2020. október 17. | 17:00

Nem olyan bonyolult: így vsárolnak használt autót a profik.

Ez a cikk leginkább azoknak szól, akik használati tárgyként tekintenek az autóra, és az igényeiknek megfelelő, megbízható kocsit szeretnének maguknak. Akik egyedi, az álmuk megvalósításához igazított autót keresnek, azokra jellemzően más szabályok vonatkoznak, hiszen egy projektautót vagy egy játszósautót általában szerelemből vásárol az ember, itt nehéz követni az alábbi lépéseket. Ha azonban nincs kifejezetten nagy rutinod a használtautó-vásárlás terén, akkor mindenképp érdemes megfontolni az alábbiakat!

1. A „milyen autóra van szükségem?” kitalálása

A legelső, és mondhatni a legfontosabb lépés annak kiderítése, hogy pontosan milyen autóra van szükséged. Sokan már ezt a lépést elhibázzák és vagy az igényeiket alulteljesítő autót választanak, vagy éppen ellenkezőleg, az új autójuk messze többet nyújt, mint amire valójában szükségük volna. Nyilvánvaló, hogy előbbi sok bosszúságot, utóbbi pedig valószínűleg aránytalanul nagy költségeket fog a pénztárcájukra róni.

Ahhoz, hogy tudd, milyen a neked való autó, nem árt tisztában lenni azokkal a tulajdonságokkal, amelyekkel a majdani autódnak rendelkeznie kell. Futárautónak nem szokás Porsche Cayenne-t venni, ahogy rendszeres autópályázásra sem alkalmas egy 40 éves Trabant. Hogy közelebb kerülj a megoldáshoz, az alábbi kérdéseket érdemes magadnak feltenned:

Milyen távolságokat kell majd megtennem az autóval?

Ezt a kérdést akár úgy is feltehetnéd magadnak, hogy városban vagy városon kívül fogod zömmel használni az autót. Nagyon fontos kérdés. Ha a munkád vagy egyéb teendőd rendszeresen késztet nagy távolságok megtételére, sűrűn jársz autópályán vagy főbb útvonalakon városon kívül, akkor valószínűleg nem leszel boldog egy kis teljesítményű, lassú, öreg és biztonságtalan járművel.

Ilyen felhasználási körülményekre és nagy távolságok megtételére minden bizonnyal egy nagyobb, erősebb és korszerűbb autó az ideális választás. Egy benzines Opel Corsa B helyett valószínűleg jobban jársz majd egy fiatal dízel Volkswagen Passattal. De ugyanez fordítva is igaz, ha csak hetente egyszer indítod be az autód és akkor is csak a vegyesboltig mész, ami 500 méterre van, akkor egy elnyűhetetlen technikájú benzines autóval nem tévedhetsz.

Mekkora méretekre és raktérre van szükségem? Jellemzően hány személy fog egyszerre helyet foglalni az autóban?

Ezek a kérdések szintén a felhasználás körülményeire vonatkoznak. Ha családos ember vagy és a babakocsi mellett nem baj, ha elfér még a járóka is (összeszerelve), akkor ennek megfelelő méretekkel rendelkező autót kell választanod. Ha sokszor sok csomagot szállítasz, nem lesz elegendő az elektromos Fiat 500 raktere. Szintén megfontolandó, hogy ha feleséged/barátnőd is sokat fogja használni a kocsit, akkor olyat válassz, amiben sok praktikus tárolóhely van. Értékelni fogja.

De azért, mert majd egyszer talán szállítanod kell egy bojlert a következő tíz évben vagy szökőévente egyszer 3 főnél is többen fogtok helyet foglalni az autóban, nem kell furgont venned. Ha zömmel egymagad jársz, ne vegyél hétszemélyes kisbuszt. Jobban jársz egy városi kisautóval, alkalomadtán pedig kölcsönkérsz majd egy nagyobb autót valakitől. Az évente egyszeri családi nyaralások miatt nem érdemes a szürke hétköznapokban egy sokat fogyasztó nagy autóval járnod.

Használtautó-vásárlás előtt feltétlenül rendelj professzionális járműelőélet-elemzést vagy szakemberek által végzett helyszíni állapotfelmérést, hogy biztosan jó döntést hozz!

Milyen extrákra van és milyenekre nincs szükségem a boldog együttélés érdekében?

Alapvetően úgy gondolom, hogy a felszereltség megválasztása az autót újonnan vásárlók kiváltsága, a használt autók esetében be kell érni az állapottal és az alapján választani. Nem szabad csak azért megvenned egy használt autót, mert van a hátsó sorban is ülésfűtés, de az autó tudását, méretét egyébként nem fogod kihasználni vagy összetettsége a kelleténél nagyobb anyagi megterhelést jelent majd számodra.

Mégis, vannak alapvető autós extrák, amelyek bizonyára fontosabbak számodra, mint mások. Télen lehet nem jelent gondot, hogy nincs az autódban légkondicionáló, de amikor majd nyáron a tűző napon 40 fokban állsz a dugóban, hidd el, másképp fogod látni a dolgot. Lehet nem szoktál zenét hallgatni vezetés közben, de az is lehet, hogy elvárod, az autó multimédiás rendszere képes legyen bluetooth-szal a telefonodhoz kapcsolódni. Egyszóval tudnod kell, pontosan mire van szükséged.

Milyen tulajdonságokat fogok értékelni az autóban, amitől azt szeretni fogom?

Ismerek olyan embert, aki csak magas autót (SUV, crossover, stb.) hajlandó vezetni. De nem azért, mert a városiasodott és eltunyult terepjárók megszállottja, hanem hátfájása miatt egyszerűen nem tud beülni az alacsonyabb autókba. Aztán van olyan ismerősöm, aki szeret lendületesen vezetni, ő bizonyára nem lenne boldog egy 1,6 literes, 102 lóerős szívó benzinmotorral szerelt Skoda Octaviában, amivel még egy buszt se nagyon lehet biztonsággal megelőzni.

A fontos tulajdonságok közé sorolnám azt is, hogy maga az autó hogyan néz ki, milyen annak társadalmi megítélése. El tudom képzelni, hogy sokan nem szívesen szállnának ki egy 15 éves Audi A8-ból, mert albán gengszternek néznék őket. Nekem lehet, hogy nem okozna problémát. Aztán biztosan vannak olyanok, akik nem zavartatják magukat, ha az érettségi találkozóra egy régi Suzuki Swifttel érkeznek, megint másoknak pedig fontos, hogy a szomszéd irigykedjen rájuk.

Ami mindent behatárol: ha egy autó kell mindenre

Nagyban árnyalja a képet az a cseppet sem ritka eset, amikor olyan autót keresel, pontosabban megfogalmazva olyan autót muszáj keresned, amelynek egyszerre kell megfelelnie sokféle felhasználási igénynek. Megjegyzem, hogy ez a jellemző felállás Magyarországon, az emberek jelentős hányada nem engedheti meg magának, hogy több autót is fenntartson egyszerre.

Simán el tudom képzelni, hogy valaki csupán néhány kilométerre lakik a munkahelyétől és a nagyvárosi forgalomban egy kis benzines autó lenne számára az ideális a hétköznapokban, de hétvégente a nagymamát látogatja családostól, amikor meg jól jön a hely, a biztonság és a kellő erő is. Kétféle „kompromisszum” születhet ilyenkor: vagy egy túlságosan drága autót koptat a városban hétfőtől péntekig vagy egy kisautóban nyomorog a család szombat-vasárnap.

2. Mennyiért vehetek autót?

Az eddigieknél ugyan nem fontosabb, mégis mindannyian tudjuk, hogy az autóválasztást a legnagyobb mértékben befolyásoló tényező a rendelkezésedre álló anyagi keret. Közös célunk, hogy az adott összegből a lehető legjobbat, legszebbet, legoptimálisabbat kapjuk. Ez természetes. Annak megállapításához, hogy pontosan mennyi pénzért vehetsz autót magadnak, nem szabad elfelejtened, hogy nem csupán a vételár számít, hanem az is, hogy majd mennyit kell költened az autó fenntartására.

Mennyi legyen az autó vételára?

A csapból is az folyik, hogy ha van például 2 millió forintod, akkor maximum 1,5 millióig nézelődhetsz (ügyes alkuval 1,7-ig), mert a maradék pénzed úgyis el fog menni az átírásra, a biztosításra, az első szervizre (főleg erre, mert lesznek hibák, amelyekre csak a szerelődnél fog fény derülni), egy szett új gumira, a kedvenc autós illatosítódra, az első tankolásra és az első mosásra. Egyszóval mindig maradjon pénzed az autó vételárán felül!

Minél öregebb/prémiumabb autót készülsz megvenni, annál nagyobb kiadásra kell számítanod a szerelőnél. Hidd el, egy kétmillió forintba kerülő tizenötéves felsőkategóriás autóra nem nehéz elkölteni az első szervizlátogatáskor egy millió forintnál is többet, míg egy megbízható, 800 ezres kisautó esetében valószínűleg nem kell 100 ezer forintnál többet félretenned e célból.

Akkor mennyiért vásárolj? Szokták mondani, hogy ha nem tudod kétszer megvásárolni az autót, azaz nem tudnád legalább kétszer kifizetni a vételárát, akkor nem engedheted meg magadnak. Azt is szokták mondani, hogy ha nem tudod 3-6 havi nettó jövedelmedből megvásárolni, szintén túlvállaltad magad. Ezek megfontolandó tanácsok ám, én személy szerint osztom őket, ha használtautó-vásárlásról van szó.

Mennyi pénzt fog elvinni a kocsi fenntartása?

A KSH adatai szerint havonta átlagosan körülbelül 80 ezer forintba kerül egy autó fenntartása ma Magyarországon. Ebben benne van tényleg minden, az értékvesztéstől a szervizen át egészen az üzemanyagig. Feltételezem, hogy egy napi használatban lévő, V8-as benzinmotorral szerelt tizenéves luxus szabadidő-autó ennél jóval többet kér, de egy kéthetente egyszer beindított Toyota Yaris bizonyára sokkal kevesebbel is beéri hónapról hónapra.

Minél idősebb, minél többet futott és minél komplikáltabb egy autó, a szervizigénye annál magasabb lesz. Tisztában kell lenned azzal is, hogy egy X5-ös BMW-re az új gumiabroncs garnitúra akár fél millió forintba is kerülhet, és akkor még csak nem is a legjobbat vetted, míg egy Daewoo Matizra a tizedéből is jó minőségű gumikat kapni. De az éves biztosítási díjak között is sokszoros különbség lehet az autókategóriák között. Gondolj csak bele, nem véletlen, hogy egy húsz év körüli luxusautó ugyanannyiba kerül, mint egy vele egyidős városi kisautó. A használtautó-piac könyörtelenül beárazza a megbízhatóságot és a fenntartás várható költségeit.

A megfelelő finanszírozási forma kiválasztása

Ha már tudod, hogy milyen autóra van szükséged és azt is tudod, hogy mennyi pénzed van rá, akkor szembesülhetsz a szomorú valósággal, hogy szükséged van némi anyagi hozzájárulásra egy szimpatikus pénzintézet részéről. Ez meglehetősen hétköznapi szituáció, sokan vásárolnak hitelből használt autót, mert saját forrásból nem tudják megoldani.

A jelenleg érvényes szabályozás értelmében használt autó vásárlásához a bankok személyi kölcsöneit lehet felhasználni, amelyek legnagyobb összege 10 millió forint, a futamidő maximális hossza pedig 10 év lehet. Az aktuális ajánlatok átböngészése után úgy látom, hogy a THM (teljes hiteldíj mutató) 10 és 20% között mozog. A pontos feltételekért persze mindig érdemes az interneten körülnézni és a bankoknál is érdeklődni.

3. A tökéletes állapotú használt autó megtalálása

A következő lépés nem más, mint a konkrét típus(ok) meghatározása és a kínálat átfésülése. A feladat adott, ám korántsem egyszerű: meg kell találnod a legjobb autót a lehetőségeidhez mérten. A használtautó-portálok és a közösségi média átnézésével célszerű kezdened, de ha időd engedi, érdemes ellátogatnod a használtautó-kereskedésekbe is.

Egy fontos tanács már így előre a sok közül: a jó vételeket nagyon hamar elviszik, ha a hirdetések között találsz egy jónak tűnő autót, hívd fel az eladót, ha a murván látsz meg egy jó kocsit, akkor foglalózd le, mert ha nem teszed, megteszik mások. Persze ne szaladjunk ennyire előre, a használtautó-vásárlást elsietni nem szabad, fontos a józan ész, a megfontoltság és higgadtság.

Kiss Marci kollégánknak sikerült megtalálni a tökéletes állapotú használt autót.

Az eladó felhívása

A hirdetések nem mindig fedik a valóságot. Sokszor kiderült, hogy az autót, amit szervizkönyvesnek hirdetnek, valóban szervizkönyves, csak kár, hogy az utolsó bejegyzés 200 ezer kilométerrel korábbról és 15 évvel ezelőttről szól, a vonóhorog vagy az utólagos fóliázás nincs bejegyezve a forgalmiba, a menetstabilizátor pedig igazából a stabilizátor pálca akar lenni. Én személy szerint találkoztam ez utóbbival és azzal is, hogy benzinesnek hirdettek egy dízel autót.

Nélkülözhetetlen hát, hogy telefonban minden fontos információt előre jó alaposan kideríts. Ugye nem akarsz 240 kilométert utazni az ország másik felébe csak azért, hogy kiderüljön a vevőcsalogató turpisság? Rá kell kérdezni az a hirdetésben feltüntetett adatokra, felszereltségre és állapotra. Egy alapos beszélgetés során minden fontosat megtudhatsz az autóról és el tudod majd dönteni, hogy érdemes-e útra kelned vagy sem.

A helyszíni szemle

A helyszíni szemle az autóvásárlás legsarkalatosabb pontja. Lehet akármilyen sokatmondó és hangzatos egy hirdetés, lehet egy autó bármilyen előnyös pozícióban körbefotózva a naplementében, úgyis csak a személyes mustra alkalmával fog kiderülni, hogy a valóságban milyen állapotban van, megéri-e az árát, érdemes-e megvenni. Használt autót vásárolni mindig rizikós. Könnyen bele lehet futni egy korábban súlyosan sérült vagy manipulált futásteljesítményű vagy rossz állapotú autóba. Az is előfordulhat, hogy a kiszemelt járműre mindhárom egyszerre igaz.

Felkészültnek kell lenni, mert aki ma, a bonyolult technikájú, sok esetben csak nagyon költségesen javítható autók tengerében rossz lóra autóra tesz, nagyon pórul járhat. De ezzel bizonyára nem mondtam újdonságot. Felkészültnek lenni azonban azt jelenti, hogy értesz az autókhoz, ismered a konkrét típust töviről hegyire, utána tudsz járni az adott autó múltjának és a helyszíni szemle, valamint a próbaút során tudod, mire kell figyelned annak érdekében, hogy elkerüld a zsákbamacskákat.

Ne az érzelmeidre hallgass, hanem szakemberre!

Ha nem vagy hozzáértő, ráadásul már alig várod, hogy birtokba vedd az új autódat, majd megmutasd a barátaidnak, beleültesd a családod, könnyen elcsábulhatsz a rossz vételekre. Használt autót sosem szabad a szívedre hallgatva megvásárolni! Mindig a józan ész vezessen vagy bízd magad egy hozzáértőre, akit nem fűznek érzelmek az autóhoz, képes higgadt és józan maradni a vásárláskor.

A professzionális járműelemzésről talán hallottál már, amely egy viszonylag újkeletű, az autóvásárlást tökéletesen kisegítő, sőt, szükségszerű szolgáltatás. Nem érthet mindenki az autókhoz és ez rendben is van így. Vannak azonban kifejezetten autó állapotfelmérésre specializálódott szakemberek, akiknek az a munkájuk, hogy a használt autót kereső embereknek segítséget nyújtsanak.

Lekérdezik helyetted az autó valós kilométeróra állását, utánajárnak, hogy volt-e törve korábban, körözik-e, forgalomban van-e, illetve a helyszíni szemle során helyetted át is nézik. Te vajon észrevennéd a kezdődő rozsdásodást? Meg tudnád mérni a karosszéria festékrétegvastagságát? Felfedeznéd a karambolos javítás nyomait? Feltűnne, ha az autó beázik vagy ha nem hozzáértők javították korábban? Eszedbe jutna megnézni a fékeket, a gumik állapotát, tudod, mi az a DOT-szám?

Ránézésre tudnád, milyen a nem túlhasznált motorolaj? Feltűnne, ha a motor nem úgy jár, ahogy kellene? Meghallanád, ha közeleg a kettőstömegű lendkerék cseréjének az ideje? Tudnád, melyek azok a fontos kérdések, amelyeket fel kell tenni minden esetben az eladónak? A próbaút során kihallanád a futómű-gondokat? Ezt mind megteszi helyetted a szakember, aki valóban ért hozzá. A néhány ezer forintos szolgáltatás kényelmessé teheti számodra az autóvásárlást, sőt, a későbbi sok százezer forintos szervizköltséget is megspórolhatja neked. Ráadásul megmenthet a bontószökevények megvásárlásától is.

Szeretnél többet megtudni egy ilyen járműelemzésről? Akkor az alábbi videó neked szól.

4. A papírmunka és az autó átvétele

Ha megtaláltad az ideális autót, amely minden szempontból megfelel az igényeidnek, belefér az anyagi lehetőségeidbe, valamint az állapota alapján érdemes is megvenned, akkor az áralkut és a kézfogást, akarom mondani a koronavírusos idők miatt elterjedt öklözést követően ki is tölthetitek a megfelelő dokumentumokat.

A foglaló

Autót ritkán visz el az ember a szemle napján, amelynek számtalan oka lehet. Előfordulhat, hogy az autó ki van vonva a forgalomból és vissza kell még helyeztetni, nincs nálad a teljes vételár vagy hitelt kell még rá felvenned. Ilyen és hasonló esetekben érdemes a jó vételnek számító gépkocsit lefoglalózni, amely általában a vételár 10%-ának vagy jelképes 50-200 ezer forintos összegnek az átadását, valamint a vásárlási szándékról szóló dokumentum kitöltését jelenti.

A foglaló és a kitöltött papír kötelezettséget jelent mindkét fél számára. Biztosítja az eladót, hogy meg fogják vásárolni az autóját, a vevő pedig biztos lehet benne, hogy neki fogják értékesíteni. A dokumentumom rögzítésre kerülnek a felek és az autó adatai, a kialkudott vételár, a foglaló mértéke és a fennmaradó összeg kifizetésének, az autó átvételének dátuma is.

Ha az üzlettől az eladó állna el, akkor a vásárlónak a foglaló kétszerese jár vissza, ha azonban a vásárló lép vissza bármely okból kifolyólag, akkor számára nem jár vissza a foglaló összege. Néhány szót az előlegről is ejtenék. Ha nem foglalóról, hanem előlegről születik dokumentum, akkor nem érvényes az említett jogszabály, bármely fél visszalépése esetén az előleg egyszeresen jár vissza a vevőnek.

Adásvételi szerződés

Az adásvételi szerződés megírására akkor történik, amikor a teljes vételár kiegyenlítésre és az autó átadásra kerül. A dokumentumot 4 példányban kell kitölteni, de vigyázat, ha a hivatalos indigós formanyomtatványt használjátok, akkor ne felejtsétek el, hogy minden oldalt alá kell írniuk a feleknek és a két tanúnak is! Két példány marad az eladónál, kettő lesz a vevőé.

A kötelező alapadatokon felül a szerződésben rögzíteni lehet az autó ismert (és valóban meglévő) hibáit és ki lehet térni a szavatosság kérdéskörére is. Miután a használt autók - függetlenül azok korától és árától - különösen nagyértékű ingóságnak minősülnek, a jogszabály kimondja, hogy az eladó szavatosságot kell vállaljon érte. Magánszemélyek között létrejött adásvételek esetében egy, kereskedőtől történő vásárlásnál pedig két év ennek az ideje.

Kötelező felelősségbiztosítás

Nagyon fontos, hogy a megvásárolt autóval a forgalomban részt venni csak akkor lehet, ha a vevő kötött rá új kötelező gépjármű felelősségbiztosítást. Az autó átadása-átvétele jellemzően előre egyeztetett napon történik, addigra mindenképpen a vevőnek meg kell kötnie a saját biztosítását. Ezt megteheti személyesen, telefonon vagy online is. Javaslom ez utóbbit, hiszen ki lehet választani a legoptimálisabb, árban legjobb ajánlatot meg lehet könnyen találni.

Az autó tartozékai

Az autó átvételekor a vevő felelőssége már, hogy az autóban minden jogszabály szerint előírt, kötelező tartozék meglegyen. Véleményem szerint egy korrekt eladó az autóval együtt átadja annak összes tartozékát is (pl. pótkerék, emelő, kerékkulcs, izzókészlet, szőnyeggarnitúrák, váltás abroncsok, kerékpárszállító, stb.), de persze ezek külön alku tárgyát is képezhetik. Azonban az érvényes elsősegélykészletről, a szállítható személyek számának megfelelő darabszámú láthatósági mellényről alapvetően a vevőnek kell gondoskodnia onnantól kezdve, hogy az övé a gépjármű.

Az adásvételkor feltétlenül átadásra kell kerüljön az autó összes gyári kulcsa, a forgalmi és a törzskönyv, valamint a rendelkezésre álló szervizszámlák és a szervizkönyv is. Ez utóbbi kettő megléte természetesen nem kulcsfontosságú, ám a forgalmi és a törzskönyv hiányában az autót nem lehet birtokba venni, közúton használni és később az okmányirodában átírni sem.

5. A hivatalban

Az eredetiségvizsgálat

Mielőtt azonban bejelentenéd a hivatalban az új autódat, feltétlenül el kell vinni egy eredetiségvizsgálatra is. Erre azért van szükség, hogy megállapítást nyerjen, az autó nem lopott, nem áll körözés alatt, az adatai, illetve az alvázszáma és a motorszáma megegyeznek a nyilvántartásban szereplő információkkal. A procedúra ára személygépkocsik esetében motormérettől függően 16 000 és 20 000 forint között lehet. Fizetheti az eladó vagy a vevő is, ez megállapodás tárgya szokott lenni.

A jármű átírása

Az autóvásárlás utolsó lépéseként a feleknek hivatalosan be kell jelenteniük az adásvételt. El kell látogatni egy közeli kormányablakba, ahol megtörténik az autó átírása is. A sikeres ügyintézéshez szükséged lesz az autó forgalmijára, a törzskönyvére, az adásvételi szerződés két példányára, az új kötelező gépjármű felelősségbiztosítást igazoló fedezeti igazolásra, valamint az eredetvizsgálatot igazoló hatósági dokumentumra is. Ezek hiányában nem lehet átíratni az autót. A vevőnek 8, az eladónak 15 munkanap áll a rendelkezésére. Az átírás költségét az új törzskönyv és az új forgalmi illetékén felül elsősorban az autó motorjának a teljesítményén és korán alapuló vagyonszerzési illeték befolyásolja. Mértéke az alábbi táblázatból kiolvasható.