2020. december 07. | 09:20

Az iSeeCars autópiaci kutatásokra specializálódott szervezet idén is felállított egy rangsort.

Egy 8,2 milliós eladási lista alapján rendszerezték azokat az autókat, amelyek jelenleg a legértékállóbb típusok az USA-ban. Jellemzően a terepjárók, terepjáró-jellegű SUV-k és sportkocsik vezetik a mezőnyt, a felsorolás alján pedig a luxusszedánok állnak. Magyarországon ezek közül a modellek közül nem mindegyik kapható, ám a tendenciákkal kapcsolatban jó tájékozódási alapot nyújt ez a felmérés.

Autóvásárlás során legtöbbször komoly prioritást élvez az a tényező, hogy mennyit veszít egy autó az értékéből. Ezen felmérés az öt év utáni értékcsökkenést vette alapul, és egészen érdekes eredmények születtek. Az átlagos értékveszteség az első öt évben nagyjából 49%, míg a legjobb adatok 12-37% között mozognak.

Az összesített lista első helyén a Jeep Wrangler Unlimited áll 30,9%-os rátával, ezt követi a Toyota Tacoma 32,4 százalékkal, majd a sort a négyajtós változat kétajtós megfelelője, a Jeep Wrangler zárja 32,8 százalékkal. Látható, hogy a Jeep két előkelő helyet is magáénak tudhat, és ez nem véletlen. A Jeep modellek rendkívül közkedveltek az USA-ban időtállóságuk és teljesítményük miatt, ikonikus dizájnjuknak köszönhetően pedig még a régebbi darabok sem mentek ki a divatból.

Ha csak a hasonló kategóriákat szeretném még egy gondolat erejéig kiemelni, akkor top 10-es helyen áll még a Toyota Tundra, a GMC Canyon és a Nissan Frontier is. Egyértelműen látszik, hogy az USA-ban az értékállósági versenyt valóban a terepjárók nyerik.

Van egy érdekes „majdnem dobogós” helyezett, a Porsche 911. A stuttgarti márka nem csak az amerikai, de az európai statisztikákban is vezető helyen áll az értékmegőrzés szempontjából. A Porsche minden tekintetben képviseli az örök, megunhatatlan történelmi vonalat. Nem mellesleg, a piaci kínálat egészen alacsony.  Maradjunk tehát a sportautók vonalán. Második helyen a Subaru WRX STi áll. Ezekből a típusokból szintén kevesebb fut az utakon a terepjáróknál és lássuk be, keresve sem lehetne nagyobb nevet találni a Subaru kínálatában. Az USA adatai alapján a bronzérmet ebben a kategóriában a Dodge Challenger kapta. Versenyképes indulóárával, erős motorjával és ikonikus múltjával nem nehéz jó helyezést elérni. Aki látta a Száguldás a semmibe, vagy a Deathproof filmeket, az bizonyára érti is, hogy miről beszélek.

A 25 000 dollár (kb. 7,5 millió forint) alatt elérhető autók sorrendje a következőképpen alakul: Honda Fit (43,6%), Honda Civic (44,8%), Toyota Corolla (47,5%).  Érdekes, hogy ezt a szegmenst egyértelműen a japán autók vezetik.

Természetesen vizsgálták az elektromos és hibrid autók értéktartási tulajdonságait is, itt a Model S győzedelmeskedett 48,6 százalékkal, ezt követte a Toyota Prius 50,6-tal, a sort pedig a Toyota Highlander Hybrid zárta 52,5 százalékkal.

Az iSeeCars meghatározta a legalacsonyabb és legmagasabb értékcsökkenést mutató autómárkákat. A Toyota a legjobb viszonteladási értékkel rendelkező márka, míg a Maserati a legrosszabb ebből a szempontból. Második a Porsche, harmadik pedig a Chevrolet a lista alapján.

Ha csak egy gondolat erejéig is, de nézzünk rá a felsorolás másik végére, ahogy a cikk elején is említettem, itt jellemzően olyan luxusszedánok szerepelnek, mint a BMW 7-es szériája (72%) és a bajor autógyár 5-ös szériája (70%). A villanyautók közül pedig a Nissan Leaf (70%). Mi az oka ennek a nagymértékű értékveszteségnek? Az említett szedánok esetében sok olyan technológia és funkció található bennük, amelyek a használtautó-piacon nem élveznek prioritást. A Nissan Leaf esetében pedig a tisztán elektromos hajtáslánc miatti gyorsabb elavulás lehet árcsökkentő tényező.