben sorolnának be a békásmegyeri lakótelep irányába és mivel egy sáv kanyarodik…

Mint azt tegnap mi is megírtuk, hatalmas méretű szállítmány miatt korlátozzák több autópályán a forgalmat. Több fotó és videó is…

Szombatról vasárnapra virradó éjszaka, a szlovák D2-es autópályára riasztották a rendőröket, miután egy autós a forgalommal szemben haladt – számolt…

Szerda, csütörtök és péntek éjszaka egy extrém méretekkel rendelkező szerelvény bukkan fel a magyar autópályákon. A budapesti bazilikánál alig kisebb,…

Aki gyakran halad kifelé a Gyömrői úton, az bizonyára ismeri a helyszínt és tette már meg számtalanszor azt, hogy a…

Kapcsolódó írások

1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar
1962 Trojan 200 buborékautó, piros, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. október 05.
Az 1950-es években a Heinkel is megépítette saját mikroautóját, ami sokban hasonlított a kortárs Isettára. Az 1 hengeres kisautó licenszét többen is megvásárolták, köztük az angol Trojan Ltd. is
Peel Trident, piros és Peel P50, kék, előlnézet
2018. november 29.
A XX. század derekán élte fénykorát a mikroautók gyártása. A megszokott autóknál jelentősen kisebbek voltak, de egyikük sem versenyezhet a brit törpékkek. Ők a Peel P50 és Trident
Autók az 1950-es évekből
2018. október 23.
Október 23-a alkalmából az Alapjárat bemutat 23 autót, melyek nagy hatással voltak az ’50-es évek motorizációjára