2022. február 07. | 16:07

Jelenleg még nem léteznek a 4-es szintű autonóm technológiához szükséges műszaki előírások.

Az autonóm járművek egyre kézzel foghatóbb közelségbe kerülnek és sokan úgy vélik, hatalmas szabadságot biztosítanak majd az autósoknak a közeledés során. Jelenleg még nagyon nehéz tisztán látni, mit tartogat a jövő, ahol a járművek önmagukat képesek vezetni. Az autonóm technológiát övező kérdésekre most az Audi jogi osztályának vezetője, Uta Klawitter próbál választ adni.

Klawitter meglepően optimista az önvezető technológia jövőjének esélyeit illetően, bár úgy látja, az emberek nem az előttünk álló évtizedben fogják elfelejteni, hogyan kell vezetni. A szakember szerint nyugodtan kijelenthető, hogy Európában 2030-ra az autópályákon, hosszabb távokon már önmagukat vezetik majd az autók, azt azonban nem tartja valószínűnek, hogy közben a sofőrök nyugodtan hátradőlhetnek és alhatnak majd. 

Audi Grand Sphere utastere
Autonóm Audi Grand Sphere koncepció utastere (forrás: Audi)

Jelen pillanatban még nem léteznek azok a műszaki előírások, amelyek a 4-es szintű autonóm technológia jóváhagyásához szükségesek. Klawitter szerint ezek a keretek legkorábban 2024-ben születhetnek meg. Ráadásul a technológia fejlődése és terjedése szempontjából kulcsfontosságú, hogy egységesítsék a szabályozást nemzetközi, de legalább európai szinten mindenképpen. 

A szakember szerint Németország messze megelőzi Európa többi részét az előírások és a technológia fejlettségének tekintetében. Még mindig jóval óvatosabban közelíti meg a kérdést, mint Kína vagy az Egyesült Államok. A német törvényhozók nyitottak erre a forradalmi technológiára, de csak apró lépések formájában. Ennek célja, hogy a technológiát a lehető legbiztonságosabbá tegyék. 

az önvezető technológai mérföldkövei
Az önvezető technológai mérföldkövei (forrás: Audi)

Klawitter szerint a városokban és vidéken élő autósok számára az autonóm vezetés felé vezető út nagyon másként fog kinézni. A városokban nagyon sok önvezető közlekedési eszközzel találkozunk majd, főként rövidebb távokon. De robogókat, bérelhető kerékpárokat és az idősebb emberek közlekedését segítő eszközöket is fogunk majd használni. Meglátása szerint ez egy olyan „holisztikus ökoszisztéma” lesz, amely lehetővé teszi a parkolóhely és a töltőállomás lefoglalását, mielőtt elindulnánk az úticélunk felé. 

A jogász elmondta, az önvezető járművek felé vezető út fokozatos lesz Németországban. Egyfajta evolóciós fejlődésként is felfogható, nem olyan forradalmi, mint az Egyesült Államokban vagy Kínában. Ennek a nagy előnye, hogy így fokozatosan lehet kiépíteni a bizalmat a felhasználókban a funkció használatával kapcsolatban.