2020. április 05. | 11:00

Az autód is megpihent a koronavírus idején? Lássuk, mit tehetsz egészségének megóvása érdekében!

Senki sem számíthatott a koronavírus jelenlegi, igen komoly következményire. Szinte az elég világ karanténba kényszerült, így sok autó is kényszerpihőn van, lássuk, mik azok a hasznos dolgok, preventív megoldások, amiket te is megtehetsz letámasztott autód érdekében. Mert valójában minden autó azt szereti, ha rendeltetésszerűen használva van, kenve van a motor, át van mozgatva a bemacskásodni készülő futómű.

Fedél alatt

A legegyszerűbb és legjobb dolog, ha az autódat nem teszed ki az időjárás káros hatásainak. Persze ezt nem mindenki tudja megengedni magának, szögezzük le ezt az elején. Eső, hó, fagy, tűző nap, madárkaki, mind-mind komoly ellenségeknek tekinthetők. A száraz, szellős garázs a legjobb megoldás, de ha nincs garázs akkor érdemes egy drágább 8-10 000 forintos, méretpontos ponyvára is beruházni, aminek a belseje plüssel van borítva, így nem fogja összekarcolni az esetlegesen porosan lefedett autót. Ha pedig nagyon el vagy engedve vehetsz egy hermetikusan lezárt buborékot is, ami ilyen szépen hibernálja autódat az utókornak, mint ezt az E38-at.

Mosás a szabadban

Érdemes egy komplett nagytakarítást végezni, mielőtt letámasztod az autódat (egy ideális világban alvázmosással egybekötve). Persze ebben a nehéz helyzetben az utolsó dolog lehetett többeknél, hogy tisztán tegyék le autóikat, de ha már otthon van az autó, gurulj ki vele és a nagynyomású kézi mosás helyett használj sampont, slagot, tisztítsd le rendesen az üvegfelületeket, porszívózd ki és figyelj oda a megfelelő szárításra is.

Részletek a garázsban

A dítélezgetést itthon kevesebben engedhetik meg maguknak, mint mondjuk a szigetországi vagy német ajkú barátaink, örülünk, ha rendesen le tudjuk mosni, nem, hogy még ózonréteget vigyünk fel, vagy minden karcra kitérjünk egyesével. Ha van időd és pénzed számos kenceficét találni a műanyagok ápolására, gumialkatrészek kezelésére, felnitisztításra, a beltérben kárpittisztításra, bőrápolásra.

Legyen töltöttség

Lehet ma már akkumulátorkondicionálót vásárolni, ami az otthozni hálózathoz csatlakozva fenntartja az akkumulátor töltöttségét egy fedélzeti processzor segítségével. Így nem kell attól tartatod, hogy a hosszú állás miatt lemerül az akksi. A modern autók számos érzékelőt és kütyüt tartalmaznak, ezek esetében egy akku lemerülése az autó teljes letiltásával végződhet. Persze egy veterán, youngtimer esetében ez nem akkora probléma.

Mechanikus megoldások

Szervizek nagy része nyitva van a vírus idején is, így nem árthat, ha eszközölsz egy olajcserét, megnézzük a fékfolyadék, hűtőközeg állapotát. Ha nagyon ráérsz, érdemes a festékkel nem fedett alkatrészeket korróziógátlóval lekezelni, az nyílászárók zsanérjait lekezelni zsírral, így megszűnhetnek a kellemetlen zajok és a rozsdától is megóvhatod őket.

Gumiabroncsok

A sok állástól a gumiabroncsokból elszökhet a nyomás. Ellenőrizd a gyártó által javasolt maximális nyomást és csak annyit fújj a kerekekbe. Ha igazán elszánt vagy akkor a kerekeket is leveheted és bakra teheted az autódat, de vigyázz, nem mindegy, hogy a kerekeket hogyan tárolod, ezt is előírja a gyártó (semmiképp sem állítva, leginkább fektetve).

Az üzemanyag

A hűtőfolyadékkal szemben a nyersolajból származó finomított üzemanyag nem áll el olyan sok ideig, 3-6 hónap alatt már elkezdhet lebomlani, átalakulni. Ha nincs tele a tank, akkor nagyobb eséllyel jöhetnek létre különböző kémiai folyamatok az oxigén miatt. Az üzemanyag halmazállapota megváltozhat, ami egyáltalán nem tesz jót a motornak, eltömítve a szűrőket, üzemanyag csöveket. Ezért is érdemes teli tankkal letámasztani az autót. Főleg az új, E10-es üzemanyagok romolhatnak meg előbb, hiszen itt az etalon már nem 5 hanem 10%-ban van jelen. Erről a témáról ezen a linken keresztül tájékozódhatsz részletesebben.

Könnyű elfelejteni!

A kéziféket nem érdemes behúzni, ha biztosítható az autó el nem gurulása. Hagyd sebességben, az automatát pedig P-ben.

Ha napon hagyod autódat, a gumi tömítések, kéderek könnyen elkezdhetnek bomlani, vagy ragacsossá válhatnak. Egy kis szilikon spay-s kezeléscsodákra képes.

Győződj meg arról, hogy az ajtók rendesen be vannak-e csukva. Érdemes lehet acélgyapotot tömni a kipufogóba, ha sűrűn elfordulnak nyestek, különböző kisállatok a környéken. Elindulás előtt viszont el ne felejtsd kivenni! 

Járatás

Akárki akármit mond, érdemes legalább 2-3 hetente, de nagyon maximum havonta megjáratni az autót. Ha nem szeretnéd kitolni, járasd a garázsban 20-30 percet, de mindenképp biztosítsd a megfelelő szellőzést, nehogy végleg bent maradj! Ha teheted vidd el egy 20-30 kilométeres körre, hidegen semmiképp se rúgd neki, kímélő menettel várd meg, hogy az olaj és maga a motorblokk is rendesen átmelegedjen, utána lehet taposni.