2019. február 11. | 12:58

Orbán Viktor a nagycsaládosok számára 2,5 millió támogatást hirdetett be, amit 7+ személyes újautókra lehet majd fordítani

Az Alapjárat nem politikai oldal, nem is akar azzal foglalkozni, de az autós társadalmat érintő kérdések mellett nem mehetek el szó nélkül. Beszélgethettem Puzsér Robival az autómentes "Sétáló Budapest" koncepciójáról, és szerettem volna, ha Tarlós István főpolgármester úrral is sikerül leülnünk beszélgetni, de a főpolgármesteri hivatal kommunikációs osztálya nem tudott időpontot adni.

Tegnap tartotta Orbán Viktor miniszterelnök a Várkert Bazárban évértékelő beszédét, aminek keretében bejelentette 7 pontos akciótervet a családok érdekében. Ebből a 7 pontból 6-tal most nem foglalkoznék, azon egyszerű okból kifolyólag, hogy semmi közük az autókhoz. Hanem miről is szól az az 5-ös pont?

„Elindítjuk a nagycsaládosok autóvásárlási programját. A legalább 3 gyermeket nevelő családoknak, a legalább 7 személyes új autó vásárlásához 2,5 millió vissza nem térítendő támogatást adunk” – mondta Orbán Viktor.

Alapvetően úgy vagyok vele, hogy minden támogatás üdvözlendő, csak kérdés, hogy képes-e azt a célt elérni, amit szántak neki?

Utoljára 2011-ben tartott népszámlálást a KSH, így elsősorban ennek az adatait tudom elővenni. Igaz, lassan jó lenne frissíteni a számokat, mert az azóta eltelt időben jócskán változott a népesség, mind a természetes fogyást, mind a kivándorlást tekintve. Azonban az már a legutóbbi népszámlálásból is kiderült, hogy a családok alig 8%-a élt nagycsaládosként, vagyis ahol 3 vagy több gyerek született. Viszont a családok 35,7%-a egygyermekes, míg 21,8%-a kétgyermekes volt, és ami döbbenet: 34,5% gyermektelen család volt.

Jelenleg a magyar szabályozás sokkal jobban támogatja a nagycsaládosokat, mint a kevesebb gyermeket vállalókat, viszont ennek van egy negatív következménye: Ahogy a számokból látszik, a családok 70,2%-a nem jut el odáig, hogy legalább 2 gyerek, vagyis a népességfogyás megakadályozásához szükséges mennyiség szülessen! Más okok is nyilván közrejátszanak, de nem akarok se demográfus, se szociológus lenni, pláne, hogy autókról van szó itt.

De mire is lehetne kapni azt a jól hangzó 2,5 milliós támogatást?

A Portfolio összegyűjtötte egy remek táblázatban, mire lehet majd az állami támogatást igényelni:

Itt annyiban téved a Portfolio, bár ezt a táblázat készítésekor nem tudhatták, hogy a 2,5 milliós állami támogatás az autó értékének maximum 50%-áig terjedhet. Erről Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára tartott ma sajtótájékoztatón mondta el. Tehát rögtön kiesik a Dacia Lodgy – vagy egy sokkal felszereltebb példányt kell belőle választani!

Nyilván a legnagyobb segítség azoknak lesz, akik a kínálat aljáról válogatnak, hisz egy KIA Carens esetében akár 46,3%-ot is kitehet majd az állami támogatás mértéke és a demográfiai adatok alapján, nem a jómódúaknál születik több gyerek.

Nyilván lesz itt is apróbetűs rész, egy évértékelő beszéd csupán arra jó, hogy a szépet és jót elújságolja a közönségnek. Nem volt arról szó, hogy bármilyen értékhatár-limitet állítanának, ahogy azt tették az elektromos autók támogatásánál, ahol bruttó 20 millió forintnál drágább autóra nem lehet az állami támogatást felhasználni. Jelenleg 8402 zöld rendszámos autó közlekedik a magyar utakon, ebből kb. 2000 lehet a tisztán elektromos autók száma. Nagy csodát tehát nem vitt végbe ez a támogatás se.

Ettől függetlenül kíváncsi leszek, hogy mi lesz a hozadéka ennek a támogatási formának. Még a végén elárasztják az országot a nagycsaládosok az egyterűikkel? Neked mi a véleményed?