Az osztrák munkavállalás pörgeti a nyugati megyék autóimportját?

Frissítve:
2019-01-29, 10:29

Durva, akár kétszeres különbségek is vannak a megyék között aszerint, mennyien vásároltak importautót 2018-ban

2019. januárja van, dübörögnek a statisztikák minden oldalon az autóeladásokkal kapcsolatban. Az Alapjáraton is megjelent már egy cikk az újautó-eladásokkal kapcsolatban, márkákra lebontva. Most azt nézném meg, hogy megyékre lebontva mi a helyzet az importautókkal!

De mi is történt 2018-ban Magyarországon? Kb. 790 ezer okmányirodai szerződést kötöttek, amiből majdnem 472 ezer már magyarországi autók cseréltek gazdát, 136 ezer új autót helyeztek forgalomba, 23 ezer teherautó is szerepel a tételek között, valamint amiről a cikk is szól – a 158 790 használt importautóról.

Persze ez a 790 ezer okmányirodai szerződés egy része (megközelítőleg 20%) re-export, de továbbra is maradnék a Magyarországon értékesített importautóknál.

autóeladások Magyarországon megyénként

Ha egy kicsit jobban ránézel az infografikára, láthatod, hogy bár számszerűen Budapesten helyezték forgalomba a legtöbb új- és használt importautót. DE! Itt jön egy hangsúlyos de! Ha azt nézed, mennyi autó jut a népesség arányában a budapestiekre, akkor az jön ki, hogy csak a középmezőnyben vannak, 1000 főre alig 16,5 eladott új- és használt importautó jut.

Új- és használtautó import megyénként

Ez összefügghet azzal, hogy Budapesten:

  • kevés a parkoló
  • jól lefedett tömegközlekedéssel

De melyik 3 megyében vették a legtöbb importautót népességarányt figyelembe véve? Talán nem meglepő, de a három legnyugatibb megye végzett az élen: Vas (24,7 autó/1000 fő), Győr-Moson-Sopron (21 autó/1000 fő) és Zala (19,9 autó/1000 fő).

Az utolsó három helyen keleti megyéket látsz, úgy mint: Békés (10,5 autó/1000 fő), Jász-Nagykun-Szolnok (11,2 autó/1000 fő), Borsod-Abaúj-Zemplén (11,3 autó/1000 fő). A teljes lista a különböző megyékben eladott importautók számáról:

Autóimport megyénként

A különbség szembeötlően durva, még úgy is, hogy hagyományosan gazdaságilag jobban állnak a nyugati megyék, de hogy ez több mint kétszeres különbséget eredményezne?

Itt mindenképpen figyelembe kell venni, hogy a nyugati megyékből akár még a napi ingázás is megéri Ausztriába, szemben a keletibb megyékkel. Elvégre Ausztriában az átlagfizetés kb. 2 700 €, átszámolva majdnem 865 ezer forint, ami már egy olyan összeg, ami mindenképpen gondolkodtatásra ösztönöz, hogy autót vegyél.

Ezt támasztja alá a statisztika is, amit az osztrák társadalombiztosítási szövetség, a Hauptverband adott közre. Míg a román, lengyel, szerb munkavállalók száma csökkent a legutóbbi időszakban, addig a magyaroké folyamatosan nő. Míg 2012 januárjában kb. 40 ezer magyar dolgozott hivatalosan Ausztriában, addigra ez 2018 december végére 94 458 magyar munkavállalóra nőtt! És akkor ezek a hivatalos adatok, mert afelől szerintem neked sincs kétséged, hogy még sokan vannak, akik megoldják okosba’ bejelentés nélkül.

Magyar munkavállalók száma Ausztriában

Valamint arról sem szabad megfeledkezni, hogy aki napi szinten használja ingázásra az autóját, pláne országok között, hamarabb is cseréli le az elhasználódás miatt. Ilyen szempontból még mindig előnyben vannak a nyugati megyék, hiszen a német, de leginkább az osztrák autókat költséghatékonyabb, ha nem kell olyan messzire szállítani, mint az ország keleti fele.

Külföldi dolgozók száma Ausztriában

Forrás:

Kapcsolódó írások

Interjú a Magyar Autókereskedőház Zrt. vezérigazgatójával
2018. november 02.
A héten a Magyar Autókereskedőház Zrt. vezérigazgatójánál, Borka J. Balázsnál jártunk. Nézzük, a MAH Zrt. miért egyedülálló a piacon jelenlévő autóimportőrök között!
Állapotfelmérés és importszűrés - interjú Hegedűs Andrással
2018. november 02.
Ellátogattunk a FedezetKontroll Zrt-hez, ahol Hegedűs András vezérigazgatóval egy interjú keretében mélyedtünk el az állapotfelmérés és importszűrés világában
Mercedes logo
2018. október 24.
Drámai volt az ősz kezdete az európai autóipar számára, hiszen csaknem negyedével kevesebb, 1,91 millió autót helyeztek forgalomba szeptemberben az Európai Unióban. Ilyen rossz szeptemberre az elmúlt tíz évben még nem volt példa EU-ban.