2022. január 29. | 11:59

Te azt hiszed, hogy jót teszel az autónak, pedig pont az ellenkezője történik, nagyon is ártasz neki.

„Ne hidd, tudd!” – szól a bölcs mondás és ez igaz az autózásra is. Ha tetszik, ha nem, vélt igazságok, tanult sületlenségek és berögzült szokások mentén vezetsz te is. Mindig a legnagyobb jószándék vezérel, hiszen nem akarsz te kárt tenni az autódban, sőt, azt szeretnéd, hogy sokáig megbízhatóan és költségmentesen szolgáljon. De benézted, mert ahogy vezetsz, azzal nagyon is ártasz hőn szeretett négykerekűdnek. Az első részben már olvashattál 10 rossz szokást, amit jó ha elkerülsz, most következzen még tíz.

A cikksorozat 1. részét itt olvashatod!

1. Télen soha nem kapcsolod be a klímát

Ma már nagyon kevés ember jár olyan autóval, amelyikben ne lenne légkondicionáló berendezés, amelyre az egyre melegedő éghajlatunk miatt nyáron nagy szükség is van. De kinek jutna eszébe néha télen is megjáratni a klímát? Senkinek, pedig igazán jót tenne vele a rendszernek, ha a hidegben is néha bekapcsolná. A klímakompresszort a benne keringő gáz keni, de a hosszú őszi, téli és tavaszi hónapok alatt a tömítések kiszáradnak, a hűtőközeg pedig elszökhet. Ez sokszor azt is jelenti, hogy a kompresszort is fel kell újítani.

A megelőzés nem azt jelenti, hogy egy didergős téli napon még jobban le kellene hűtened az utasteret, elég csak bekapcsolnod klímát, a hőfok maradhat a kellemes tartományban. Ha van „párátlanító” gombod, akkor pedig elég azt használnod, hatására automatikusan bekapcsol a légkondi is. A műveletet érdemes havonta egyszer-kétszer megejtened egy olyan napon, amikor 5 fok felett van a hőmérséklet. Elővigyázatosságból alacsonyabb hőfokon általában már nem kapcsol be a kompresszor, hiába kapcsolod be, nehogy a belefagyott kondenzvíz miatt károsodjon.

2. Az automata váltó P-állásával rögzíted az autót, a „kéziféket” meg nem használod

Az automata váltó P-állása arra való, hogy ne engedje elgurulni az álló autót. Egy remekül működő hasznos funkció, ám erősebb emelkedőkön, lejtőkön mégsem érdemes ezt kihasználni. Ha hagyod, hogy az autó súlyával ránehezedjen a váltóra, az a finom szerkezeti egységeit hosszútávon károsíthatja, ezért jobb, ha a következőket teszed ilyen körülmények között. Parkolj le az autóval, hagyd D-ben, R-ben vagy tedd N-be az előválasztó kart és nyomd továbbra is a fékpedált. Ezt követően aktiváld a rögzítőféket, majd engedd fel a féket, hagyd, hogy az autó rögzüljön. Amikor már a rögzítőfék gátolja meg az autó elgurulását, csak akkor rakd P-be a váltót.

3. A füvön vagy a földön parkolsz

Nem szeretsz megállni az utcán az autóddal, inkább beállsz a kertbe a fűre, hiszen a zárt kertkapu mögött talán nem bántják a tolvajok. A gond csak az, hogy az anyatermészetben a földnek van egy természetes kipárolgása, amely idő előtti veszélyes korróziót képes okozni az autón. Ha szokásod a földre vagy a fűre állni, akkor sokkal jobban jársz, ha építesz egy fedett autóbeállót úttal vagy legalább leterítesz egy fóliát és szórsz rá egy kis murvát.

4. Rendszeresen gépi autómosóba jársz

Tiszta udvar, rendes ház, tiszta autó, rendes tulaj. Nem mindegy azonban, hogy hova viszed rendszeresen letakaríttatni az autódat. Tudom, az önkiszolgáló mosók nagyrésze nem takarít szépen és dolgozni is kell vele, a kézi autómosók ugyan kényelmesek, de drágák. A gép mosók megfizethetőek, kényelmesek és kellően széppé is varázsolják az autót, tehát kompromisszumos megoldást jelenthetnek. Van velük azonban egy nagy probléma. A keféikkel szépen lassan, de biztosan karcolják az autó fényezését, sőt, képesek akár a szélvédőket is károsítani.

5. Túl hamar felváltasz

Nagyon sokan – elsősorban üzemanyagtakarékossági okok által vezérelve – korán felváltanak magas sebességfokozatba. Én magam is nemegyszer látom és tapasztalom, hogy ismerőseim nagyrésze már 50 km/órás sebességnél elváltja az ötödik sebességfokozatot, hogy spóroljon a drága üzemanyaggal. Az üzemanyagspórolás természetesen egyáltalán nem elítélendő szokás, ám ha rendszeresen alacsony fordulaton közlekedsz az autóddal, ráadásul erős gyorsításokat is így akarsz kicsikarni belőle, azzal komolyan ártasz a motornak.

Az erőforrások optimális üzemelési zónája a 2-3000-es fordulatszám-tartományba esik. Ekkor már van megfelelő kenés, minden kritikus ponthoz elegendő mennyiségű és nyomású motorolaj jut el. Nem egészséges, ha alapjárat közeli fordulatszámokon használod, főleg, ha onnan indítod a terhelést, előzést. Ha szükséged van az erőre, akkor bizony forgatni kell a motort.

Az alacsony fordulatszámon történő terhelésnél ugyanis a dugattyúk a tervezettnél jobban nekinyomódnak a hengerfalnak, hosszútávon oválisra koptathatják azt. Továbbá az alacsony fordulatszám olyan vibrációkat okoz, amelyek károsak a motortartóbakra és a kettős tömegű lendkerékre nézve is.

6. Kirakod üresbe a váltót a piroslámpához való guruláskor

A városon belül megengedett tempóval haladsz, amikor látod, hogy pirosra vált a forgalomirányító jelzőlámpa előtted, ezért elveszed a gázt, kikuplungolsz és üresbe lököd a váltót, majd hagyod, hogy szépen lassan elfogyjon a lendület, esetleg fékezel a megállás előtt. Mindezt azért teszed, hogy ne fogyasszon semmit az autó.

Micsoda tévhit! Ha kirakod üresbe, akkor a motor alapjáraton kezd ketyegni, vagyis fogyasztja az üzemanyagot. Spórolni pont akkor tudnál, ha sebességben hagynád a váltót és a motorfék segítségével csökkentenéd a tempót. Ráadásul még a fékeket is kímélnéd, ha rendszeresen kihasználnád a motor fékező erejét.

7. Ritkán használod az autód

Amit nem használsz, az nem romlik. De ez sajnos nem igaz az autókra, amelyek rendkívül összetett szerkezetek a különböző folyadékaikkal, kényes elektronikájukkal, gumi tömítéseikkel és műanyag alkatrészeikkel. Ráadásul a karosszéria fém mivolta miatt a nedvesség sincs éppen jó hatással rájuk, de még a rágcsálók is komoly ellenségei az autóknak.

Sajnos állás közben legalább annyira amortizálódnak a gépkocsik, mint a túlhasználat során. A gumi és műanyag alkatrészeik kiszáradnak, rideggé válnak, a tömítések eleresztik a folyadékokat, amelyek mégsem folynának el, azok megromlanak, a fém alkatrészeken pedig a rozsda kezd kíméletlenül csámcsogni.

Egy autó hosszú élettartamának titka a rendszeres, ám kímélő használat és a rendszeres, gondos karbantartás. Ha mégis hosszabb időre le kell állítanod az autódat valamilyen okból kifolyólag, akkor próbáld megoldani, hogy legalább 2-3 hetente menj vele egy hosszabb kört, hogy a zsírok, olajok és különböző folyadékok mindenhol átjárják az autót, a motor meg legyen járatva, minden érje el üzemi hőmérsékletét. A leállítás előtt alaposan takarítsd meg és ha teheted, akkor parkolj vele fedett, védett helyen.

8. A 200 méterre lévő dohányboltba is autóval jársz

A belsőégésű motorok esetében van egy optimális hőmérsékleti tartomány, amelyben a legkisebb mértékben kopnak. Ennek eléréséhez kell némi idő és néhány kilométer. Külső hőmérséklettől függően legalább 10-15 perc és 5-10 kilométer. Ha rendszeresen csak a sarokra ugrasz le az autóval, akkor gyakorlatilag gyilkolod a technikát, mert olyan tartományban kell üzemelnie, amelyben extrém igénybevételnek van kitéve.

Az állandó hidegüzem, tehát amikor a motor nem éri el az ideális hőmérsékleteket, nagymértékben csökkenti annak élettartamát. Ha nem mész messzire, inkább gyalogolj, kerékpározz vagy válaszd a tömegközlekedést.

9. Hajszolod az autód pedig még hideg a motor

A legtöbb autóban ma már nincs vízhőfokmérő, olajhőmérséklet-mérő meg végképp nem. De a kéken és pirosan is világítani képes visszajelző fény azért ezekben az autókban is megtalálható, hogy tudd, még hideg, vagy éppen túl meleg az erőforrás. Nagyon rossz szokás, ha soha nem várod meg, amíg a folyadékok elérik az üzemi hőmérsékletüket és máris kéred a teljesítményt, nyomod neki, kihúzatod a fokozatokat.

Amíg nem meleg a víz és a motorolaj, a motorban igen nagymértékű a kopás, ezért főleg hideg időben az első 5-10 percben vagy 5-10 kilométeren érdemes óvatosan közlekedned az autóval. Túlságosan kímélni sem kell persze, javasolt - maximum közepes gázállás mellett - a 2-3000-es fordulatszám-tartományban közlekedni.

+1 Rendszeresen túlterheled az autód

A forgalmi engedélyből könnyen kiderítheted, hogy mekkora súllyal szabad megterhelni az autódat. A matek nagyon egyszerű, a megengedett össztömegből csak ki kell vonnod az autó önsúlyát és máris megkapod az eredményt. Személyautók esetében a jellemző adat valahol 4-600 kilogramm között szokott lenni. Ha belegondolsz, nem is olyan nehéz túlterhelni egy-egy típust. Beültetsz 4-5 személyt, telepakolod kofferral a csomagtartót, felraksz a tetőre néhány biciklit és minden bizonnyal túl is terhelted.

A túl nagy terhelés azon felül, hogy rossz hatással van a vezethetőségre és a menetbiztonságra, károsan hat az autód szerkezeti egységeire is. Ha sűrűn előfordul, hogy az előírtnál nagyobb teherrel közlekedsz, akkor sajnos károsodhatnak a szilentek, torzulhatnak a rugók, sérülhetnek a gumiabroncsok, idő előtt elfáradnak a lengéscsillapítók és hamarabb jönnek a különféle futóműgondok is.

Sajnos előfordul, hogy a legnagyobb jóindulat mellett is a ezekkel a rossz szokásokkal folyamatosan – a kelleténél nagyobb mértékben - amortizálod az autódat. Így fordulhat elő, hogy egy relatíve keveset futott fiatal autó is sokkal rosszabb állapotban van, mint amit a kora vagy a futásteljesítménye alapján elvárna az ember.

Használt autó vásárlásakor kiemelten fontos, hogy észrevedd a túlzott elhasználódás jeleit, amelyek ezekből a szokásokból fakadnak. Az ideális használt autó megvásárlásában segítségedre lehetnek a járműelemzéssel foglalkozó szakemberek, akik megóvnak attól, hogy véletlenül rossz állapotú autóra essen a választás.