2019. július 09. | 10:40

Hamarosan érkezik a kisautók kategóriájának egyik legfontosabb újdonsága: az ötödik generációs Renault Clio.

Az új Clio vonalaihoz bátortalanul nyúltak a franciák: mintha csak rápaszírozták volna az aktuális Megane orrát a régi Clióra és kész. A német márkáknál megszokott, hogy egy-egy modellváltás még faceliftnek is gyenge, de most úgy látszik a franciák is ebbe az irányba mennek el. Ennek megfelelően tehát az új Renault Clio formája maradt a régi, sőt első ránézésre nem sok változás van az elődhöz képest. A méreteit tekintve még zsugorodott is egy picit, a hossza majdnem 1,5 centivel lett kisebb és a tető is alacsonyabban van, mint eddig.

Ennek ellenére a beltér méretét összességében sikerült növelni, a csomagtartó például 391 literesre bővült a benzines modell esetében (dízel 366 liter, hibrid 330 liter), ami jelentős előrelépés az elődhöz képest. Lesz 3 ajtós és 5 ajtós kivitel is, de a kombi karosszériaváltozatban már nem fog készülni az új Clio. A puttonyos modell iránti kereslet jelentősen visszaesett az utóbbi években, a márka elképzelései szerint a Renault Captúrt fogják választani azok, akik nagyobb térre vágynak.

A motorkínálat főként benzinesekből áll majd, de a Renault kitart a dízel erőforrások mellett is. Az alapot az 1,0 literes, 3 hengeres feltöltés nélküli motor jelenti 65 és 75 lóerős kivitelekben. Ezeknél sokkal jobb választás lehet ugyanez a motor, de turbófeltöltővel és immáron 100 lóerős teljesítménnyel (TCe). A paletta tetején az 1,3 literes 4 hengeres TCe turbómotor áll 130 lóerővel és hozzá kapcsolt 7 fokozatú EDC duplakuplungos automata váltóval. Dízelfronton az 1,5 literes 4 hengeres Blue dCi lesz elérhető kétféle teljesítményszinttel: a gyengébbik 85 lóerőt és 220 Nm-t szolgáltat, míg az erősebbik 115 lóerős lesz, nyomatéka pedig 260 Nm.

Természetesen az alacsony fogyasztású kisautók kategóriában is fontos szempont a károsanyag-kibocsátás csökkentése, így nem meglepő, hogy az ötödik generációs Clióból is készül majd benzin-hibrid kivitel (E-Tech) is. A rendszer egy 1,6 literes benzinmotort kombinál elektromotorral és egy 1,2 kWh-ás akkumulátorcsomaggal. A városi forgalmi helyzetek jelentős részét képes lesz az autó tisztán elektromos módban abszolválni és várhatóan 4-5 kilométert tehet meg károsanyag-kibocsátás nélkül. A számítások szerint akár 40%-kal is alacsonyabb fogyasztás érhető el vele városi körülmények között, mint a belsőégésű motorral szerelt autók esetén. A rendszer alkalmas hálózatról való töltésre is, de azt a funkciót sajnos csak a nagyobb Renault modellek kapják majd meg.

A futómű hangolásban az új Ford Fiesta a mérce a kategórián belül. Olyan rugózást, ami egyszerre sportos, de mégsem akarja kirázni a fogtöméseid egyedül a Ford képes készíteni a kisebb kategóriákban. Az új Clio várhatóan nem lesz akkora kanyarvadász, de csalódást valószínűleg így sem fog okozni. Mivel a tervezéskor fontos szerepet játszott a kényelem, így annak oltárán bizonyára feláldoztak némi sportosságot. Ugyan a hátsó tengely fél merevhidas felfüggesztést kapott, ami nem épp a komfort szinonimája, de a megfelelő szilentek használatával állítólag sikerült elérni a kívánt kényelmet.

Szerencsére a belső megrajzolásánál sokkal bátrabbak voltak a dizájnerek, de nem csak ennyi az érdemük. Amellett, hogy bent végre tetten érhető a modellváltás, a felhasznált anyagok és az összeszerelés minősége is nagyon sokat javult a korábbi modellhez képest. Mostantól minden felület puha és kellemes tapintású, amihez csak hozzáérhet az ember keze. A vezető tervező szerint egyenesen a prémium kategória szintjét kívánják hozni belül. Ezt a hozzáállást tükrözi az autóhoz elérhető extrafelszerelések széles választéka is.

Többek között olyan tételek szerepelhetnek az ötödik generációs Clio felszereltségi listáján, mint a 8 féle színben variálható hangulatvilágítás, a 8 hangszórós BOSE audiorendszer, a teljesen digitális és paraméterezhető műszerfal, a 360 fokos kamerarendszer vagy a félautomata parkolóasszisztens. A biztonsági arzenál is teljesnek tűnik: adaptív tempomat, LED világítás, sávtartó, vészfékező rendszer, holttérfigyelő vagy a közlekedési táblákat felismerő rendszer mind-mind helyet kaphatnak a fedélzeten.