Olvasónk családos ember, sok ülőhelyre van szüksége, ráadásul maradna a Toyotánál. Használtautó-tanácsadónk segít dönteni.
„Kedves Gábor!
Le szeretném cserélni a 2005-ös, 2.2 D-CAT Corolla Versómat: három autót néztem, és a véleményét szeretném kikérni. Mindenképp maradnék a Toyotánál, és mivel 4 gyermekem van, ezért csak a 7 szemelyes autók jöhetnek szóba.
Van is elképzelesem, de nem tudom, hogy melyiket lenne érdemes megvásárolni.Az első jelölt egy 2016-os, 1,8-as benzines Verso kb 90-120 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, a második egy 2012-es Prius+, ebben már 230ezer kilométer van. A harmadik és egyben a fiatalkori álmom egy 2008-as évjárat körüli, 3.3 V6 hibrid Highlander lenne.
Tudom, hogy mindegyik egy külön kategória, de szeretém a tanácsát kérni, hogy melyiket lenne célszerűbb megvásárolni.
Tisztelettel,
Adrián"
Kedves Adrián!
Én a magyar használtautó-szakértők és vásárlók zömével ellentétben megtett kilométer fetisiszta vagyok. Egy száz és egy kétszázezret futott autó közül mindig az előbbit választanám. Természetesen akkor, amennyiben nem „kilométer számláló állásról" beszélünk, hanem a ténylegesen, ellenőrizhetően és rendszeres szervizelés mellett futott kilométerek számáról, a kettő között ugyanis óriási különbség van.
Ezen kívül is vannak még szempontok, amik a döntést befolyásolhatják. Nem mindegy, milyen körülmények között használták az autót - amennyiben egyáltalán lehetséges ennek kiderítése. A sok rövid, városi út sok hidegindítással, hideg motorral megtett rövid távokkal és újraindítással, valamint sok kuplungolással sokkal intenzívebben használja el az autó alkatrészeit, mint az üzemmeleg motorral történő autópályán, állandó sebességgel megtett kilométerek.
Ha feltételezzük, hogy mindezeket mindkét kiszemelt esetében ismerjük, akkor azt kell mondani, hogy egy szakszerűen karbantartott, gondos gazdától származó, százezer kilométert futott gépkocsi esztétikai és műszaki állapota nagyon közel állhat egy új autóéhoz. Ennek a többszörösét futott autók a leggondosabb karbantartás mellett sem nyújtják már általában ezt az érzetet, nem olyan „feszesek", ahogy a köznyelvben szokták mondani.
Általában már az utasterükön is látszanak és érződnek az elhasználódás nyomai, és akkor még a nem látható helyeken lévő dolgokról nem szóltunk. Sajnos, ahogy öregszenek az autók, a sokadik tulajdonosnál általában bizonyos szükséges karbantartások is el-el maradhatnak, ami tovább fokozza az elhanyagoltság érzését a használat során.
Ha ezeken a szempontokon sikeresen átlendültünk, akkor mindhárom választott típus megfelelhet. Mindegyik típusban a Toyota valamelyik jól bevált hajtásrendszere dolgozik, nagy meglepetésekre nem kell számítani. A legalacsonyabb fenntartási költségekre természetesen a Verso esetében lehet készülni, ez közel azonos autó az előző Corolla Versóval összehasonlítva.
Hosszabb 10 centiméterrel a régebbi típusnál, de a csomagtartója 7 üléssel ugyanúgy elhanyagolható, mindössze huszonegynéhány literrel tágasabb. A Verso - egyetlenként a három típus közül - kézi váltóval is elérhető. A Prius+ és a Highlander hibrid technikája ennél bonyolultabb, ami a fenntartási költségekben is jelentkezhet, valamint szervizelésükhöz kifejezetten ezekre a modellekre specializálódott szakemberre is szükség lehet. Ebben a két típusban csak automata váltós kiviteleket találunk, ami sokkal kényelmesebb a használat során.
Én, ha a Highlander lenne a régi vágyam, megkockáztatnám annak a megvásárlását, V6-os benzines motorjával egészen biztosan ad valami pluszt a másik kettőhöz képest. Természetesen a fogyasztása sem lesz olyan, mint az 1,8-as Versónak, illetve a Prius+-nak. Arra is fel kell készülni, hogy tetemes méretei ellenére a harmadik üléssor mögött 7 utas csomagjainak szintén nem biztos, hogy elegendő marad a csomagtér, akárcsak a kisebb modellekben. Mivel sokkal ritkább típus a Versónál és a Prius+-nál is, ez egyúttal azt is jelentheti, hogy a későbbiekben nehezebben értékesíthető, egy vágy beteljesülésének ez is lehet az „ára".
Felkai Gábor
Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!
Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.
A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.