Néhány éve a szedán volt a nyerő, mára viszont a szabadidő-autók tűntek fel a “bácsiautók” horizontján.
Minden korosztálynak mások az igényei, ha autóvásárlásról van szó. A fiatalok szeretnek vagány, merész kialakítású autóba huppani, amiben pöröghet az Apple Carplay, recseghet a BOSE hifi, bőghet az ülésszellőztetés, puffoghat a Paragi dob. Az idősebb korosztálynak nincs feltétlenül szüksége végeláthatatlan extralistára, nekik az számít, hogy könnyen lehessen ki- és beszállni, magas üléspozícióban tudjanak vezetni, rendesen ki lehessen látni az autóból, legyen nagy csomagtér, jól variálható utastér. Az sem hátrány, ha 4,5 méternél nem hosszabb az autó, az pedig kifejezetten mellékes, hogy hogyan is néz ki az a bizonyos termék - nem érzelmek alapján vásárolnak általában autót, hanem racionális döntések alapján, biztonsági játékosként.
Persze sokan az új járművek által nyújtott megbízhatóságot és garanciális feltételeket helyezik előtérbe autóvásárláskor, ugyanakkor sokan tartanak a nagy értékvesztésről, így megspórolt pénzükből inkább használtautót vásárolnak, annak minden előnyével és kockázatával. Ez esetben érdemes meghatározni a büdzsét, hogy mennyiért érdemes autót vásárolni, majd ahhoz célszerű hozzátenni 500 000 – 1 000 000 forintot az esetleges hibák javítására, átírási és fenntartási költségekre. Ha megvan a pénz, érdemes már az elején leszűkíteni a keresést 2-3 modellre, figyelve a felszereltségi szintre, motorvariánsra: érdemes véleményeket, teszteket olvasni, megkérdezni ismerősöket, felkeresni egy szakértőt, akivel a kiszemelt példányt alaposan át lehet nézni. Derüljön ki a lehető legtöbb dolog az autó előéletével kapcsolatban. Ha évente kétszer kerülne sor autópályás használatra, akkor nem fog kelleni a dízel, meg amúgy is, sokkal több drága főalkatrész található bennük, mint egy benzines autóban. Igaz, a károsanyag-kibocsátási normák szigorodása miatt már szinte mindegyik új benzines kap részecskeszűrőt, nem beszélve a hengerszámcsökkentett, kihegyezett motorokról, amelyek nem a tartósság mintapéldái.
Nem véletlen, hogy olykor-olykor amorf, fiatalok számára értelmezhetetlen modellel rukkolnak elő a gyártók, amik kifejezetten az idősebb korosztályt, az olcsó autózást kedvelő vásárlókat célozzák. A szabadidő-autók berobbanása előtt az ódivatú szedánok (Fiat Linea, Renault Thalia, Skoda Fabia Sedan) voltak igazán kedveltek ezen célcsoport körében, mára viszont az SUV-k, crossoverek vették át a vezető szerepet a fentebb említett hasmagasság-növekedésből fakadó előnyök miatt. Így tehát az itt látható listában is többnyire szabadidő-autók jelennek meg, következzen tehát, mik számítanak jó választásnak 2 millió forintig!
Suzuki Grand Vitara III (2005-2015)
Ha Suzuki Vitara, akkor Magyarország jelenleg legnépszerűbb hobbiterepjárójáról van szó az SX4 S-Cross mellett. Ha visszamegyünk az időbe 2005 és 2015 közé, akkor könnyedén szembe jöhet velünk a modell harmadik generációja, mely három- és ötajtós kivitelben is kapható volt. Az elődökhöz hasonlóan megmaradt az összkerékhajtás, felező és a középső diffizár, ám az offroaderek nagy felháborodására a létraalvázat és a merev tengelyt elengedte a gyártó, valamelyest növelve az autó menetkomfortját aszfalton. Aggodalomra semmi ok, hiszen kevésbé nehéz terepen továbbra is könnyedén elboldogul. A legnépszerűbb használtautós portálon az 1,9 literes Renault-féle problémás dízelből találni a legtöbbet, jobb megoldásnak tűnik viszont a 2,0 és 1,6 literes benzines változat. Érdemes azonban jól alánézni az autóknak, hiszen 2 millió alatt nem feltétlenül a megkímélt darabok jönnek szembe!
Nissan X-Trail II (2007-2013)
A második generációs X-Trail immáron a Renault-korszak gyermeke, amely kissé bárgyú pofájával, tágas belterével, kapcsolható összkerékhajtásával remek társ lehet, sőt, egészen nagy a kínálat a használtautós portálokon. A 2,2-es dCi a Renaulttól származik, ez a gazdaságosabb, ám a jövőben költségesebbnek tűnő verzió. Elérhetők még a 2,0 és 2,5 literes szívó benzinmotorok, amelyek a japán szívómotorok megbízhatóságával kecsegtetnek, ám fogyasztásban könnyen odaverhetnek a pénztárcának. A kínálat tetején a 2004-2009 közötti modelleket tanyáznak, csak manuális váltóval, üdítő extrákkal az Elegance felszereltségi szinten.
Kia Carens II (2006-2013)
Kétmillió forint alatt lehet találni egyterűeket is, ha egyáltalán nem szempont a terepjárási képesség. Ebben a kategóriában azért szóba jöhet a Peugeot 5008, a Ford C-max és a Toyota Verso is, ám ezek magasabb árkategóriában játszanak. A Kia Carens egy megfizethető, családbarát termék, amely nem lesz az autópályák királya, de egyszerűsége lévén megbízható partner lehet. Az 1,6 és 1,8 literes szívó benzinmotorok a mindennapi használathoz bőven elegendők, a fogyasztást tekintve viszont az 1,6 és 2,0 literes dízelek tűnnek jobb megoldásnak. A kínálat tetején 2009-2012-es modelleket is lehet találni, érdemes a jobban felszerelt, EX-ekből válogatni, az automata pedig nyilván előny lehet az idősek számára, ám a Carens esetében ne számítsunk finommechanikai automatára.
Dacia Duster I (2009-2017)
Az első generációs Dacia Duster a közép-kelet-európai ember autója, amely ár-érték arányban az egyik legjobb választás. Strapabíró, a dízelmotorral gazdaságos, a terepen is helyt áll, de még sem annyira kényelmetlen és puritán, mint egy Lada Niva. A Duster esetében szintén Renault-féle erőforrásokkal lehet találkozni, és a Nissantól érkezett összkerékhajtással. Kétmillió forint alatt 2010-2013-as autók szerepelnek, valójában nem is olyan sok, de ha mégis sikerül megcsípni egy Stepway modellt, az mindenképp jó szolgálatot nyújthat.
Ford Fusion (2002-2012)
Ha drágállod a Honda Jazz-t, akkor itt a Ford Fusion, amely esetében 1-2 millió forint között bőven van választék, akár csúcskiviteleket is lehet kapni a jelenlegi piacon. Az 1,4-es TDCi dízelmotorral is választható a Fiesta alapjaira épülő modell, érdemes a 2005 utániakat nézni, hiszen akkor esett át egy ráncfelvarráson. A fent említett motorral kedvező a fogyasztása, sőt, nincs benne kettőstömegű lendkerék és részecskeszűrő sem. Ajánlom a Vezess.hu videóját, amiben minden fontos részletre kitérnek a Fusionnal kapcsolatban!
Sosem szabad elfelejteni, hogy a használtautó-vásárlás mindig rizikós tevékenység. Rengeteg a tekert kilométerórás, a korábban összetört, a nem megfelelően javított és a nem kellő gondossággal szervizelt autó a piacon. A rossz vételek elkerüléséhez mindig érdemes profi szakember segítségét igénybe venni, aki megkímélhet a bontószökevények megvásárlásától és a velük járó későbbi nyűgöktől és kiadásoktól.
Használt autót vásárolnál? Keresd a Pannonhandel Invest Zrt. munkatársait (+36 20 262 22 62, info@pannonhandel.eu) bizalommal!