2021. október 12. | 18:11

Annyira magyaros életút egy fapados Skodából prémiumautóba vágyni, miközben létezik minőségi váltás gigantikus kockázatok nélkül. Mutatjuk!

„Szia Marci!

A család autóvásárlás előtt áll. Egy 75 lovas, 1.4 16V Fabia helyére keresnénk egy megbízható dízelt. Igazából, mi a B6-os és B7-es A4-et néztük édesapámmal, abból is a jobbik, 131 lovas PD motorral szerelt B6-ot. Nem idegenkedünk a 2.0 PD motortól sem, a típushibákkal tisztában vagyunk, de azért jó lenne egy olyan embernek a véleménye, aki több ilyen motorral szerelt autót eladott/látott. Esetleg játszhat még a 2.7 V6, vagy a 3.0 V6 dízelmotor, de ezekről már kevesebbet tudunk. Ha tudnál még mondani bármilyen alternatívát ezek helyett, akkor azt is megköszönnénk!

Köszi a választ!

Máté”

Kedves Máté!

A jó hír az, hogy jó úton jársz, amennyiben a megbízhatóság a cél, mert a 131 lóerős 1.9 PD TDI-ről mintázzák majd egyszer az örökéletű dízelek mellszobrát. Közvetlen környezetemben 2001, vagyis a típus kombi változatának debütálása óta kerreg nap mint nap egy ugyanilyen motorral szerelt B6 Avant. Holdudvarbéli tapasztalatokból merítve ez a konstrukció még tartalmazza a régi TDI-k elnyűhetetlenségének ígéretét, és minimális karbantartás mellett is komoly gondok nélkül üzemelnek több százezer kilométeren keresztül.

Ötliteres fogyasztásának és elnyűhetetlenségének hála az elmúlt húsz évben ugyanolyan reménytől csillogó szemekkel ültek volánja mögé izzadt markú moldáv vendégmunkások, mint nyugatnémet-török gyros-büfés barátaik, ezért ugyan nehéz lesz nem agyonvert darabot találni, de a magasabb ársávban keresgélve még ez sem lehetetlen. A kétezres évek eleji tulajdonosokat rettegésben tartó PD-elem árai mára már mérséklődtek, így elmúlt a több millió forintos javítási számláktól való para, a hibák nagy része néhány tízezer forintból orvosolható.

Szerintem első körben felesleges kísérteni a szerencsét, a Skoda Fabiáról 131 lóerős Audi A4-re váltás így is hipertérugrásnak érződik majd. A V6 dízelmotorokat és a Quattro hajtásláncot a következő autóváltásra hagynám, nehogy hirtelen agyvérzést kapj, amikor kiderül, hogy egy vezérlés cseréje annyiba kerül, amennyiből egy négyhengeres példányt teljesen rendbe teszel vásárlás után és még új gumikat is veszel rá, szerintem jobb betartani a fokozatosság elvét.

Apropó fokozatok, a Tiptronic, vagy ahogy még sokan hívják „Triktonik", „Triptonik", „Triptronik", „a pöckölgetős" váltó meglehetősen tartós konstrukció, ellentétben a garantáltan befosó Multitronic társával, melynek javíttatása az autó árát megközelítő összeg lehet (mondjuk 700 000 Ft). Maradj a sokkal egyszerűbb manuális váltónál, mert az extrák amúgy is túlságosan leszűkítik a minőség szempontjából szűkös kínálatot.

Az A4 B6 utastere már hemzseg a „tapintásjavító bevonat”-tól, amit a Volkswagen-csoport kezdett erőltetni a kétezres évek elején, de nem jött össze nekik, mert ez a legnagyobb óvatosság mellett is lekopik vagy sérül, a végeredmény pedig gusztustalan.

Szerencsére azóta egy komplett iparág fejlődött ki ezen kezelőszervek pótlására, így néhány tízezer forint az új lámpa vagy elektromos ablak kapcsolója. A B7 valójában egy modellfrissített B6, és a lámpáit leszámítva nagy változás nem történt, kivéve azt, hogy megjelent a „hatszögtengelyes” 2.0 PD TDI motor, ami finoman szólva sem folytatta az elődmodellek legendáit. Ráadásul az újabb B7 drágább, mert fiatalabb, ergo ugyanazért az összegért rosszabb minőségűt fogsz kapni belőle, mint a B6-os szériából, és még csak nem is annyira golyóálló.

Nincs titkos extra tippem, mert elfogult vagyok az Audi A4 ügyében, ugyanis nem olyan hivalkodó, mint az A6, mégis hozza a német múmiaprémiumok életérzést és még a rozsdásodás sem jellemző probléma esetükben. Durva, hogy 10 év múlva ezek hivatalosan oldtimerek lehetnek, és én pedig nagyon sok szerencsét kívánok egy erre alkalmas példány felkutatásához, biztos vagyok benne, hogy nagyon fogod szeretni és elégedett, boldog tulajdonosa leszel.

Üdv:

Marci