2022. október 02. | 08:45

Tamást is utolérte a válság, így szeretne egy kis fenntartású, keveset fogyasztó használt autót venni. Használtautó-tanácsadónk most is segít.

„Kedves Gábor!

Jelenleg egy 15 éves Mercedesszel járok, amelynek a sorozatos szervizelései és fenntartási költségei már indokolják a cserét. Mivel az üzemanyagok ára olcsóbb a közeljövőben nem lesz, így most egy olyan kis fenntartási költségű autót keresek, ami keveset is fogyaszt. Jellemzően városban közlekedek, ritkán megyek 30 kilométernél hosszabb utakra. A keretem 1,5 millió forint plusz az első karbantartások díja. Milyen kis szervizigényű autót vegyek?

Előre is köszönöm a választ.

Tamás"

Kedves Tamás! 

Kérdése sok hasonló helyzetben lévő embert izgat. Sajnos a használt autókat is érintő, sok különböző ok együttállására visszavezethető drámai mértékű áremelkedés az elmúlt 1-2 évben nem könnyíti meg a 1,5 millió forintos árkategória környékén keresgélők dolgát. Az ennyiért korábban elérhető normális állapotú, viszonylag keveset futott és karbantartott 10-12 éves autók ára ma nem ritkán eléri, sőt meg is haladhatja a 2 milliót.

Mindez tetézve azzal, hogy egy régebbi autó korábbi fenntartási költségei is nagyjából ugyanilyen mértékben növekedtek, ezzel gyakorlatilag siettetve a cserét, miközben a racionalitás inkább az előző autó kicsit későbbi cseréjét is indokolhatná.

Nyerő lehet egy kis Fiat

Az első típus, ami eszembe jut a Fiat Punto, azon belül is főként a Grande Punto. Ezek simán elérhetők a megjelölt árkategóriában, lehetőség szerint egy 1,4-es szívó benzinmotoros, keveset futott, nyomon követhetően karbantartott példányt kellene keresni belőle. A típus ugyan eléggé tágas a maga kategóriájában, azonban méretében, kényelmében semmiképpen nem lesz összehasonlítható a korabeli Mercedesszel.

Fokozottan igaz ez a Fiat Pandára, azonban ha a méret nem döntő szempont, ez is jó választás lehet. Itt is inkább a legkisebb elérhető 1,1-es helyett az 1,2-est javaslom. Ez ugyan kifejezetten városi kisautó, de ha nem a leggyengébb motorral választja, rövidebb országúti és autópályás használatra is alkalmas.

A Mercedes és a városi kisautók

Ha a márkahűség is fontos, egy gondolat erejéig megemlíteném az A-osztályos Mercedes második szériáját (2004-2012). Ennél a típusnál a nagyobb Merciknél kedvezőbb, de a nem prémium márkák kis autóinál mindenképp magasabb szervizelési költségekre kell számítani. Van belőle bőven elérhető példány az 1,5 milliós ár alatt, de itt fokozottan figyelni kell az előéletre, illetve annak ellenőrizhetőségére. Egy elhanyagolt, sok alkatrész cseréjét igénylő példány csúnyán megterhelheti a pénztárcát a vásárlást követően.

Japánból és franciából is van kínálat

Érdemes lehet kipróbálni/megtekinteni egy 2008 és 2013 közötti Suzuki Splasht, illetve testvér modelljét, az Opel Agilát. Az 1,0 és 1,2 literes benzinmotorok közül itt is az utóbbit javasolnám, bár az előbbiből jóval nagyobb a kínálat. Városi és elővárosi, néhány tíz kilométeres utakra ideális lehet alacsony költségek mellett.

Picivel nagyobb méretben, 2008 és 2010 közötti évjáratokban szinte minden gyártó típusaiból akadnak megkímélt darabok. Ilyen lehet az Opel Corsa, a Renault Clio és a Peugeot 207, mindegyik viszonylag egyszerű, turbó nélküli benzinmotorral és kézi váltóval, nagy és költséges problémák valószínűleg nem fognak előfordulni. 

Nem túl gyakori típus a Chevrolet Kalos, 3 egymást követő szériáját is árulták Magyarországon, bár az első széria még Daewoo márkanév alatt futott. A 2. és 3. generáció pedig már Aveo néven ismert, 4 és 5 ajtós változatban is találhatóak 10 év körüli autók a fenti összeghatár alatt.

A VW-csoport termékei sem elvetendőek

A Skoda Fabia és Roomster modellek is meglehetősen egyszerű felépítésűek, megbízhatóak, alacsony fenntartási költségűek. Mivel itt is 10 évnél idősebb autókról beszélünk, mindenképpen a szívó benzinmotoros, kézi váltós verziókat preferálom.

Nagyon fontos minden fent felsorolt esetben, hogy mivel szinte kivétel nélkül 10 évnél idősebb autókról van szó, a korrózió minden olyan esetben jól látható lehet már rajtuk, amikor az autót sokat használták télen is, sózott utakon. Különösen igaz ez a szabad ég alatt tárolt autókra, ezért vásárlás előtt mindenképp ellenőrizném a kiszemeltet, külön figyelmet fordítva a futóműre és minden olyan szerkezeti elemre, ami felülről nem látható helyen van.

Felkai Gábor


Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.

A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.


Nyitókép: Mercedes