2022. december 17. | 23:19

A problémát vizsgáló tanulmány 14 gyártó 7000 járművét vizsgálta, hogy megtalálja az összefüggést a hideg és az akkumulátor hatótávolsága között.

A telek mindig problémásak, ha autózásról van szó. Rengeteg teendő van, amit ilyenkor el kell végezni, a kerékcserétől kezdve a reggeli fagyott ablakok kaparásáig, azonban az elektromos autók tulajdonosai egy plusz tételt is felírhatnak a listájukra.

Bár a telek egyre kevésbé hidegek, egy hirtelen jött fagy, de akár egy egyszerű kora reggeli hideg is árthat az elektromos autóknak. Ez eddig sem volt titok senki előtt, hiszen a telefonok akkumulátoraihoz hasonlóan az elektromos hajtású járművek aksijai is gyorsabban merülnek mínuszokban, a kérdés csak a mennyiségben rejlik.

A lemerülés üteme azonban függ a márkától és modelltől is. A Recurrent 14 különböző, összesen 7000 elektromos autót tesztelve, valamint több tízezer jármű fedélzeti analitikáját felhasználva készített tanulmányt és azt a kérdést vizsgálta, hogyan hat a hidegebb időjárás a gyártók elektromos hajtású modelljeire.

A Recurrent mérései szerint a Volkswagen ID.4 és a Ford Mustang Mach-E teljesített a leggyengébben, ugyanis a modellek hatótávolsága 30 százalékkal csökkent a cég által tesztelt, nagyjából –1 és –6 Celsius-fokos időjárási körülmények között. A lista másik végén azonban a Jaguar I-Pace és az Audi E-Tron áll, amelyek kiszámított hatótávolsága 3, valamint 8 százalékkal csökkent hasonló helyzetben.

Persze az értékek között egyszerű összefüggés van: minél hidegebb van, úgy csökken a hatótávolság. Ha viszont enyhül az idő, vele együtt az akkumulátor távja is megnő. A Recurrent mérése a hideg mellett más tényezőket is számításba vett.

A Recurrent Motors számításai alapján ennyit veszítenek az egyes autók a hatótávjukból 21 Celsius fokhoz képest, ha a hőmérséklet fagypont alá csökken:

  • Audi e-tron Premium Plus -8%
  • BMW i3 42 kWh -24%
  • Chevy Bolt 60kWh -32%
  • Ford Mustang Mach-E Premium AWD 99 kWh -30%
  • Hyundai Kona -19%
  • Jaguar I-Pace -3%
  • Nissan Leaf SL/SV Plus 62kWh -21%
  • Tesla Model 3 Long Range, 75kWh -17%
  • Tesla Model S P100D -19%
  • Tesla Model X 75D -15%
  • Tesla Model Y Long Range AWD -15%
  • VW e-Golf 36kWh -23%
  • VW ID.4 -30%

Azt hasonlították össze, hogy a 14 elektromos autó mennyit veszít a hatótávolságából, azonban nem csak a hideg idő hatására, hanem olyan tényezők miatt is, mint az aszfalt vagy más talaj egyenetlensége, a vezetési sebesség változása és az akkumulátorok elöregedése. Emiatt a teszt nem csupán arról adott átlagos eredményt, hogy melyik márka melyik modellje kapta a legstrapabíróbb akkumulátort, hanem egy olyan képet alkotott, amely megadja, hogy milyen vezetési feltételek között mennyire merül az akkumulátor és mind emellé társul még a hideg is.

A tanulmányban mindegyik modellt részletesen elemezték, de általánosságban véve elmondható, hogy egyik jármű sem ússza meg a hideg miatti hatótáv-veszteséget. A Recurrent azt is elmondja, miért van a jelenség: két fő szempontot említenek, egyike kémiai, másik mechanikus jellegű, de összefüggenek.

A kémiai ok egyszerű, hidegben a részecskék összesűrűsödnek, ugyanúgy, ahogy az ember összehúzza magát, hogy ne fázzon. Hasonlóan, a részecskék is közelebb maradnak, emiatt az energiaátadás is lassabb, ami hátráltatja a fizikai reakciót, vagyis az autó mozgását.

A másik ok az, hogy az elektromos motor nem tudja fűteni önmagát úgy, ahogy egy belső égésű tenné, mivel utóbbinál rengeteg hő veszik el, amit legtöbbször fel is tudunk használni, például az utastér fűtésére. Az elektromos motor azonban sokkal hatékonyabb, nincs veszteség.

Ezt a problémát a gyártók is felismerték és igyekeznek védekezni ellene. Sok elektromos autóban különféle megoldásokkal igyekeznek felmelegíteni az akkumulátorokat. Van olyan márka, amely hőszivattyút helyez el, vagy egyéb fűtőtesteket raknak az aksi mellé, hogy a legoptimálisabb hőmérsékletet biztosítsák.

Persze, ezeknek a szerkezeteknek is szüksége van energiára, amelynek szolgáltatásáért az akkumulátor felelős, és persze ott van az utastér is, amelyet szintén fűteni kell, így némileg ördögi körbe kerül a rendszer, hiszen egy részről nem vesz el energiát a hideg, viszont ugyanezen energia elmegy a fűtőrendszerek működtetésére.

A belső égésű motorok esetében ez könnyen megoldható probléma, mivel rengeteg hő szabadul fel, amely könnyen visszaforgatható az utastérbe. Az elektromos autóknál ez viszont kevésbé opció, így aki ilyen autóval jár, télen és a hidegben számolnia kell azzal, hogy egyetlen töltéssel kevesebb utat tud majd megtenni.

Nyitókép: Depositphotos