A formaterven nem sokat változtattak a franciák, mégis szinte minden eleme új ennek a városi kisautónak.
A tesztautót a Duna Autó biztosította.
Van az a mondás, hogy a bevált dolgokon nem érdemes változtatni. Így voltak ezzel a Renault szakemberei is, hiszen az ötödik generációs Clio első blikkre teljesen úgy néz ki, mint az előző széria. Ám a Laurens van der Acker által vezetett tervezőcsapat pont annyira változtatta meg az autó külsejét, hogy az illeszkedjen a márka legújabb formanyelvéhez, de ne térjen el túlságosan az oly sokak által megszeretett vonalaktól.
És hogy miért mondom azt, hogy oly sokak által szeretett a Clio? Pontosan azért, mert a Renault egyik legsikeresebb európai modelljéről van szó, az első generáció megjelenése óta 15 millió példányt adtak el belőle. Magyarországon 2019-ben a második legnépszerűbb a kisautók szegmensében, szinte minden hónapban a dobogón végzett az eladási statisztikák alapján. A CMF-B platfomra épített ötödik generációs Clio 85 százalékban új elemekből épül fel, melynek köszönhetően könnyebb és merevebb is lett. Van viszont egy rossz hírem, ebből már nem lesz R.S. kivitel, az a modell elesett a károsanyag-kibocsátási normák pallosa által. Be kell érni tehát az R.S. Line változattal, mely egyébként egészen sportosnak mondható.
Renault Clio – rövidebb, de szélesebb
Közelebbről megvizsgálva azért kiderül, hogy változott a formaterv. Elöl megkapta a tigrisfogas fényszórót, valamint a ködlámpafészkek is módosultak. A géptető is merészebb domborulatokat mutat, valamint sikkesebbek lettek a tükrök. Hátul kicsit megnyújtották a lámpát, az ablak és a lökhárító is megváltozott. Az új Clio egyébként megrövidült, a tengelytávja is 6 mm-rel kurtább, mint az elődmodellé. Emellett viszont 7 centivel szélesebb és egy leheletnyivel alacsonyabb lett. Jól mutatnak rajta a 17 colos könnyűfém felnik, a feláras kék metálfény pedig szintén szép részlete ennek a sportos kivitelnek.
Renault Clio - gusztusos, ám kicsit szűk
A beltérben már sokkal inkább tetten érhető a generációváltás. Itt szinte minden elem újnak hat, ráadásul harmonikus formatervet kapott a kabin. Az R.S. Line kivitelhez jó fogású bőrkormány jár, a műszerfalon pedig karbonszálra emlékeztető borítás feszül, mely mindenképpen jobb a zongoralakknál. A legtöbb helyen egyébként egészen puha burkolatokkal találkozhatsz, az összeszerelési minőség is rendben volt meglátásom szerint. A váltó körüli burkolat a jobbegyen ülők térdét nyomhatja egy kicsit, az egy nagy talány, hogy ezt miért kellett ekkorára tervezni. A hátsó sorban három fejtámla jelzi, hogy ötülésesnek szánták az autót, de ez inkább csak elméletben lehetséges. A fejtér is kicsit szűkös 180 cm felett, de kisautós mércével elfogadható a helykínálat, a kategória középmezőnyébe sorolható ebből a szempontból.
Pakolórekesz is van elöl, az ajtózsebek sem túl kicsik. A csomagtartó nagyobb lett az elődhöz képest, a benzines modellek esetében 391 literrel lehet gazdálkodni. Kicsit feldobják a hangulatot a piros betétek a műszerfalon és a kárpitokon, ráadásul erősítik a fiatalos hangulatot. Szintén plusz pont jár a használható méretű kesztyűtartóért, továbbá az anyósülésen található ISOFIX-pont is hasznos megoldás.
Ami a technikát illeti, a középkonzolon egy 7 colos érintőkijelző található, felárért pedig 9,3 colos tablet is kérhető ide. A kép minősége jó, a rendszer gyorsaságával sem volt probléma. Ami azonban nagyobb újdonságnak számít manapság, hogy a műszeregység is szinte teljesen digitális, melyet ráadásul tetszőlegesen lehet konfigurálni. A vízhőmérséklet és az üzemanyagszint-kijelző még nem része ennek a kijelzőnek, ám a 2020-as modelleken már ez is másként lesz a hírek szerint. Kérhető adaptív tempomat és sávtartó asszisztens, a Clio tehát a biztonsági rendszerek terén is hozza a ma elvárható szintet. A feláras parkolássegítő-rendszer szintén jól jöhet azoknak, akik nem szeretnek a vezetés ezen részével bajlódni.
Renault Clio – fickós ezzel a motorral
A tesztautó orrában a Mercedes-Nissan-Reanult közös fejlesztésű, 1,3-as benzinese dolgozott, melyet 130 lóerőre „butítottak” ehhez a kisautóhoz. A négyhengeres turbómotort csak a 7 sebességes duplakuplungos automatával lehet megrendelni, kéziváltóval nem. A kínálatban szerepel még az 1,0 literes háromhengeresnek egy 65 lóerős szívóváltozata, mely tényleg csak a nyugodt, spórolni kívánó sofőröknek ajánlott. Az ezres TCe turbós verziójában 100 lóerővel érkezik, ezzel már megfelelően mozog a Clio, ráadásul az 5 fokozatú manuális váltó mellett fokozatmentes automatával is kérhető. Dízelfronton az 1,5-ös dCi 85 illetve 115 lovas kivitelét választhatod, ám a jövőben ezt egy hibrid rendszer válthatja.
A 7 fokozatú automata egyébként nem a leggyorsabb a piacon, az már a Mercedes A-osztály tesztjénél is kiderült, hogy nem minden szituációban megfelelő a reakcióideje ennek az egységnek. A tesztidőszakban 8,2 literes átlagfogyasztást mértem, igaz ki is használtam a motorban rejlő lehetőségeket. Azt sem szabad elfelejteni, hogy ebben az autóban még csak 1500 kilométer volt, valamivel nyugodtabb közlekedés esetén pedig bőven 8 liter alá is leszorítható a fogyasztás.
Renault Clio – sportos, de nem túl kemény
A vezethetőség terén is rendben van az új Clio, ezzel a 130 lóerős motorral elég lendületesen lehet haladni. A futómű nem túlzottan puha, ám nem is annyira kemény, hogy minden aknafedelet megérezzen az ember. A kormány nem szolgál rengeteg visszajelzéssel, de az elektromos szervó legtöbbször ezt eredményezi. Nagyon sportosnak persze nem lehet nevezni a felfüggesztést, de a Renault itt is inkább a hétköznapi felhasználóknak akart kedvezni. A kormány mögötti váltófülekkel pedig mindenki kedvére forgathatja a motort, bár tízből nyolc vásárló feltehetően sosem fogja ezt használni. A nagyjából 450 ezer forintos felárú Multi-Sense rendszerrel konfigurálható az autó, sportos vagy egyéni beállításokat lehet megadni a jármű viselkedését változtatva.
Renault Clio ár és összegezve
Összességében jól szerepelt a Renault üdvöskéje, a tervezők úgy alakítottak ki egy gyakorlatilag teljesen új autót, hogy az átlag felhasználó számára csak a megfelelő pontokon végrehajtott modellfrissítésnek tűnhet a folyamat. A belépőszintű Clio 3,4 millió forintról indul, mely a kategóriájában egy közepes árnak mondható. Az R.S. Line csomagos kiviteleket 4,9 milliótól lehet megvásárolni, a legnagyobb motorral szerelt tesztautó pedig 6,2 millió forintba került. Nekem személy szerint tetszik az R.S. Line kivitel, egy ennél keményebb sportgép már komoly kompromisszumokat igényelne a mindennapokban.
Renault Clio 1.3 TCe 130 FAP EDC R.S. Line (2019)
- Lökettérfogat: 1333 cm3
- Hengerek/szelepek: 4/16
- Max. teljesítmény: 130 LE (96 kW) 5000/perc
- Max. forgatónyomaték: 240 Nm 1600/perc
- Hossz./szél./mag.: 4050/1798/1440 mm
- Tengelytáv: 2583 mm
- Saját tömeg: 1248 kg
- Városi fogyasztás: 6,7 l
- Országúti fogyasztás: 4,3 l
- Vegyes fogyasztás: 5,2 l
- Tesztfogyasztás: 8,2 l
- CO2 kibocsátás: 119 g/km
- Végsebesség: 200 km/h
- 0-100: 9,0 s