2022. december 22. | 23:41

Jóval drágább az üzemanyag, mióta kivezették az ársapkát, ezért sokan letették az autót, pedig elég lenne csak megosztani másokkal.

Amikor a gazdasági helyzet megköveteli, az emberek mindig elindulnak alternatívákat keresni. Kell legyen egy olcsóbb megoldás, még ha az kompromisszumokkal is jár, persze ez nem jelenti, hogy rossz is lesz az a megoldás.

Ilyen lehet, ha neked autóznod kell, de nem akarsz egyedül megtölteni egy egész üzemanyagtankot. Hiszen jobb esetben van még a kocsiban 3-4 hely, azt kiadhatod embereknek, akik ugyanoda mennek, mint te, és akkor szétoszthajtátok akár 4 felé is az költségeket.

Miért érdemes megosztani az autódat másokkal?

Hogy ez egy mennyire előnyös megoldás több szempontból is, az vitathatatlan. Egyfelől mert te mint sofőr és autótulajdonos olcsóbban autózol. Másfelől másoknak nem kell a tömegközlekedéssel bíbelődni, kényelmesen utaznak, akár beszélgethetnek és kapcsolatot is építhetnek.

Harmadrészről pedig a környezet is jól jár, hiszen négy ember nem négy autóval indul útnak, hanem csupán eggyel. Nem négyszer fogyaszt az adott autó, hanem csak egy darab egyszer - még ha a plusz súly miatt minimálisan többet is.

Tehát az autómegosztás mindenkinek jó megoldás lehet, de ezeket az embereket össze kell kötni, a bizonytalanokat pedig meggyőzni, hogy éljenek a lehetőséggel. Ennek a szellemében jött létre még 15 évvel ezelőtt az Oszkár telekocsi, ami mára hatalmasra nőtte ki magát.

Hogy is működik pontosan ez az autómegosztás?

Az Oszkár weboldalán vagy telefonos appján egyszerűen csak meghirdetem, hogy merre megyek, mikor, milyen feltételekkel, mennyi pénzért és hogy mennyi helyem van. Erre jelentkezhetnek az emberek, a rendszeren keresztül pedig tudok velük egyeztetni és pontosítani.

Létrejön a foglalás, elérkezik az utazás napja és már ott várnak a megbeszélt helyen az utasaim. Felveszem őket, beszélgetünk egy jót vagy csak utaznak, mint a buszon, a végén pedig fizetnek és mindenki jól járt.

Ehhez persze szükség lehet egy alapvető bizalomra az emberek között, ami sajnos napjainkban egyre nehezebben épül ki, de az Oszkár erre is nyújt megoldást. Ha te bizonytalan vagy abban, hogy egy ismeretlen ember mellé ülnél be, csak nézd meg az értékeléseit.

Ha azt látod, hogy sokan meg vannak elégedve vele, sőt, még az Oszkár is díjazza a remek visszajelzések miatt, akkor tudod, hogy nagy bakot nem lőhetsz. De ha te vagy a sofőr esetleg és félsz, hogy milyen emberek ülnek majd be az autódba, akkor az Oszkár az utasokat is értékelő rendszerében előre tájékozódhatsz.

Tehát több szempontból még védett helyzetben is vagy és attól sem kell félned, hogy nem találod meg a megfelelő utast vagy sofőrt. Az Oszkárnak ugyanis lassan egymilliós tábora van a felhasználók tekintetében. Nem csak az ország bármelyik pontjára, de akár már külföldre ingázó fuvarok között is rengeteg közül válogathatsz.

Mennyit spórolok én ezzel?

Pénzügyi szempontból érdekes kérdés az Oszkár. Az az igazság, hogy a tömegközlekedésnél - ha egyáltalán van - drágább, de nem annyival, hogy az ne érje meg az ember kényelmét. Mert lássuk be, vagyunk annyira kényelmesek, hogy valamivel több pénzt fizessünk egy jobb szolgáltatásért.

De mint sofőr, mindenképpen megéri, mert számoljunk csak utána. Nézzünk egy egyszerű benzines autót, ami átlagosan fogyaszt 7,5 litert 100 kilométeren. Ha én Budapest és Nyíregyháza között ingázok, akkor egy út szűk 240 kilométer. Egy út 2,4 szorozva 7,5-tel, tehát 18 liter benzinbe kerül.

Ennyi üzemanyag az éppen most megváltozott benzinárral (634 ft/l) nézve 11 412 forint üzemanyagköltség. Ha én beültetek magam mellé 3 embert, akiknek azt mondom, hogy az útiköltség 3000 forint/hely, akkor az út végén összesen 9000 forintot nyomnak a kezembe, így az út nekem az előbbi tizenezres szám helyett 2412 forintba került. Persze emellett nekem van még egy rakás költségem az autó fenntartását illetően és ez a fogyasztás is csak egy nagy átlag, de azt hiszem, a példa így is tökéletesen demonstrálja, hogy miért olyan előnyös az autómegosztó szolgáltatás, tehát az Oszkár.

Honnan indult ez az egész?

Az autóhasználat ezen formáját persze nem most kezdték el széles körben alkalmazni, én anno ezzel a rendszerrel az egyetemen találkoztam. Bárki, aki utazott haza hétvégére (vagy vissza az egyetemre) érintve vagy targetálva egy nagyobb várost, az némi benzinpénzért meghirdette helyeit autójában a kollégiumi csoportokban.

Még 2007 novemberében indította az Oszkárt két egyetemista, azóta pedig hatalmas közösséggé nőtte ki magát. Ahogy haladtak az évek, úgy csatlakoztak be az emberek a rendszerbe és aki megtalálta benne az előnyöket, az később benne is maradt.

Az utazás élményét a közösség sokszínűsége teszi felejthetetlenné és nem érdemes megfeledkezni arról a rengeteg megspórolt pénzről sem. A Oszkár folyamatos fejlesztésének középpontjában a felhasználói igények gyors kiszolgálása, a biztonság, a bizalom, valamint az áttekinthetőség és könnyű kezelhetőség áll.

Depositphotos