Összkerékhajtással és kiegészítő villanymotorral bizonyíthatott a legújabb „Mi Autónk”.
Az első Suzuki Swiftek mindig is az olcsó, egyszerű minimál autózásról szóltak. Ki ne emlékezne még a 90-es évekre, amikor az emberek tömegével vetették le kiöregedett szocialista autóikat, hogy végre beülhessenek egy igazi nyugati vagy épp távol-keleti gépkocsiba? Az olcsó, vékony lemezből készült, biztonságtalan, általában mindenféle extrafelszereltséget nélkülöző Swiftek egy egész nemzetet mobilizáltak egykor.
Telt múlt az idő és a Suzukinál komoly változások mentek végbe. A negyedik generációval 2005-ben - amit az első „vasaló” Swiftnek is szokás hívni a formája miatt – a gyártó elkezdett megemberesedni és az azt követő generációváltásokkal mindig egy kicsit jobb lett. 2017-ben érkezett meg az aktuális hatodik generáció és a Swiftre bizony ráismerni sem lehet. Mert a Swift végre jól néz ki, trendi, tele van extrákkal, biztonságos és még vezetni is élmény.
Sőt, és most jön a lényeg, immáron zöldnek is számít, hiszen elérhető hibridként is! Véleményem szerint egy könnyű kis városi autó normál benzinmotorral is éppen eléggé zöld egyébként - szemben a zöldrendszámos plug-in hibrid szabadidő-autókkal, mert azok egyáltalán nem zöldek – de az elektromos rásegítésnek hála, többszörösen környezetkímélő. A Suzuki Swift még soha nem volt annyira takarékos, mint lágyhibridként.
Suzuki Swift Hybrid – a harmadik vasaló
Amikor az ember ránéz egy új Suzuki Swiftre rögtön tudja, hogy mit lát. Ismerős a forma, ismerős a kialakítás, de többé már nem a lesajnálnivaló olcsó kisautót látja benne, hanem valami egészen mást, egészen vállalhatót. Egy modern, jó kiállású, csinos kinézetű autóról van szó, ami már az első pillantásra sejteti, hogy az eddigieknél sokkal komolyabb autóval van dolga a nézelődőnek.
Tudom, a forma, a megjelenés és úgy általában a külső ízlés dolga. De csak létezik olyan, hogy egyetemes jó ízlés? Csak kijelenthetjük, hogy vannak dolgok, amelyeket a legtöbb jóérzésű ember vonzónak talál? Véleményem szerint a Swift pont ilyen. Semmi extra, csak simán jól néz ki. Ki merném jelenteni, hogy vagány, főleg ebben a mély piros színben, amelyben a tesztautó pompázott.
A megjelenésén a látványos, de csak a legmagasabb GLX felszereltségi szinthez járó 16 col átmérőjű felnik természetesen sokat dobnak. A 10 küllőjükkel, kéttónusú fényezésükkel a legmodernebb trendeket követik és 185/55 R16-os gumik feszülnek rajtuk. A boyracerek, amikor majd 10-15 éves korában megkaparintják az autót, a felniket biztosan nem fogják lecserélni, azok biztosan az ő tetszésüket is elnyerik majd.
Méreteit tekintve továbbra is kisautó maradt a Swift, 3 820 mm-es hosszával ideális városi autónak számít, könnyen lehet vele parkolni, kis fordulókörének hála (4,8m) pedig egyszerű vele szűk helyeken lavírozni. 173 centiméteres szélességének köszönhetően a manapság egyre szűkülő parkolókkal sem lesz gondja annak, aki ezt választja. A kategóriájában olyan autókkal kell felvennie a harcot, mint például a Renault Clio, a Ford Fiesta, az Opel Corsa, a Mazda2 vagy a Nissan Micra.
Suzuki Swift Hybrid – újdonság az energiafelhasználási monitor
A külső után, az autóba beülve sem éri csalódás az embert. Ami rögtön feltűnik, hogy a csekély külső méretei ellenére egész kellemes az autóban a helykínálat. Az ember elfér elöl, elfér hátul és én a 180 centimmel kényelmesen elfértem magam mögött is. Akár 4 felnőttnek is kényelmes lehet hosszabb távon is, hátul azért a középső hely csak vészmegoldás. A csomagtér ugyan jelentőset gyarapodott az elődhöz képest, de a 265 litere még mindig nem számít nagy térfogatnak, ennél sok kisautó kínál ma már nagyobb rakteret. Sebaj, a hátsó támlák legalább 2/3-1/3 arányban dönthetők, ha esetleg nagyobb helyre lenne szükség. Érdekesség, hogy a kisebb Suzuki Ignisnek is 260 literes a csomagtere.
A következő, ami feltűnik, hogy mindenfelé modern dolgokkal találkozik a vezető. Érintőképernyő itt, színes infotainment kijelző ott, hangulatvilágítás amott. A Swift hozza a modern világ elvárásait, sőt egy kicsit még talán többet is. A felszereltsége – a legmagasabb GLX szinten – pazarnak számít a kategóriájában. Mind a négy ablak elektromos, a tükör gombnyomásra behajtható, a klíma digitális, van ülésfűtés elöl, a nyitás-zárás-indítás kulcs nélkül is megy, távolságtartós a tempomat, van telefontükrözés és vezetési asszisztensek sokasága, stb. Mire vágyhat még az ember egy Suzuki Swiftben?
Minőség? Jó! Anyaghasználat? Nem olyan jó! Amerre csak a kéz eltévedhet, kemény műanyagokkal találkozik. De kit érdekel? Ki taperolja az autó műszerfalát egyfolytában? Senki. Viszont ami fontos, hogy korrektül össze van szerelve az autó. A nyöszörgő műanyagok, zajongó fedelek és társaik már rég a múlté. Kisautóság ide vagy oda, a beltérben még rossz úton is csend és béke honol, a minőségre egyáltalán nem lehet panasz! Ráadásul a világos betéteknek hála a hangulat is kellemes, nem minden egyöntetűen szürke.
A kényelmes üléshelyzetet viszont nem találtam meg a vezetőülésben, egy deréktámasz jól jött volna és örültem volna egy középső könyöklőnek is. Mondjuk én kifejezetten finnyás vagyok a székekre az autókban, de rosszul esett fél óra után sajgó derékkal kiszállni. Már csak ezért sem mondanám hosszútávfutónak a Swiftet, de mentségére szóljon, nem is arra tervezték. Rövid városi autózásra való, abban kétség kívül remekel.
Nagyon meg voltam elégedve viszont a fedélzeti rendszerekkel, amelyek mindent tudnak, amit csak tudniuk kell. A műszerfal közepén található egy 7 coll átmérőjű érintőképernyő, melyre ki lehet tükrözni a telefonunkat, bluetooth-on lehet zenét hallgatni, van saját navigációja és a kezelése is magától értetődő, könnyen megtanulható. A grafikája persze már kissé ódivatú, de nem is teljesen új modellről van szó. A vezető előtt, a műszerek között egy 4,2”-es színes információs kijelző található, amelyen a különböző menetadatok hívhatók le. A szokásosokon felül van benne gyorsulásmérő, aktuálisan kihasznált teljesítménymutató, amelyeket én teljesen feleslegesnek gondolok az M-es BMW-ken innen.
Suzuki Swift Hybrid – végre elektromos rásegítéssel is
Az új Suzuki Swiftet kizárólag egyféle motor hajthatja. A vásárló mindössze annyit dönthet el, hogy kéri-e hozzá a kiegészítő hibrid rendszert vagy sem. Nincs már 1,0 literes 3 hengeres turbómotor, kizárólag az 1,2-es négyhengeres szívó. Hogy jó-e ez nekünk? Feltétlen, hiszen ez a motor is tökéletesen mozgatja a könnyű karosszériát és várhatóan sokkal megbízhatóbb a másiknál. A Swiftek alapból elöl hajtanak és 5 fokozatú kézi váltó jár hozzájuk, de kérhető AllGrip nevű összkerékhajtással és fokozatmentes CVT automataváltóval is.
A tesztautó kézi váltós hibrid verzió volt és mind a négy kerekén hajtott. A 90 lóerős, 120 Nm-es nyomatékkal rendelkező benzinest egy csupán 3 lóerős, 50 Nm-t produkáló 12V-os indítógenerátor egészítette ki, amely szíjhajtással csatlakozott a főtengelyhez. Bárki mondhatja, hogy ez édeskevés, de a Swift esetében nem is teljes értékű hibridről beszélünk. Ez csupán egy lágyhibrid, a villanymotor célja a belsőégésű erőforrás megtámogatása, hogy a segítségével némi fogyasztáscsökkentés realizálódjon.
Talán a legtöbbeket pont ez az információ érdekelheti a legjobban, hogy az autó önerőből villannyal képes-e haladni. Nem, a benzinmotor mindig megy, ha az autó gyorsul, a kis villanymotor csupán rásegít. Az autó nem lesz erősebb tőle, nincs meg a plusz 3 ló és 50 Nm, hanem a motornak kell kisebb teljesítményen dolgoznia az általában használt fordulatszám-tartományokban. Hogy mikor segít be a hajtásba, mikor nem, azt az autó magától szabályozza, elsősorban gázpedálállás és akkutöltöttség függő a dolog. Úgy tapasztaltam, hogy 1500-as fordulattól egészen 4000-es fordulatig fogható munkára a rendszer.
Fékezéskor vagy motorféküzemben a generátor késedelem nélkül megkezdi a mozgási energiából kinyerhető elektronokat visszatermelni a vezető ülése alatt található kisméretű lítium-ion akkumulátorba. A rendszer működéséről, hogy éppen besegít-e a villanymotor vagy éppen visszatermelés történik-e, a vezető információkhoz juthat a központi kijelzőn megjeleníthető energiafelhasználási monitoron keresztül.
Az autó összkerékhajtási rendszere semmi komoly, egy olajos viszkókuplung kapcsolja be a hátsó tengelyt a hajtásba, ha az első kerekek elpörögnének. Nem a 4x4-es Suzuki Swiftekkel fognak az emberek Somogybabodon siratófalat mászni, de arra tökéletesen elég, hogy csúszós úton olykor- olykor kisegítse a vezetőt. Az ügyes kipörgésgátlónak köszönhetően egyébként zárható difik nélkül is meglepően jól boldogul terepen az autó, a rendszert megrendelők valószínűleg nagyon elégedettek lesznek a működésével.
Suzuki Swift Hybrid– jól megy, de nem fogyaszt
A kis négyhengeres motor meglepő kulturáltságával hívja fel magára a figyelmet. Pontosabban éppen ellenkezőleg. Nagyon csendes, teljesen rezzenéstelenül működik, alig venni észre, hogy jár. A motor menet közben is csendes marad, hangját húzatáskor persze már hallani, de egészen kellemes, nem sértő a fülnek. Megy is, turbó ugyan nincs, de mégis nyomatékosnak mondható, már 2000-es fordulattól tartható a városi forgalom ritmusa, 4000 környékén pedig egész virgonc. Nem egy rakéta, de teljesen használható, ki merem jelenteni, hogy a Swift-vásárlók még erősnek is fogják érezni. Pedig nem az.
A hajtásrendszert nem is sportosságra, hanem a takarékosságra lőtték be. Ebben segít az említett indítómotor generátor, amely gyorsításkor bekapcsolódik az autó mozgatásába. A benzinmotornak kevesebb dolga van, így kevesebb üzemanyagot kér. Logikus. A villanymotort a motorféküzemben begyűjtött, normális esetben veszendőbe menő mozgási energiából táplálja a rendszer, többletsúlya mindössze 6 kg. Meg kell mondanom, hogy a start-stop nagyon szépen teszi a dolgát. Kiguruláskor már 10-15 km/h-ás sebességnél lekapcsolja a motort, az újraindítás pedig azonnal egy szempillantás alatt megtörténik, amikor a vezető elkezdi kinyomni a kuplungot. Akárhogy próbáltam, nem tudtam zavarba hozni az automatikát.
A lágyhibrid Suzuki Swift fogyasztása a gyártó szerint 5,8 liter vegyesben, de nekem 90%-ban városi nyüstöléssel, alkalmanként jól letaposott gázpedállal sem sikerült 5,2 liter fölé tornásznom az átlagot. Zseniális, főleg úgy, hogy az autó cipelte a 4x4-es hajtás többletsúlyát, ami fél litert is rádob a fogyasztásra. Ezek szerint 5 liter alatt is el lehet járni a kis Swifttel, ha valaki megelégszik azzal, hogy csak az első tengely hajt. A szép eredmény a hibridség mellett valószínűleg annak is köszönhető, hogy még a fullos és összkerekes GLX is mindössze 980 kg, a fapad nem 4x4-es, nem hibrid GL pedig csupán 840 kg. Nagyszerű értékek ezek.
Tetszett, hogy menet közben a hibrid Suzukiban csend van, a beltér nem csörög-zörög, a futómű sem zajos, nem dobol a rosszabb minőségű budapesti utakon. Ellenben a csillapítás nekem túl feszes, ennyi sportosságra szerintem nincs szükség egy mezei Swiftben. Cserébe viszont jó az úttartás, jól lehet vele kanyarodni, a mókában a nagyon közvetlen kormány is partner. Én azért inkább a kényelmesebb futómű hangolásra szavaznék, ha valaki megkérdezne. A váltó megvezetése teljesen jó, a fokozatokat könnyű megtalálni, ha kötekedni akarnék, azt mondanám, hogy talán a kar egy kicsivel hosszabb utakon jár, mint kéne. A városból kimerészkedve állandó társ lesz a szélzaj, ezért inkább vissza is fordultam.
Jól vizsgázott a városi vészfékasszisztens, amely a többi autós mellett a gyalogosokra is figyelmeztet. Ha az ember előtt hirtelen megáll a sor, vagy lelép az úttestre egy gyalogos, akkor először hangos csipogással jelzi a veszélyt, majd ha a vezető nem reagál, automatikusan fékez. Tízből maximum egyszer vaklármázott, ami szerintem teljesen jó arány és legalább az ember nyugodtan nyomkodhatja a telefonját menet közben. Ugye nem!? A sávelhagyásra figyelmeztetés már inkább nem működött, mint igen, de ez a sok helyen hiányos felfestések miatt lehetett így. Jó jön tolatáskor a tolatókamera is, képe a hátramenet kapcsolásakor azonnal megjelenik a kijelzőn, nem úgy, mint sok más autó esetében, amelyekkel már rég beálltam a helyre, mire valami látható a monitoron. Legnagyobb kedvenceim a LED fényszórók voltak, mert széles tartományban és messzire világítanak, fényerejük pedig lenyűgöző. Én kötelezővé tenném minden autóban.
Suzuki Swift Hybrid ár és összegezve
Szerencsére a Suzuki Swift megmaradt továbbra is az olcsó városi kisautónak úgy, hogy se kívülről, se belülről, se pedig menetközben nem érződik már rajta az olcsóság. A belépő Suzuki Swift ára az elsőkerék-meghajtással, 1,2-es motorral, hibrid rendszer nélküli GL szinten 5 sebességes kézi váltóval és kedvezménnyel 3 190 000 Ft, a csúcsot pedig a szintén 1,2-es, de hibrid és összkerekes GLX jelenti (tesztautó), amely kéttónusú metálfénnyel és az importőri kedvezménnyel is most mindössze 4 830 000 forintért elvihető.
Ha valakinek nincs szüksége a hibrid rendszerre, akkor 200 000 Ft-ot spórolhat, az összkerékhajtási rendszer nélkül pedig további 400 ezer Ft marad a zsebben. Az autó elérhető fokozatmentes (CVT) automatikus sebességváltóval is, igaz, csak a legmagasabb GLX szinthez kérhető és le kell mondani a hibridségről és a 4x4-ről is. Ennek ára a kedvezménnyel 4 440 000 Ft. Én magam ez utóbbit venném, mert nem szeretek kuplungolni, kár, hogy nem lehet a hibrid rendszerrel párosítani. Mindenki másnak a kézi váltós hibridet javasolnám, mert jól megy és alig fogyaszt. Az összkerékhajtást pedig csak azok válasszák, akik valóban kihasználják az előnyeit, városlakóknak teljesen felesleges.
Suzuki Swift 1.2 GLX 5MT AllGrip Hybrid 12V (2020)
- Lökettérfogat: 1242 cm3
- Hengerek/szelepek: 4/16
- Max. teljesítmény: 90 LE / 6000 f/perc
- Max. forgatónyomaték: 120 Nm / 4400 f/perc
- Hossz./szél./mag.: 3840/1735/1520 mm
- Tengelytáv: 2450 mm
- Saját tömeg: 980 kg
- Városi fogyasztás: 6,1 l
- Országúti fogyasztás: 5,2 l
- Vegyes fogyasztás: 5,8 l
- Tesztfogyasztás: 5,2 l
- CO2 kibocsátás: 132 g/km
- Végsebesség: 170 km/h
- Gyorsulás (0-100 km/h): 12,6 s