Eljön az idő, amikor az autós újságíró is autót vesz magának és kiderül, hogy az általa megírt oly sok használtautó-vásárlási tanácsadó cikk ajánlásaiból mit gondol komolyan, vagy mire emlékszik. Én éppen autóvásárláson töröm a fejem és az alábbi szempontok alapján fogok választani és dönteni. Lehet vitatkozni velük!

Legyen olcsó

Hiszek abban, hogy az ember olyan autót engedhet meg magának, aminek az értéke maximum az éves nettó fizetésének a fele. Ez persze inkább csak egy általános ajánlás semmint szentírás, de szerintem nagyságrendileg ekkora értékű autót tud fenntartani és akkor sem dől a kardjába, ha esetleg rommá töri vagy eltulajdonítják.

Ne kelljen túlzottan félteni

Ha lenne garázsom és lenne lehetőségem második autót tartani, akkor bizonyára beneveznék egy patika E39 BMW 530 vagy 540i-re, amit szabadidőmben cirógathatnék, de sajnos nem ez a helyzet. Nekem egy használós autóra van szükségem, amit nem sajnálok a lakótelep parkolójában tartani és nem kell azon aggódnom, mikor jön egy pusztító jégverés vagy mikor tolat neki egy fogalmatlan szomszéd.

BMW M5 E39
Egy gyönyörű, 400 lóerős V8-assal szerelt M5-ös BMW-ért a fél vesémet odaadnám, kár, hogy napról napra drágulnak

Legyen egyszerű a technikája

Általában érdkelődéssel olvasom az autószerelős horrorsztorikat az összeomló TSI motorokról, a drága hibákat produkáló modern dízelekről, de a saját életemben köszönöm, nincs ilyen kalandokra szükségem. Olyan autó kell, aminek a technikáját még a múlt évezredben álmodták meg a mérnökök, és amelyet még nem a tervezett avulással építettek. Olyan autóról meg hallani sem akarok, amelynek egy „szimpla” vezérléscseréjéhez is ki kell szerelni a motorját vagy egy izzócseréért a szerelőhöz kell rohannom.

Legyen biztonságos

Vegyél egy régi olcsó Swiftet! - javasolják sokan. Ezzel csak az a baj, hogy nem szeretem a négykerekű koporsókat. Tudom, a 40 tonnás kamion ellen egy páncélozott X5 sem véd, de ne haljak már meg egy elém repülő galambtól! Nem is értem, egyesek miért vesznek a frissjogsis gyereküknek ilyeneket első autónak. Ma, amikor mindenki feleslegesen erős és feleslegesen nehéz szabaidő-autókkal közlekedik, ma, amikor túl sokan vagyunk a zsúfolt utakon és többségben vannak a béna vezetők, egyenesen életveszélyes régi kisautókkal közlekedni. Valamilyen szinten biztonságban szeretném tudni magamat és utasaimat.

Az ismert előélet aranyat ér

Használtautó-vásárláskor nekem nem az extrák száma vagy a kocsi színe számít, hanem elsősorban az előéletének a lekövethetősége. Ha az autószerelő nagybátyám eladná az újonnan vásárolt, ma tizenkét éves autóját, örömmel jelentkeznék érte, mert tudom, hogy minden szükséges karbantartást elvégeztek rajta és soha nem volt összetörve. Persze az ilyen eset ritka, mint a korrektül karbantartott autó a magyar használtautó-piacon, ezért mindenképpen venném a fáradságot és nem sajnálnám a pénzt a kiszemelt (ismeretlen) járgány online lekérdezésére.

A rozsdától mentsen az ég

Nem örülnék, ha a frissen vásárolt autóról kiderülne, hogy motorhibás, de még kevésbé lennék boldog, ha az derülne ki, hogy porrá van rohadva. A rozsda az autótulajdonosok legnagyobb ellensége, főleg ha nem látható helyeken, de fontos főegységeken csámcsog. A probléma kijavítása szinte mission impossible, mert nincs szakember, de ha van, akkor drága és hosszú hozzá a várólista. Aztán ha sikerül is elhárítani a bajt, úgyis néhány év múlva visszatér.

rozsdás küszöb
Vásárlás előtt érdemes alaposan átvizsgálni az autó alját, mert a rozsda örök szélmalomharc

A balesetes autót otthagyom

Nyilvánvaló, hogy tizenéves autót fogok venni. Tizenévesen sérülésmentes autó szinte nem létezik, nem áltatom magam, nem lóg bilibe a kezem. A kisebb koccanások vagy parkolási sérülések utáni javításoktól, fényezésektől nem kapok azonnal agyérgörcsöt, felfogom, hogy az autókat használják az emberek, nem pedig vitrinben tartják.

Súlyos balesetben sérült autókat viszont soha nem vennék meg! Sokszor szakszerűtlenül javítják ki a sérüléseket és én magam írtam arról, amikor az egyik olvasónk autójában a karambol után „elfelejtettek” új légzsákokkal pótolni az eldurrantakat. Sajnos ez mifelénk a Balkánon nem egyedi, elszigetelt eset. A komolyan sérült autó egyébként is hamarabb rozsdásodik és nem biztos, hogy megfelelően véd egy újabb balesetben.

A futásteljesítmény másodlagos

Én nem vagyok az a fajta, aki tizenéves prémiumot szeretne 193 ezres futásteljesítménnyel vásárolni. Tudom, soknak tűnhet a valós 400 ezer km, ám nem elképzelhetetlen, hogy egy sokat futott autó jobb állapotban van, mint egy alacsonyabb futásteljesítményű(nek hazudott) társa. Különben is, 100 ezer kilométer alatt is tönkre lehet tenni egy autót, ha a tulajdonos még életében nem hallott az olajcsere fontosságáról. Csak az számít, hogy a korábbi tulajdonosok megadták-e az autónak a törődést és vigyáztak-e rá.

magas futásteljesítmény
Meglepő, hogy megfelelő karbantartás mellett milyen sokat kibírnak még a mai autók is

Egy korrekt hirdetés már fél siker

Az igénytelen hirdetések, amelyek nélkülözik a korrekt leírásokat és a minőségi fényképeket, nálam teljesen kiesnek. A nemtörődöm hirdetés nemtörődöm hirdetőt (tulajdonost) takar. Ha azonban egy minden szempontból igényes hirdetéssel találkozom, akkor az autó máris kaphat egy esélyt.

A külcsín sokat elárul

Ugyan a szilikonnal szétfújt gumiabroncsoktól nem esek hasra, de a helyszíni szemle során látott külső-belső esztétikai állapot sokat elárul egy autóról. Ha csálén állnak a díszcsíkok, a visszapillantó szigetelőszalaggal van rögzítve vagy ha a beltér úszik a mocsokban, akkor nagy eséllyel a technika életbentartására sem költöttek a korábbi hanyag tulajdonosok. Ellenben, ha egy autó szép, hiánytalan, a beltere kulturált, akkor van esély arra, hogy jó is. Ekkor legalább alaposan megnézem és nem fordulok vissza azonnal a kereskedés bejáratából.

Szakember által felmért állapot

Nem vagyok autószerelő, sem autókereskedő, sem pedig állapotfleméréssel foglalkozó szakember. Azt még nem tudom, hogy mihez értek igazán, de azt biztosan tudom, mihez nem. Egy autó alapos átnézése összetett, szakértelmet és tapasztalatot igénylő feladat és inkább hozzáértő személyre bízom. Van ugyan némi fogalmam az autókról, de nem biztos, hogy felismerem a karambol, a szakszerűtlen javítások vagy az óratekerés nyomait és megfelelő eszközeim (festékrétegvastagság-mérő, diagnosztika) sincsenek. Meglepetések helyett én inkább az ígéretes autók átvizsgálását állapotfelmérő szakértőkre hagyom.

Szeretnél többet megtudni egy ilyen járműelemzésről? Akkor az alábbi videó neked szól.

Felkészülök a típushibákra

Vannak jobban sikerült típusok és vannak igazi romhalmazok, amelyek már néhány évesen is silányak voltak. Örökéletű autó azonban nincs, előbb vagy utóbb mind elhasználódik, tönkremegy és mindegyiknek van jellemző típushibája, gyenge pontja, gyermekbetegsége. Ha eldöntöttem, milyen típust keresek, akkor utánajárok, hogy mely hibák fordulnak elő velük kapcsolatosan. A vásárlás előtt pedig alaposan utánajárok, hogy a kérdéses javítások megtörténtek-e már a konkrét autón. Ha nem, lélekben felkészülök az elkerülhetetlenre.

Modern technikájú használt autót nem szabad?

Tény, hogy minél összetettebb egy autó, annál sűrűbben képes drágán javítható meghibásodásokat produkálni. Szerencsétlen helyzet, hogy mire az átlagember (én) képes kifizetni egy autó vételárát, pont addigra romlik el a sok pénzért karbantartható technika. Ez van. Aki fél a magas szervizköltségektől, jobban teszi, ha egyszerűbb technikájú használt autót keres.

Persze nem azt akarom mondani, hogy a modern autókat tizenévesen tilos megvásárolni. Esetükben is a karbantartottság és az aktuális állapot számít. Ha kicserélték a fél autót mire hozzád kerül, akkor igenis lehet jó vétel egy modern dízel is!

Marad az öreg szívó benzines?

Az idősebb szívó benzines autók az ideális választás manapság sok embernek. Nem szabad ugyanakkor elfelejteni, hogy az öregebb autók sokszor rozsdálnak vagy fognak, erre különösen ügyelni kell! Azt is érdemes észben tartani, hogy a régebbi technika jellemzően többet fogyaszt a mainál, és lomhább is. Az 1,6 literes, 100 lóerős benzinmotor könnyen megeszi a 10 litert városban, miközben egy modern dízel 5 literrel eljár. Ilyenkor jön a képbe az éves futásteljesítmény. Ha valaki sokat autózik, neki még mindig életképes alternatíva a drágábban szervizelhető technika, mert a költségek visszajönnek az üzemanyagon. Én várhatóan keveset fogom használni az autót, ezért nekem nem olyan fontos szempont a fogyasztás.

Toyota Avensis
A Toyota Avensisnél szinte csak izgalmasabb autó van a piacon, ám legalább strapabíró hűséges társ

Az öreg autót olcsóbb fenntartani, de mégsem az a legjobb választás

Szakértők bevonásával korábbi írásaimban kiszámoltam, hogy mekkora különbségek vannak egy filléres huszonéves és egy hitelre vásárolt hasonló kategóriás új autó fenntartása között. Egyáltalán nem meglepő módon az derült ki, hogy 10 év távlatában akár kétszer többe kerülhet összesen egy nullkilométeres autó, mint egy régi. Ugyanakkor az is kiderült, hogy nem sokkal olcsóbb az öreg autó fenntartása, mint a sokkal fiatalabb társáé. Ez azt jelenti, hogy egy 6-8 éves autó megvásárlása okosabb döntés, mint egy huszonévesé, mert szinte nem kerül többe a fenntartása, miközben újabb, sokkal jobb és biztonságosabb is. A baj csak az, hogy sokkal drágább megvenni, nekem is ez a bajom.

Elárulom végre, mit veszek?

Nem, mert még én sem tudom. Modern dízelem már volt, de nem lesz, mert ráköltöttem az árát az évek alatt. Kétszer. Régi egyszerű kisautóm van, de félek vele kimenni a forgalomba az SUV-k közé. Szívesen vennék hibridet, de drágák még, az elektromos autó – amitől egyébként nem viszolygok – szintén jó lenne, de megfizethetetlen. Valószínűleg egy tizenéves unalmas, régebbi szívó benzinmotoros alsó-középkategóriás autóm lesz. Ha képes vagyok megalkudni magammal, akkor esetleg egy eggyel kisebb, de akkor fiatalabb modell lesz a befutó. Majd megírom.

“Egyetértesz az érveimmel? Nem? Esetleg jobb szempontjaid vannak? Fejtsd ki véleményed az Alapjárat Facebook-oldalán a cikk posztja alatt!”

Tekints meg egy rövid videót a helyszíni állapotfelmérés fontosságáról és mentéről!