2016. június 06. | 12:06

Hamarosan ideje lecserélni a nyári gumikat télire, de nem árt, ha valamit ellenőrzöl.

Társszerző: Hajdu Balázs

Sokan azt gondolják, ha az évszaknak megfelelő abroncsokkal szerelik fel autójukat, akkor minden kötelességüket letudták. A helyzet azonban koránt sem ilyen egyszerű, hívja fel a figyelmet az AUTOBILD munkatársainak kutatómunkája.

Az autósoknak az időszakos csere mellett van ugyanis még valami, amire érdemes figyelni, ez pedig a gumik profilmélysége. A tanulmányban a különböző profilmélységhez tartozó féktávolságokat vizsgálták, valamint az abroncsok viselkedését különböző körülmények között.

A kötelező 1,6 milliméteres minimális profilmélység nem elegendő

Heves esőzésben nagyobb kihívást jelent a vezetés, romlanak a látásviszonyok, növekszik a féktávolság. Minél nagyobb azonban a profilmélység, annál kevésbé áll fenn az aquaplaning jelenség veszélye.

Mint azt tapasztalhatod te magad is, így ősszel jóval gyakoribbak az esőzések. Ilyenkor ha hirtelen fékezni kényszerülész, másként viselkedik az autó mint száraz körülmények között. Az 1,6 milliméteres minimális profilmélységgel rendelkező abroncsokkal ugyan lassul az autó, ám a féktávolság nedves aszfalton akár 150 méter fölé is emelkedhet. Kétszer ekkora profilmélységgel a távolság 60 méterre csökken.

Az új abroncsok nyújtják a legnagyobb biztonsági fokozatot nedves útviszonyok esetén

Aquaplaningnak hívják azt a jelenséget, amikor az abroncsok úgymond felúsznak. Ilyen esetben az ESP és az ABS sem segíthet sokat. Minden autós rémálma egy ilyen helyzet.

Amit azonban megtehetsz, hogy megfelelő állapotú gumikkal szereled fel az autód. Sokan sajnálják a pénzt az új abroncsokra – pedig ezekkel van a legjobb esélyed, hogy elkerüld a balesetet.

Az alábbi táblázatból megtudhatod, hogy különböző állapotú abroncsokkal mekkora féktávolságra van szükség 80 illetve 120 km/h-s sebességről történő lefékezéshez.