2022. július 18. | 12:20

A sportos személyautók kínálatában erősek a németek.

Már régóta jelen vannak a közúti átlag autók nagyon feszesre húzott, sportos változatai a gyártók kínálatában. Már nem csak az autóverseny sorozatok homologizációs folyamata miatt születnek a rajongók kedvencei, a gyártók jóformán bármilyen típusból képesek ütőképes utcai változatot készíteni, így mindenki találhat magának tetsző lóerőgyárat.

A paletta ékkövei gyakran csak egy-egy kósza példányok, de vannak gyártók, amelyek komplett szériát tartanak a vevők becserkészésére. Ilyen az Audinál az RS, a BMW-nél az M széria, a Mercedes-Benz AMG, de a Jaguarnál az SVR vagy a Lexusnál az F széria is. Ugyan az egyes gyártók értékesítéseinek csak kis részét teszik ki ezek az autók, bőven akad vevő rájuk.

Kerekek
Forrás: Mercedes / Audi / Alapjárat / Alfa Romeo

Az JATO Dynamics autóipari elemző cég megvizsgálta az egyes európai piacok szokásait azzal kapcsolatban, hogy melyik sportos modelleki a legkelendőbbek a BMW, a Mercedes-Benz, az Audi és az Alfa Romeo kínálatában. Az eredmény azt mutatta, hogy az Audi modelljeit keresték a legtöbben 2021-ben és az idei első negyedévben is. A teljes RS széria eladásai, tehát az RS3-tól egészen az RSQ8-ig 17 600 db volt tavaly és 7000 darab elkelt az idei első 3 hónapban. Ez 2021-ben a teljes eladások 3 százalékát, idén 4,7 százalékát tette ki.

Az Audit a Mercedes-AMG követi 2022 első negyedévében 6300 db-os értékesítéssel, bár ez visszaesést jelent, mert harmadával kevesebb, mint az előző év azonos időszaka. Az AMG változatok az Audihoz hasonlóan nagymértékben fedik le a paletta modelljeit, ami a teljes eladások 4,1%-át tette ki az első három hónapban. A BMW idei évkezdése 3600 autót jelentett az M széria kapcsán, ami 18 százalékos erősödés a 2021-es első negyedévhez képest. A BMW eladásainak a többiekhez képest kisebb, 2,3 százalékát teszik ki a hegyes sport változatok.

A németek kínálatához képest némiképp mást mutatnak az Alfa eladási adatai. Bár az olaszok összeladása töredéke a már említett márkáknak a vizsgált európai országokban, 2022 első negyedévében a Giulia és Stelvio Quadrifoglio 5,8 százalékot hasított ki. Bár láthatóan a vásárlók számára népszerűek a Quadrifogliók, nyilván az is közrejátszik a magasabb arányban, hogy az Alfa Romeo kínálata kevésbé változatos, mint a konkurens németeké.