Egészen furcsa kérdés merült fel az autóvezetéssel kapcsolatban, amit most csak azért megválaszolunk, hogy rendet rakjunk a fejekben.
Amilyen fantasztikus dolgokra képes az ember gondolkodás kapcsán, néha olyan ostobaságok születnek. Ezek fakadhatnak kényelemből vagy egyszerű tudatlanságból, akár a kettő vagy több tétel vegyületéből. Ahogy most felvetődött az is, hogy miért baj az, ha valaki kettesben indul el autójával. Hiszen váltogatni olyan fárasztó, és így megspórol egy fokozatot - ez az elmélet.
Eleve felmerül a kérdés, hogy miért akarna valaki megspórolni egy fokozatot? Egyszerűbb az élet, ha egy út során 5 fokozat helyett csak 4-gyel kell bíbelődni? Valahogy nehéz elképzelni ezt a szituációt, főleg, ha esetleg egy emelkedőn kell megállnia és elindulnia a sofőrnek, olyankor mi a protokoll?
A váltó azért van, hogy váltsanak vele
Amikor még csak tanultam autót vezetni, én is beleestem egy egészen gyakori hibába. Sokan ugyanis ha gyorsítanak és közben meglátják, hogy rövidesen meg kell állniuk, akkor nem váltanak fel, hanem csak pörgetik a motort a végtelenbe, és a kívánt sebességet sem érik el.
Miután ezt párszor eljátszottam, nagyon hamar belém verte az oktatóm, hogy a váltó azért van, hogy használjam. Nem kell tőle félni, nem harap és az autót sem bántja. Minden sebességhez meg kell választani a megfelelő fokozatot. Hiszen az egész váltóműnek ez a koncepciója.
Megkönnyíti a motor dolgát, ha az autóval el akarunk indulni, esetleg csak gyorsítani a forgalomban. A motor fordulatszám-tartománya azonban véges, 1-es fokozatban bár jól meglendül a szerkezet, de nem sokkal később a halálba forog a motor. Ezért kell a kettes, majd egyszer ennek is vége és akkor a hármas és így tovább 5-ösig vagy 6-osig, éppen miben ülünk.
Bántod a kuplungot, ha így indulsz el
Az egyes fokozat nagyon rövid, mert csak annyi a szerepe, hogy elinduljunk és nem azért van, hogy haladjunk benne. Ilyenkor a nagy áttétel miatt ha lenyomjuk vagy felengedjük a gázpedált a hajtáslánc rugalmassága miatt nagyokat ránthat az autó, ami gyilkolja a hajtás alkatrészeit. Ezért nem csak hogy kell használni az egyest, de tudni kell azt is elengedni a megfelelő sebességnél.
A kuplung használatáról, nyűgjeiről és működéséről korábban már írtunk. Ezt a rendszert az illető feltételezem tudja használni ha már autót vezet. Azt is tudja, hogy minden egyes használat azaz csúsztatás kopással jár, ami természetes. Minél nagyobbat csúsztat az ember, annál nagyobbat kopik az adott pillanatban a tárcsa kopófelülete. Tehát finom kuplunghasználattal növelhető az élettartama, aminek csak a pénztárcánk fog örülni, hiszen javítása vagy cseréje nem túl olcsó buli, bő százezres tétel lehet.
Viszont ha az ember kettesben indul el, akkor hatalmasat kell csúsztatnia. Hiszen a kettes fokozat már inkább haladásra való mint elindulásra, a motor nem bírja elindítani vele az autót. Ezért segítünk neki nagy gázzal és nagy kuplunggal. Ez egy hosszas és kellemetlen melegedéssel járó csúsztatást jelent, ami jelentősen kártékonyabb, mintha normálisan felkuplungolna kettesig álló helyzetből az egyesen keresztül.
A melegedés pedig rövid távon nem árt túlzottan a fémnek, de hosszútávon okozhat gondokat a kuplungban. Főleg a szerkezet tud elvetemedni, akkor pedig csúsztatásnál rázni fog az egész autó. A rugók is tönkre mennek a folyamatos hőmérsékletváltozástól, hullámosak lesznek és megváltozik a keménységük. A kopófelület ráadásul megéghet, amitől a kuplung lassan elkezd csúszni majd használhatatlan lesz, akármilyen vastag is a kopóréteg rajta.
Másnak sem valószínű, hogy jót tesz
Ha az ember kettesben indul el akkor egy kicsit minden szenved. Vagy a kuplungot csúsztatjuk hosszabb távon a halálba vagy a motor erőlködik a kelleténél jobban. Hiszen próbálja összeszedni a nyomatékát és elindulni, de egy ilyen művelethez ez kevés. Olyan érzés neki, mintha beletennénk egy háromszor nehezebb autóba, hogy innentől azt kell mozgatnia.
A nyomaték pedig hajlamos ölni a motortérben. Hiszen ilyenkor ez az erőlködés megjelenik a főtengelyen, hajtókarokon és így azoknak a csapágyain is. Az erőlködés során a hengerben, hengerfejben is nagyobb feszültség keletkezik mint kéne és az autónk hamarabb lehet hengerfejes amit szintén nem jó buli megjavíttatni. Tehát vagy a kuplungot csináljuk ki vagy a motort.
Egy szerelőt is megkérdeztem
Nyilván ilyen helyzetekben kihagyhatatlan egy szerelő véleménye a dologról, hiszen ők is gyakran találkoznak cifra dolgokkal az ügyfelek részéről. El is mentem Szabó-Rácz István Miklóshoz az Adiag műhely vezetőjéhez, aki eleinte egy sor nevetéssel kezdte a reakciót.
Utána elmondta, hogy nem igazán tud hozzátenni ahhoz, amit a kuplungról írtam, valóban ez az alkatrész sínyli meg a legjobban az egész műveletet. Viszont szerinte a motort nem érik különösebb károk ilyen esetben. Bár nem lehetetlen, hogy elindulásnál a motor is erőlködik, de sok esetben ennél sokkal károsabb dolgokra is képesek az emberek.
A helytelen váltás másik végét tudta elmondani nekem, amikor az emberek úgy spórolnak a fokozatokkal, hogy nem váltogatnak fel és le. Persze harmadikban bőgetni a motort kilométereken keresztül nem valami jó, de városban ötödikben 45-ről gyorsítani még egészségtelenebb.
Azt el tudja képzelni, hogy a kérdező felesége kamionsofőr esetleg, hiszen ott előfordul, hogy kettesben indulnak el. Ez persze terheletlen teherautóknál fordul elő, amikor az induláshoz nem kell akkora vonóerő. Talán a feleség csak megszokásból indul kettesből, persze az megint probléma, ha valaki nem látja egy teherautó és autó közötti különbségeket.
Használjuk az autót úgy, ahogy kell
Nem is igazán értem, hogy már jól kitalált és működő dolgokat miért akarnak megreformálni az emberek. Ennek jellemzően nincs jó vége, ahogy most is azt javaslom, hogy szokjunk le rövid úton a kettesben elindulásról. Semmi értelme nincsen, és csak kárt tesz az autó nem túl olcsón javítható rendszereiben.
A dolog forrását sem értem igazán, hiszen a KRESZ tanulásnak is része az autó megfelelő kezelése, illetve a gyakorlati oktatásnál is jelen van. Sőt, hamarabb tanulunk meg kuplungolni és váltani, mint egyáltalán bármi mást kezelni az autón. Hiszen ez mindennek az alapja, ha ez nem megy, akkor nincs értelme részt vennünk a forgalomban.
Egyetlen rész volt egyébként az oktatáson, ahol megmutatták nekem, hogy el lehet indulni kettesben. Egy nyomatékos dízel kisautón tanultam, és a lejtőn állva kellett elsőbbséget adnom. Miután ezt megtettem, a lejtőn lefelé elindulhattam kettesben, de itt is csak opció, nem kötelező és összességében nem is érdemes eljátszani.
Mindent úgy kell használni az autóban, ahogy azt kitalálták, főleg, ha azt mi vezetjük. Aki esetleg lusta váltogatni, az ne kínozzon semmilyen autót, hanem vegyen egy automata váltóst.