A 2 legkisebb halálosztó – Peel P50 és Peel Trident

Közzétéve:
2018-11-29, 12:37

A XX. század derekán élte fénykorát a mikroautók gyártása. A megszokott autóknál jelentősen kisebbek voltak, de egyikük sem versenyezhet a brit törpékkek. Ők a Peel P50 és Trident

A második világháborút követő időszakban a győztes hatalmak gazdasága is jelentősen meggyengült. Egyre csökkent a kereslet a luxusmárkák iránt, sőt, a középosztályt kiszolgáló márkák befolyása is csökkent. Az 1940-es évek vége felé megszületett egy olcsó, az autók és motorok között átmenetet alkotó konstrukció, a mikroautó és vele a buborékautó.

2 darab Peel Tridetn és 1 darab Peel P50, kertben, ház előtt, egymás mellett, oldalnézet, balról
Az Egyesült Királyság leghíresebb mikroautói a Peelek voltak

Legismertebb példányai az újonnan született NSZK-ból származnak, pl. a Messerschmitt, Fuldamobil, vagy a legidőtállóbb, a BMW 300 Isetta. Más nyugati országok is próbálkoztak alacsony költségvetésű „utazó eszközök” megalkotásával, ami az Egyesült Királyságban az ír Peel megszületéséhez vezetett. Összesen két típust dobott piacra, de a vártnál kisebb lelkesedés fogadta a furcsa duót. Az angolok is gyártottak vicces háromkerekű autókat, mint pl. a Reliant Regal, amit Mr. Bean évtizedeken át szivatott.

1964 Peel P50, vörös, oldalnézet, jobbról, RM Sotheby’s
Az egyszemélyes kisautó csak egy ajtót kapott, azt is a bal oldalára

A Peel-gyár az Ír-tengeren elhelyezkedő Man szigeten található Peel városkában látott napvilágot. Első modellje, a P50 1963-ban jelent meg. Az autó tervezése során fontos volt, hogy nem csak külső méreteiben, de motorja méretében is apró legyen. Ez kicsit ellentmondásos, hisz’ amióta autók csak léteznek, a kapacitás növelése volt a cél.

1964 Peel P50, motor, RM Sotheby’s
A 2,5 kW-os erőforrás a hátsó kereket hajtotta

A titok az volt, hogy kisteljesítménye miatt kevesebb adót kelljen utána fizetni. Ez a feltétel meg is valósult, a P50-esek után egy kevés köbcentis motorkerékpár adóját kellett fizetni. A háromkerekű száguldó doboz össztömege 59 kg volt, egy 3,35 lóerős motor hajtotta.

1964 Peel P50, hátulnézet, jobbról, RM Sotheby’s
A P50 még a Fiat Nuova 500-nál is kisebb volt: Hossza 134 cm, szélessége 99 cm és magassága 100 cm volt

Az autó egy háromsebességes váltót kapott, amin nem volt hátramenet, de még a motort sem lehetett fordítva elindítani. Így nem volt más választás, az autót „manuálisan” kellett hátramenetbe tenni – magyarul kiszálltál és arrébb húztad.

1964 Peel P50, ablak, oldaról, jobbról, RM Sotheby’s
A kezed kidugásával tudtál „indexelni” és féklámpa hiányában felhívni a figyelmet a lassításra

Még ha sebességmérője és indexe nem is volt, legalább az mellette szól, hogy átlagosan 2,8 litert evett 100 km-en. Mivel csak kevés maradt fent belőle, hamar a gyűjtők kedvencévé vált. Az RM Sotheby’s 2016-os Amelia Island-i aukcióján bemutatott 1964-es példány 176 ezer dollárért, vagyis kicsit több mint 48,5 millió forintért cserélt gazdát. Itt videón is láthatod a furcsa kisautót:

1965 Peel Trident, vörös, oldalról, jobbról
A ’60-as évekre az űrkorszak az Egyesült Királyságba is megérkezett, de egy műanyag tetőben ki is merült

A P50-es modellt 1965-ben felváltotta a buborékautók csoportjába tartozó Trident. Elődjével ellentétben őt két év helyett csak egy évig gyártották. Formaterve nem is hasonlít elődjéére, első ránézésre ajtaja sincs. Az állítás ebben a formában nem teljesen igaz, a buborék felnyitásával két egész személy befogadására volt képes.

1965 Peel Trident, vörös, hátulnézet, jobbról
A Trident méreteiben nagyobb volt a P50-nél, de fogyasztása 2,8 liter maradt. Hossza 185 cm, szélessége 99 cm, súlya 150 kg volt.

Nem csak motorilag, de testileg is nagyobb volt kocka formájú ősénél. A Cyrill Cannell tervezte Trident vagy egy 49 köbcentis, 4,2 lóerős DKW, vagy egy Triumph Tina erőforrását kapta meg. Legnagyobb sebessége 45 km/óra volt. Ez utóbbiból készült kevesebb. A motor hajtását egy háromsebességes kézi váltó segítette, a típusból összesen 45 darab készült.

1965 Peel Trident, vörös, oldalnézet, balról
Ajtaja nem volt, de a teteje előre bukott. Ezt a módszert az angolok csak „Flip-top”-ként nevezték.

A Trident a média különböző ágaiban is felbukkant, a TV világában számos példa van rá. Szerepelt a Top Gear, a Dragons Dan műsoraiban is. Mivel egy koros autóról beszélünk, amiből ráadásul kevesebb, mint 50 darab látott napvilágot, ára a P50-esnél vetekszik.

Az RM Sotheby’s 2017-es monterey-i árverésén kalapács alá kerülő modell 121 ezer dollárért, nagyjából 33,4 millió forintért kelt el. Ha mélyebben is érdekel a szénszálas kis bestia, nézz bele a videóba:

A Peel kétütemű 2 típusa nagyszerű példája az autóipar törekvéseinek. Üzenete: a legnehezebb időkben is lehetséges megbízható, egyszerű és olcsón fenntartható járműveket gyártani. Emellett még egy nagyobb siker is a nevükhöz fűződik. A Guinness Rekordok Könyvének 2010-es kiadásában megkapták a valaha gyártott legkisebb autók címét.

Forrás:

RM Sotheby’s

Michael Dörflinger, (2012) Oldtimerek képekben, Alexandra Kiadó

További autós hírek

Napjainkban a leggyakrabban felmerülő téma az autózásban az elektromos autózás. Előnyei és hátrányai egyarán vannak, mert tény, hogy egyelőre még…

Gyalogátkelőhelyen gázolt el egy idős asszonyt egy negyvenöt éves Nógrád megyei nő. Mivel a baleset körülményei miatt elrendelt pályaalkalmassági vizsgán…

A HVG egyik olvasóját nem kicsi meglepetés érte ma. Egy kapuvári parkolóban, fizető övezetben hagyta autóját, miután parkolójegyet vett és…

Már a rendszámnál akadtak gondok a fejben: Alfagirl!??? Nyilván akár lehetett valami “izomagy reklám” megrendezett videó, amit sejtet a rendszám,…

Az Electrec szúrta ki, hogy nemrég nyilvánosságra hozták a Tesla egyik idén benyújtott szabadalmát, ami “A járművek és a napelemek…

Kapcsolódó írások

1962 Trojan 200 buborékautó, piros, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. október 05.
Az 1950-es években a Heinkel is megépítette saját mikroautóját, ami sokban hasonlított a kortárs Isettára. Az 1 hengeres kisautó licenszét többen is megvásárolták, köztük az angol Trojan Ltd. is
1972 Reliant Bond Bug 700ES, narancssárga, elölnézet, oldalnézet, jobbról
2019. szeptember 08.
1970-ben mutatkozott be az angol személyszállítás jövőjének tekintett Bond Bug. Fő vásárló szegmense a fiatalok voltak, akik rajongtak a formabontó megjelenésű, soros 4 hengeres és 3 kerekű mikrokupéért
1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar
BMW 600
2019. május 05.
Az 1950-es években a BMW bemutatta egyik legikonikusabb modelljét, a 250-es Isettát. Sikerén felbuzdulva a bajor óriás piacra dobta az alig 580 cm3-es családi kompakt kivitelt, a BMW 600-at