Az első bukólámpás autót az 1935-ös New York-i Autószalonon mutatta be a Cord a 810-es modell formájában. Mivel korábban még csak hasonlót sem látott senki, a teljesen újszerű megoldás óriási szenzáció volt, ám ahhoz, hogy a megoldás igazán széles körben elterjedjen, majd 30 évnek kellett eltelnie. A ’70-es évekre azonban már jól bevett technológiának számított, és szinte nem is volt olyan gyártó, amelyiknek a palettáján ne lett volna legalább egy bukólámpás modell. Végül a gyalogosok biztonsága érdekében meghozott szabályozások miatt a gyártók felhagytak a használatával. Az utolsó ilyen autók – a Corvette C5, valamint a Lotus Esprit V8 – 2004-ben készültek.

Természetesen a mai napig is közlekednek az utakon bukólámpás autók, bár számuk egyre fogyatkozik. A most következő listában a Magyarországon jelenleg kapható 7 legolcsóbb bukólámpás modellt gyűjtöttem össze.

7. Pontiac Firebird

A Chevrolet Camaróval közös alvázra épülő Firebird ugyanúgy 1967-ben mutatkozott be, mint a Mercury Cougar, a Pontiac a Ford Mustang közvetlen riválisának szánta. Nem ez volt az első modell, amit Firebirdnek kereszteltek, hiszen a Pontiac tulajdonosa, a General Motors az 1950-es ‘60-as években több koncepcióautó esetében is használta már az elnevezést. A kocsi egy igazi filmes ikonnak számít, hiszen az 1977-es Smokey és a Bandita című moziban Burt Reynolds végig egy második generációs Firebird Trams Am volánja mögött feszít, míg a ’80-as években készült TV sorozat, a Knight Rider egyik főszereplője, KITT is egy Firebird Trans Am volt, csak már a harmadik generációból. Szerencsére hazánkba is eljutott pár a Pontiac pony car modelljéből, így lehet néhány bukólámpás Firebird közülválogatni a használt piacon. A kínálat alja 1 millió forint körül van, míg az OT vizsgás darabokért akár 5 milliót is elkérnek.

Pontiac Firebird Trans Am a Knight Rider című sorozatból, a tetőn David Hasselhoffal

6. Porsche 924

Az 1976 és 1988 között gyártott, 2+2 üléses luxus sportautó volt az első orrmotoros, vízhűtéses modell a Porsche palettáján. Emellett a 924-es volt a stuttgarti cég első autója, ami automata váltóval is rendelhető volt. Az alapmodellben egy 2 literes, 125 lóerős motort dolgozik, míg a 924 Carrera GT esetében ugyanebből a blokkból már 210 lóerőt préseltek ki, és mindössze 6,9 másodperc alatt futotta a 0-100-as sprintet. A több mint 150 ezer elkészült darab – néhány különleges kiadástól eltekintve – mind bukólámpával készült. Itthon is találni belőle néhány eladó példányt. A kínálat alját a nagyjából egymillió forintos példányok jelentik, míg a szép állapotúak akár 4 milliót is kóstálnak.

Porsche 924 szemből

5. Mazda RX-7

Három generáción át gyártotta a Mazda az RX-7-est, ezt az orr-középmotoros elrendezéssel készült, hátsókerék-meghajtású sportkupét. 1978 és 2002 között több mint 810 ezer darab készült belőle, mind Wankel-motorral és természetesen bukólámpával. Jelen pillanatban alig kínálnak idehaza belőle eladásra, az árak kb. 2 és 3 millió között mozognak.

Mazda RX-7 szemből

4. Toyota Celica

A Toyota spotkupéja 1970 és 2006 között összesen 7 generációt élt meg, és kizárólag négyhengeres motorral volt elérhető – a T160-as negyedik, és a T180-as ötödik generáció pedig bukólámával készült. A Celica név egyébiránt a latin „coelica” kifejezésből származik, ami annyit tesz: „mennyei”, „földöntúli”. A használtautó-hirdetéseket böngészve jelenleg több bukólámpás Celicát is találunk, ezek 1 és 3 millió forint közt mozognak.

Toyota Celica szemből, menet közben

3. Nissan Sunny

Nem egyszerű feladat kibogozni, hogy a Nissan alsó-középkategóriás modelljét a világ egyes tájain, modellszériától függően éppen hogyan is nevezték. Egy biztos, az európai piacon egészen 1995-ig Sunny néven futott. A japán modell gyártása 1978-ban kezdődött, és kiemelkedő megbízhatóságának köszönhetően gyorsan népszerűvé vált. Igaz, ebben az is közrejátszhatott, hogy szinte bármilyen karosszériaváltozatban meg lehetett rendelni, így volt belőle háromajtós hatchback, kupé, furgon, szedán, kombi, kabrió, sőt ötajtós változat is. Egy rövid ideig bukólámpás kivitelben is gyártották, a hazai választék nem mondható éppen bőségesnek, hiszen mindössze egy példányt találtam belőle – ez az 1989-es, 110 lóerős targatetős kupé 2,2 millió forintba kerül.

Nissan Sunny szemből

2. Ford Probe

A nem túl szerencsés elnevezése miatt az 1988-tól 1997-ig gyártott Probe sokáig komoly humorforrást jelentett az autóiparban. A modell a Ford és a Mazda együttműködéséből született meg az MX-6 kompakt sportkupé alapjaira. Míg Európában a Capri helyét vette volna át, addig az észak-amerikai piacon ez jelentette volna a Ford Mustang negyedik generációját, mint az Acura Integra, a Nissan 200SX és a Toyota Celica közvetlen vetélytársa. A hazai használtautó-piacon több eladó példányt is találunk: nagyjából 500 ezer és 2 millió forint közt mozognak.

Ford Probe szemből

1. Mazda 323F

A Mazda 323F nem egy különösebben gyors autó, ám ami ennél sokkal fontosabb a jelenlegi listánk szempontjából, hogy az 1989 és 1994 között a típus európai piacra szánt példányai mind bukólámpás kivitelben készültek. Jelen pillanatban nem sokat kínálnak kínálnak belőle eladásra itthon, egy darab 1,6 literes, 90 lóerős 323F-et találtam, amelyért potom 275 ezer forintot kérnek.

Mazda 323F szemből