„Kedves Marci!

Hétszemélyes használt autó vásárlása előtt állok. A keretösszeg 2-3 millió forint között mozog. Két típust néztem ki: Nissan Qashqai+2 1.5 dCi vagy 2.0 benzin, 2010-2013 közötti évjáratok. Vagy pedig a Mazda 5-ös, 2.0 benzines, 2010-es évjáratban. A tanácsod kérném, hogy mire figyeljek oda a vásárlásnál ezeknél a típusoknál, illetve melyek a problémás motorok.

Válaszodat köszönöm!

N. Viktor”

Nissan Qashqai+2

Kedves Viktor!

A használt hétszemélyes autók iránti kereslet épp az egekből tekint vissza a véznácska hazai kínálatra, így nem lesz gyerekjáték megtalálni az igazit. Egy átlagosnál jobb állapotú példány megcsípéséhez gyors, akár néhány órás reakcióidő és némi szerencse is kelleni fog, nem beszélve a határozottságról, mert most az „alszunk rá még egyet” és a „megkérdezem a feleségem” könnyen jelenthet kapufát.

Ennek oka, hogy a vásárlók érhető okokból a „több=jobb” irányába indulnak el, függetlenül a későbbi kihasználtság mértékétől. Tovább csökkenti az esélyeket, illetve növeli az árakat, amikor a hét ülés városi terepjáró karosszériában helyezkedik el. Világunkban jelenleg az SUV-kategória jelenti az abszolút beteljesedést és néhányak szemében egyben a belépőt is egy magasabb kasztba. Gondoljunk csak bele, hogy az átlag felhasználó mennyivel menőbbnek és felsőbbrendűnek érzi magát amikor szeretteivel együtt nézheti le Q7-es Audija ablakából a Dacia Logan kormányán kolbászt szeletelő „alsóbbrendű" kispolgárokat. Hogy mit kompenzál? Ezt csak ő tudja.

A Qashqai jól sikerült konstrukció és bármelyik motorral megvásárolhatod, amelyik nem az 1,6 literes benzines. A Renault/Nissan alapmotor kisebb autókhoz ideális, de ebben a kompakt hobbiterepjáróban már öt személlyel is képtelen lehagyni egy közepesen megrakott IFA teherautót, cserébe fogyasztás tekintetében simán felveszi a versenyt vele. A kétliteres benzines a legjobb választás, mivel nem eszik lényegesen többet és nem lesznek ismeretlen fogalmak szeretteid számára a gyorsulás, valamint az előzés sem.

A Renault dCi dízelmotorjai 2010 környékétől már egész jól sikerültek és csak az átlag problémákkal kell majd megküzdened, amelyek a részecskeszűrő, a kettőstömegű lendkerék, az EGR-szelep, a turbófeltöltő, az üzemanyagrendszer és a nagynyomású pumpa. Ezek egyenként néhány százezer forintból javítható tételek, viszont én mégis csak komoly érvekkel alátámasztott esetben vásárolnék most dízelt és számolnék a ténnyel, hogy utoljára én ki szemmel látható összeget az autóért, mert az emberek pár éven belül hallani sem akarnak majd a használt dízelekről.

Hajtáslánctól függetlenül mindenképp megvizsgálnám vásárlás előtt a 7 személyes kivitel szükségességét, mert a +2 számos típusban tényleg csak jelzésértékű üléseket jelent és gyermek számára sem túl kényelmes, nem beszélve arról, hogy ez a kritérium drasztikusan leszűkíti a kínálatot, valamint megemeli az árakat, így a pénzedért idősebb és többet futott Qashqai+2-t kapsz, mint az ötüléses verzióból.

A Mazda 5 esetében a fentiekből semmi sem igaz, mert az a kutyának sem kell rozsdaproblémái és motorhibái miatt. Arra figyelj, hogy ne vedd meg.

Remélem tudtam segíteni és kellemes vásárlást kívánok!

Marci

Marci segít

Évek óta dolgozom használtautó-kereskedőként, Budapesten. A még éppen van rajta műszaki-jellegű Skoda Fabiától a több tízmilliós Porsche Cayenne-ig minden előfordul a telepünkön és rengetegen jönnek a vágyaikkal, majd távoznak a megfelelő autóval. Vannak jó és rossz tapasztalataim, célom ezek alapján segíteni a tanácsaimmal, hogy hozzájáruljak egy szebb világ kibontakozásához. Mostantól távgyógyítással is foglalkozom itt, az Alapjáraton. Ha autót vennél és nem tudod, mire lesz pénzed, esetleg eladnád a meglévőt, de fogalmad sincs, mennyit ér, írj nekem a marci.ballo@alapjarat.hu címre egy rövid, de lényegre törő e-mailt! A válasz késik, de nem múlik. Marci tanácsai a továbblépésben segítenek.