2021. február 15. | 18:35

Németország legnagyobb automobil szövetsége, az ADAC valós körülmények között tesztelte a villanyautók akkumulátorának működését.

Mi történik akkor, ha elektromos autónkkal hideg időjárási körülmények közepette hosszasan állunk a dugóban? Németország legnagyobb automobil szövetsége, az ADAC tesztelte a villanyautók akkumulátorának működését, és igyekezett tisztázni minden lényeges kérdést.

8 évvel ezelőtt gyakorlatilag fél Magyarországot megbénította az extrém márciusi havazás. Az autósok egy részének a kocsijában kellett töltenie az éjszakát. Képzelj egy ehhez hasonló horrorisztikus helyzetet egy villanyautó volánja mögött. Ha az akkumulátor töltöttsége nullára csökken, mi történik a járműben ülőkkel fűtés nélkül?

Az ADAC a kísérlethez egy Renault ZOE Z.E 50 és VW e-up modellt választott. Az autókat kellemes, 22 Celsius fokos belső hőmérsékletre állították be, miközben az ülésfűtést is működésbe helyezték. A világítást helyzetjelzőre kapcsolták. A tesztelésre kiszemelt éjszaka mínusz 9 és mínusz 14 fok közti hőmérsékletet hozott. 12 óra elteltével a Renault az akkumulátor töltöttségének 70, a Volkswagen pedig mintegy 80 százalékát felhasználta. Ez azt jelenti, hogy a Zoe 52 kWh-s akksija nagyjából 17 órán keresztül, az e-up 32,3 kWh-s csomagja pedig 15 órán át is kibírta volna.

Ha elektromos autóval hosszabb ideig egyhelyben kell állnod, a fűtést még jéghideg körülmények között is probléma nélkül működtetheted. Természetesen döntő tényezőnek számít az akkumulátor aktuális töltöttsége, éppen úgy, mint a benzintank állapota egy belsőégésű motorral működő autó esetén. Utóbbi előnye, hogy egy kannában lehet üzemanyagot hozni egy közeli töltőállomásról, az elektromos áramnak azonban nincs ilyen hordozható opciója.

Amennyiben látod, hogy a várakozás hosszabb ideig is eltarthat, az alábbi módszerekkel lehet spórolni a villanyautó akkumulátorának töltöttségével:

  • Szükség esetén állítsd alacsonyabbra a belső hőmérsékletet, használd a takarékos ülésfűtést, és vegyél fel melegebb ruházatot.
  • Az ajtókat és ablakokat a szükségesnél hosszabb ideig ne hagyd nyitva
  • Kapcsold be a belső levegőkeringetést, ezáltal az autó belseje gyorsabban felmelegszik, a rendszer pedig kevesebb energiát fogyaszt a folyamat során.
  • Lehetőség szerint kapcsold ki az első és hátsó szélvédő fűtését, az ablaktörlőket és a tompított fényszórókat. A helyzetjelző világítást biztonsági okok miatt kötelező bekapcsolva tartani.

A zord időjárási körülmények váratlan helyzeteket idézhetnek elő. Ide kattintva tájékozódhatsz arról, hogyan érdemes felkészülni a téli vezetésre.

Ha érdekel a Renault ZOE Q90, hogyan teljesít autópályán, nézd meg az alábbi videót!