A prosti, az apró fütykös, a recskázó és a takony nyomában – 1. rész

Kóti Gergő újságíró
Közzétéve:
2020-12-28, 16:50

Avagy a legrosszabb autónevek valaha.

„Mit rózsának hívunk, bárhogy nevezzük, éppoly illatos.” – írja William Shakespeare a Rómeó és Júliában. Ez a mondat pedig kétségtelenül igaz a virág esetében, ám a tapasztalat azt mutatja, hogy nem feltétlenül áll egy autó névválasztásával kapcsolatban.

Figyelembe véve, hogy milyen költségekkel terheli meg egy autógyártó büdzséjét egy új modell tervezése, kifejlesztése és megépítése, gondolhatnánk, a cégek három percnél kicsit több időt fordítanak a névadásra. Hiszen a formavilág, a felszereltség és a teljesítmény mit sem ért, ha közben a szerencsétlen névválasztás miatt szinte csak a legelvetemültebb emberek vásárolják meg a kocsit.

Van az úgy, hogy minden igyekezet ellenére egy-egy új modell jól csengő, hangzatos elnevezése félresikerül. Esetleg a marketinges csapat éppen elment ebédelni, vagy ritka furcsa/vicces hangulatban volt, és jó poénnak gondolta, mondván, a vezetőség úgysem fog rábólintani egy ilyen elborult az ötletre. Aztán mégis…

Vannak csúnya autók, vannak lassú autó, vannak rosszul vezethető autók és vannak azok, amelyeket – egy kis Shakespeare-analógiával élve – bárhogy nevezünk is, sosem lesz belőlük rózsa.

Jó szórakozást!

 

Volkswagen Thing

A Typ 181-es Volkswagen hazánkban Kübelwagenként vált ismertté, ám szerte a világban más-más elnevezést kapott a nyugatnémet hadsereg számára kifejlesztett autó. Mexikóban „Safari”, az Egyesült-Királyságban „Trekker”, Olaszországban „Pescaccia”, míg Indonéziában „Camat” lett a járműből. Ám ha az amerikai piacra szánt változatokat nézzük, csak arra tudunk gondolni, hogy a névadásért felelős kolléga éppen ekkor kaphatott agyvérzést. Ennek eredményeként érkezett meg az Egyesült Államok útjaira a Volkswagen Thing, vagyis „dolog”. Ki ülne be szívesen és menne egy kört egy Dologban?

Volkswagen Typ 181 szemből

Ford Escort

A Fordnak jó érzéke van ahhoz, hogy mellé nyúljon az elnevezésekkel. A Pinto például „apró péniszt” jelent a brazil szlengben. Valószínű, hogy az Escort esetében a legtöbbeknek nem egy éjszakai műszakban, keményen dolgozó hölgy jut elsőként eszükbe, amikor beülnek a volán mögé. Pedig ehhez még piszkos fantáziára sincs szükség, nem úgy, mint a lista következő szereplőjéhez…

Ford Escort szemből

MINI One

Nem a méret a lényeg – tartja a mondás. Márpedig angolszász nyelvterületen a MINI One ugyanazt jelenti, mint a braziloknál a Pinto. Gyanítom, ilyen szemszögből itthon még nem sokan tekintettek a belépőszintű MINI modellre.

MINI One szemből, menet közben

Isuzu Mysterious Utility Wizard

Nem, itt most nem egy teleshopos csodafelmosóról van szó, és nem is Gandalf titokzatos varázslósegédjéről A Gyűrűk Urából, esetleg Harry Potter egyik mágikus seprűjéről. Külföldi fórumokon előszeretettel hangoztatják, hogy a közepes méretű SUV ezzel a névvel simán, casting nélkül elmehetne egy felnőttfilmbe szerepelni, mint vízvezeték-szerelő szuperhős. A „Utility Wizard” önmagában még nem lenne rossz (bár a jótól még így is messze lenne), de a „Mysterious” jelző valahogy nem azt a hatást váltja ki, amit gyaníthatóan a japánok szerettek volna.

Isuzu Mysterious Utility Wizard szemből

Honda Fitta

A nálunk csak Honda Jazzként ismert autó bizony nem ezen a néven látta meg a napvilágot. Amikor 2001-ben elkezdték forgalmazni Japánban, még úgy hívták: Fitta. Sajnos a skandinávokkal erről előzetesen nem egyeztettek, ugyanis ezen a nyelvterületen a Fitta egy kifejezetten vulgáris kifejezés, amellyel a női nemi szervet szokták illetni. Mikor erre ráeszméltek, már késő volt, hiszen a szalonokban ott sorakoztak a Fitták. Nem volt más megoldás, gyorsan átnevezték a kocsit. Így lett belőle az amerikai kontinensen és Japánban – roppant kreatív módon – Fit, a világ többi részén pedig Jazz.

Honda Jazz szemből

Amennyiben érdekel, mit tud a Honda Jazz legújabb generációja, nézd meg ezt a bemutatót! Ha a videó nem indulna el, megtekintheted YouTube csatornánkon is.

Mitsubishi Lettuce

Nehéz elképzelni azt az elmeállapotot, amikor a japán gyártó döntéshozói jó ötletnek gondolták „salátának” elnevezni egy városi kisautót. Már csak az a kérdés, hogy benzin helyett ezersziget öntetet kell-e bele tölteni. Esetleg kicsit tovább gondolva a névadást, a legerősebb kivitelt hívhatnánk akár „Cézár Salátának” is?

Mitsubishi Lettuce szemből

Ford Probe

Túlzás nélkül állítható, hogy a Ford szakemberei mindent elkövetnek, hogy a lehető leghülyébb neveket adják az autóiknak. Márpedig a „probe” kifejezés leginkább arra a tevékenységre utal, amit leggyakrabban a proktológus szokott elkövetni a betegek alfelével. Esetleg a bolygónkra tévedő földönkívüliek kedvelt elfoglaltságára, a végbélszondázásra. Legalábbis azok szerint, akik alufóliasisakkal védekeznek az agyszondázás ellen. Éppen ezért vált a Ford Probe a legnépszerűbb modellé a Nellis légibázison, vagyis az 51-es körzetben.

Ford Probe szemből

Mazda Laputa

Minden bizonnyal a Ford Escort ötletével előrukkoló szakember lehetett a példaképe annak, aki a Mazda belpiacos modelljének a Laputa nevet adta. Persze rossz az, aki rosszra gondol. Hiszen Laputa nem más, mint Jonathan Swift regényének, a Gulliver utazásainak egyik helyszíne. Viszont a spanyolajkúak körében – és ezt hiába is próbálnánk szépíteni, mint az Escort esetében – nemes egyszerűséggel annyit jelent: ku**a. Lehet, nem ártott volna fellapozni egy szótárt a keresztelő előtt. Szóval csak óvatosan, mikor arra kéred a szerelődet, hogy „vegye kezelésbe a Laputádat.” Még szerencse, hogy csak japánban forgalmazták.

Mazda Laputa szemből

Kapcsolódó írások

Rolls-Royce Silver Shadow szemből
2020. december 31.
Avagy a legrosszabb autónevek valaha. Folytatás.
A 8 legnagyobb példányszámban eladott autó
2017. augusztus 08.
A fogyasztói társadalomban nem meglepő, hogy az autógyárak is a legnagyobb profitot próbálják kitermelni.

További hírek