Az autó, amit Mr. Bean szívat – Reliant Regal Supervan

Közzétéve:
2018-09-28, 13:34

Egy kocsi, aminek nincs ki mind a négy kereke

Amióta az angolok léteznek, mindig is ki akartak tűnni a többi nép közül. Kávé helyett teát isznak, a tejet literes műanyag flaskákban árulják, az út bal oldalán vezetnek és a kormány a jobb oldalon van – ez csak néhány példa a sokból.

Ami még talán fontos lehet, hogy az ’50-es években, a buborékautók fénykorában, minden más nép a háromkerekű típusok esetén a harmadik kereket hátra szerelte, az angol tudósok viszont előre… Mi lett ennek az eredménye? Egy instabil kisautó, ami még ma is nevetség tárgyát képezi – a Reliant Regal.

Reliant Regal Supervan postakocsi, oldalnézet
Alacsony árának köszönhetően az angol postaszolgálat is alkalmazta a Supervan típust.

 

A Reliant egy angol alapítású cég volt, melyet Tom Lawrence Williams 1935-ben alapított. A márka híres volt háromkerekű autóiról, a ’70-es évektől a ’90-es évek végéig a legnagyobb brit kézben lévő autógyártó vállalat volt. 2002-re megszűnt a kereslet járművei iránt és végleg lehúzta a rolót.

Reliant Regal saloon, oldalnézet
A Reliant Regal „szedán” változata hasonlít a vele kortárs Ford Angliára. Legalábbis a C-oszlop megformázása

 

Egyik leghíresebb modellje a Reliant Regal volt, „szedán” és „kombi/ furgon” kivitelben gyártották. Ez utóbbit Supervan néven dobta piacra. A típus elnevezése magyarul „szuper kisteherautó”, ami inkább tűnik fanyar angol humornak, mint komoly szándékú marketingfogásnak. Már csak azért sem lehet teherautónak nevezni, mert tengelytávolsága 1,93m, hossza 3,4m, magassága 1,45m volt.

Számos filmben és sorozatban szerepelt, köztük a Mr. Bean rajzfilmekben és epizódokban. A humor forrása általában abból állt, hogy a lökött angol úr vezetés és parkolás közben mindig kitolt a kék furgon sofőrjével. A videó láttán biztosan eszedbe fog jutni, hogy mennyire szeretted a Mr. Bean sorozatokat.

Az 1962-től 1973-ig gyártott autót egy 600, később 750 köbcentis, 4 hengeres benzinmotor hajtotta, melyhez egy 4 sebességes váltó csatlakozott. Ebben az időszakban az alumínium ára jócskán megemelkedett, így a Reliant fém karosszériáját üvegszálas panelekkel egészítették ki.  

Kis termetének és teljesítményének köszönhetően az Egyesült Királyságban nem számított autónak, így kevesebbet kellett utána adózni, vezetéséhez nem volt szükség B-kategóriás jogosítványra. Mindezek ellenére szerintem szép teljesítmény, hogy 25 másodperc alatt gyorsult 100-ra.

Reliant Regal AA autó, oldalnézet
A Supervan az AA alkalmazásában üzemanyag szállító volt.

 

A mikroautót flottaautóként sosem rendelték, kivétel az AA, az angol Sárga angyal.  Az 1965 áprilisában forgalomba helyezett Supervan egyedül benzint fuvarozott, kis motorja nem is bírta volna semmilyen autó elszállítását, azt inkább a nála bőven erősebb Bedford autómentőkre hagyta.

Ahogy az megszokott, a mikroautók ára az elmúlt évtizedekben egyre csak nőtt, így van ez a Supervannel is. A termelési idő alatt ára 2000 font volt, míg ma egy jobb állapotú projektautóért 9000 fontot is elkérhetnek. Még ha nem is szép vagy gyors, minden esetre egy egyedi autó, ami minden oldtimer-fanatikus gyűjteményét különlegessé teszi.

Kapcsolódó írások

Peel Trident, piros és Peel P50, kék, előlnézet
2018. november 29.
A XX. század derekán élte fénykorát a mikroautók gyártása. A megszokott autóknál jelentősen kisebbek voltak, de egyikük sem versenyezhet a brit törpékkek. Ők a Peel P50 és Trident
1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar
Autók az 1950-es évekből
2018. október 23.
Október 23-a alkalmából az Alapjárat bemutat 23 autót, melyek nagy hatással voltak az ’50-es évek motorizációjára
BMW 600
2019. május 05.
Az 1950-es években a BMW bemutatta egyik legikonikusabb modelljét, a 250-es Isettát. Sikerén felbuzdulva a bajor óriás piacra dobta az alig 580 cm3-es családi kompakt kivitelt, a BMW 600-at