2,0 literes özvegycsináló kiscsaládosoknak – 1972 Ford Pinto Squire

Közzétéve:
2020-01-12, 07:11

1972-ben mutatkozott be a Ford hírhedt halálosztójának kombi változata, a faberakásos Pinto Squire

Az 1960-as évek hatalmas változást hoztak az amerikai autógyártás világába. A benzinárak tragikusan megemelkedtek, ráadásul a külföldi gyártók is lassacskán beszivárogtak az USA útjaira. Az újvilág autósai kicsi és gazdaságosan fenntartható modellekre vágytak, ám a hazai gyártók nem rendelkeztek kiskategóriás típusokkal.

A tengerentúli márkák azonnal felfigyeltek a piaci résre, és szó szerint elárasztották Amerikát saját modelljeikkel. Az európai gyártók közül a Volkswagen aratta a legnagyobb sikert a Bogárral, míg az ázsiai cégek közül a Toyota és a Datsun modelljei voltak a befutók.

1970 Ford Pinto, zöld 3 ajtós hatchback, elölnézet, oldalról döntve, balról, távolról ráközelítve
A Ford a Pintóval válaszolt a japánok kiskategóriás autóira. A képen: 1970 Ford Pinto Hatchback

Az amerikaiak hamar észrevették, hogy ha nem tesznek valamit, rövidesen elég nagy bajban lesznek, így alig 2 – 3 év alatt a 3 óriás és az AMC is előállt saját modelljeikkel. Ez utóbbi a retró kultusz egyik szimbólumává érett gépével, az AMC Pacerrel állt elő, míg a Ford – Chrysler – GM szintén elkészítették saját variánsaikat, melyek első ránézésre csak árnyékaik voltak 300+ lóerős elődeiknek.

A Ford vezetősége úgy döntött, hogy ahelyett, hogy az Európában már korábban is szerelt modelleket, mint például a Cortinát vagy Escortot a Nagy Alma országában is árusítaná, inkább egy teljesen új autóval áll elő.

Így született meg 1970-ben az 1. generációs Pinto, mely alig pár év alatt a biztos halállal vált rokonértelművé. Ennek oka, hogy a tankot az autó hátuljába úgy szerelték be, hogy egy erősebb ütközés alkalmával a Pinto szó szerint kigyulladt, ritkább esetekben fel is robbant. Ez persze a Fordnak elég kínos volt, így a tankot áthelyezték, de a modell megítélésén már nem tudtak javítani.

1972 Ford Pinto Squire, sötét zöld kombi faberakással, elölnézet, oldalról döntve, balról

1972 Ford Pinto Squire, sötét zöld kombi faberakással, hátulnézet, oldalról döntve, jobbról
Pinto Squire, vagyis a kombi kivitel. A faberakás akkoriban nagyon menőnek számított

A rossz hírnév ellenére a Pinto eladásai mégis elég erősek voltak, így a 2 ajtós ferdehátú után nem sokkal megérkezett a dobozos kivitelű Pinto Cruising Wagon, majd ’72-ben a Pinto Squire névre keresztelt 3 ajtós kombi.

Ez utóbbi a korszak amerikai szépségideálja szerint woodie szerkezettel, vagyis faberakással érkezett, ami akkoriban nagyon menő design elemnek számított a kombikon és családi autókon. A típus neve is érdekes. Ebben az időszakban a Ford több modellt nevezett el lovakról.

A sportautó volt a Mustang, a SUV a Bronco, ami angolul szintén vadlovat jelent. A „pinto” tarka kislovat jelent, míg a „squire” földesurat, ami már korábban is a Ford kombijainak egyik tipikus megnevezése volt.

1972 Ford Pinto Squire, sötét zöld kombi faberakással, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról ráközelítve
A Pintót nem is olyan apró. 80 centivel hosszabb egy 601-es kombi Trabantnál

Igaz, a megszokott amerikai méretekhez képest még a kombi Pinto is csak egy apróság, valójában mégsem volt annyira kicsi. Az AMC Pacerhez hasonlóan a tervezők elsőként a géptest belsejét vázolták fel, s ehhez igazították a kasztni méreteit. Így az utastér kellően tágas volt, és az autó termete is „aprócska” maradt. Viszonyítási alapként vegyük mondjuk a KGST-ből a Trabant 601 Univeralt. A kelet-német puttonyos teljes hossza 3 560 mm volt, ami 82,9 centivel volt rövidebb a Ford kisautójánál. Szélesség terén is a „tarka kisló” volt a terebélyesebb: 26,0 centivel volt tágasabb a kétütemű ikonnál!

1972 Ford Pinto Squire, sötét zöld kombi, utastér, vezető oldala, zöld műbőr huzat, oldalnézet, kívülről, ráközelítve

1972 Ford Pinto Squire, sötét zöld kombi, utastér, anyós oldala, zöld műbőr huzat, oldalnézet, kívülről, ráközelítve, alulnézet
A Pinto Squire utastere elég csúfolt, viszont többnyire kényelmesre és dizájnosra sikerült

Bár a főkonzol elég sok helyet elvett az utastérből, ráadásul a váltó és kézifék elhelyezése is vizuálisan összenyomta a belteret, mégsem volt olyan szűkös az autó utastere. Mivel a kocsi tervezésénél a legfontosabb szempont az ár csökkentése volt, így lényegében minden kényelmi funkció az extrák listáját bővítette.

A légkondi mellett az automataváltó, szervó és fékrásegítő is az opcionális extrák közé tartozott. Mivel az autónak a lehető legolcsóbbnak kellett lennie, elektromos ablakemelővel nem is forgalmazták, ráadásul a hátsó ablakokat nem is lehetett nyitni, csak némileg kifelé „buktatni”.

1972 Ford Pinto Squire, sötét zöld kombi, utastér, hátsó üléssor, zöld műbőr huzat, oldalnézet, kívülről, ráközelítve, alulnézet

1972 Ford Pinto Squire, sötét zöld kombi, nyitott csomagtér, elölnézet, szemből, felülnézet
A hátsó kerekek hajtása miatt hátul csak 2 utasnak volt hely

Mivel a Ford a korábbi amerikai hagyományokhoz hűen a Pintót hátsókerekesre tervezte, hátul a megszokott 3 utas helyett csak kettőnek volt hely. Ők már lényegesebben kevesebb lábteret kaptak, mondhatni hosszú távon kifejezetten kényelmetlen volt.

A kis termet ellenére viszont a csomagtér egész tágas volt. Hasznos rakodótere 1,71 m2-esre sikerült, ami egy kombihoz képest elég csekély, de ha figyelembe veszed, hogy maga az autó is alig hosszabb 4 méternél, már nem is olyan rossz! Ami még mellette szól, hogy hatalmas üvegfelületeket kapott, így szinte „körbe lehetett látni” az autót, és a parkolás is könnyen ment!

De hogyan is néz ki belülről ez a nem hétköznapi családi autó? Nézd meg a videót és derítsd ki Te magad!

1972 Ford Pinto Squire, sötét zöld kombi, motortér, elölnézet, szemből, felülnézet, felülről döntve, ráközelítve
A motorháztető alatt egy 2,0 literes, sor-4-es erőforrás bújt meg

A költséghatékony megoldások a motorháztető alatt is folytatódtak. Mivel kiskategóriás, olcsó autónak szánták, már az első perctől tudni lehetett, hogy a Pinto nem kaphat V8-as motort. Ez nem is baj, mivel nem izomautónak tervezték.

A végleges, sorozatgyártású modellek egy 1 993 köbcentis, hosszában szerelt soros 4 hengeres OHC erőforrást kaptak, amik 86 lóerő és 139 Nym-nyi nyomaték leadására voltak képesek. Az alapmodelleken a váltásért egy 4 fokozatú kézi padlóváltó felelt.

Bár maga a motor nem volt egy atomreaktor, az autó önsúlya összesen csak 1035 kiló volt, így jól megrakva is szépen lehetett vele suhanni. Legnagyobb sebessége 156 km / h volt. Fogyasztás terén nem igazán remekelt, ami elég nagy baj, mivel direkt alacsony fogyasztásúra tervezték. Városi 100-on 12 és 14 liter között evett, ami kombinált használat esetén 11,2 liter körül lehetett.

Na de milyen hangot ad, ha felbőg az a falánk 4 henger? Less bele a videóba és derítsd ki Te magad!

1972 Ford Pinto Squire, mélyzöld kombi faberakással, csomagtér ajtaja, jobb széle, „Pinto Squire” krómozott felirat és ló motívum
Neked bejön ez a falánk törpe kombi, vagy a Toyota mellett tetted volna le a voksodat?

A kezdeti hibák és halálos balesetek ellenére a Pintót vagy 10 éven át gyártották, sőt a testvér Mercury is forgalmazta, mint Bobcat. A Pinto, Pinto Cruising Wagon és Pinto Squire széria 1977-ben némi ráncfelvarráson esett át, ami főképp az autó orrát érintette.

Mit gondolsz, Neked bejön a dobozos Pinto, vagy valami más modell mellett döntöttél volna? További képekért és részletekért keresd fel a Mecum Auctions hivatalos oldalát!

További autós hírek

A Pofátlan(tan)ítás egy extra epizódjaként tette közzé a baleset-megelőzés Facebook oldala ezt a videót. Sajnos mi is posztoltunk a napokban…

Egyszerűen azt tapasztaljuk, hogy nagyon sokan nem az útviszonyoknak megfelelően vezetnek. Nem, valóban nem esik a hó, de a napok…

Több levelet kaptunk a témában az utóbbi időben, ezért tegyük tisztába azt, hogy miért nem kapsz büntetőpontot a kiszabott bírság…

Ismerős kép lehet sokatoknak, ahogy az asszony bringáját viszitek haza a vasútállomásról vidéken… 🙂 A videón látható szituáció is hasonló…

Venczel János versenyző nyilvános posztjára bukkantunk a Facebookon és megdöbbentünk a meglehetősen precíz, aljas tolvajtempón. Írja: “Kedves Ismerőseim!! 300.000 Ft…

Kapcsolódó írások

1984 Ford Bronco XLT, barna SUV, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 14.
1980-ban mutatkozott be a Ford Bronco harmadik generációja. Az évek múlásával több apró módosításon esett át, de a széria csak 1984-ben nyerte el legmarkánsabb jellegzetességeit
1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
1970 Plymouth Superbird, babakék, versenyautó, elölnézet, oldalnézet, jobbról
2019. október 12.
A XX. században a Chrysler divíziói számos nagyszerű autót adtak az USA-nak, melyek nagy hatással voltak az cégcsoport fejlődésére. Ma ezek közül ismerhetsz meg tízet!
1956 Chevrolet Bel Air Nomad, piros fehér kombi, elölnézet, oldalnézet, döntve, balról, távoli kép
2019. december 22.
Íme TOP 4 amerikai kombi, melyek saját korukban azt üzenték, hogy „Igen, nekem bejött az élet!”