2022. március 22. | 16:55

Olvasónknak két autója van, az egyik egy benzines Citroen Xsara Break, amelyet el akar adni, mert az autó nem megbízható. Szinte az összes szóba jöhető kompaktot elsoroljuk neki, nehogy mellényúljon egy újabb hulladékkal.

„Kedves Marci!
Jelenleg egy 2001-es Citroen Xsara Break 1.6 16v boldog, ugyanakkor bosszús tulaja vagyok. Soha nem hagyott ott, de többször el sem tudtam vele indulni, mert hol az üzemanyag-szivattyú, hol az önindító, hol a kuplungszerkezet adta meg magát. Szűk egy év használat után megválnék ettől az autótól és lecserélném valami szintén kombi kivitelű benzinesre.
Mivel városban használom fontos, hogy a fogyasztás optimális maradjon 7-10 liter/100 km közt, és valami épkézláb erőre is szükség volna. Soha nem hittem volna, hogy rohangálós francia autóm lesz, de az eddigi hibák csak megerősítenek abban, hogy nem hiába féltem tőle. Van egy svéd vas is a családban, az dízel, de azt sajnálom a sok hidegindítással, rövid utakon használni, ezért is szeretnék valami megbízhatóbbat a hétköznapokra. A Citroennel sajnos ráfaragtam, ezért szívesen venném a tanácsodat, hogy mit ajánlanál a fenti ár környékén, ami megbízhatóbb konstrukció motor, elektronika és kasztni terén.
Válaszod előre is köszönöm: István”

Citroen Xsara
A kép illusztráció (Forrás: Citroen)

Kedves István!

Köszönöm levelét. 2022-ben nem könnyű feladat az egymillió forintos árkategóriában keresgélni, mert az autóárak elszálltak, a megbízhatóbb típusok esetében pedig még annál is jobban, mert most a többség próbál kis kockázattal pénzt költeni. A Citroen Xsara nem volt rossz autó a maga idejében, de mára elkezdtek széthullani a forgalomban lévő példányok, ezért a többséggel ellentétben az áruk sem emelkedett szignifikánsan.

A váltás gondolata több szempontból is alátámasztott, lássuk az egymillióért megvásárolható típusokat. Az ön helyében a Mitsubishi Lancer 1.6 Wagon, az Opel Astra G/H Caravan, az Audi A4 Avant, a Volkswagen Golf IV Variant, valamint a Ford Focus Mk1 és a Toyota Corolla kombi-vonalon indulnék csatába, és némi rozsdásodással minden esetben kalkulálnék.

A Mitsubishi megbízható japán technika, a gondot egyedül a típus-specifikus alkatrészek felkutatása okozhatja, mert a bontók nem roskadoznak a Lancer-cuccoktól. Ettől függetlenül örökéletű a technika, a tulajdonosai mind imádják annak ellenére, hogy már évekkel ezelőtt is rohadtak ezek az autók, mint az állat.

Hazánk egyik leggyakoribb használt autó típusa az Opel Astra G, így bőven van hozzá alkatrész és szaktudás is. A benzines Ecotec-motorok ehetik az olajat és a tetőkárpit is lóghat a kilyukadt dudagombok felett, de ezekre már mind van megoldás. Utódja, a „H" széria nem sikerült túl jól, esetében elektromos problémák szoktak előfordulni, ami sok-sok szívást és problémakeresést jelenthet. Ettől függetlenül a H Astra még mindig olcsón fenntartható autó, ugyanakkor egymillió forintért csak a kínálat aljáról válogathat, míg a G széria esetében ennyiért a jobbakat mérik.

Az Audi A4 első generációja remek autó, és esetében a rozsdásodás sem jelent túlzott kockázatot, hiszen a galvanizált karosszéria csak drasztikus esetekben korrodálódik, például egy szerencsétlenül sikerült javítás után. Fenntartásától sem kell félni, hiszen minden alkatrésze könnyen beszerezhető, ráadásul az áruk sem vészes.

A Ford Focus első generációjának megbízhatóságáról nálam többet csak a tulajdonosok tudnak, ezért ha talál egy jó állapotú példányt, azt bátran vegye meg, ám a rozsdásodás itt fokozott problémát jelent. Az 1,6 literes benzinmotor nem egy erőgép, de megbízható, és vele az autó a fogyasztása sem vészes.

A megbízhatóság csúcsának kikiáltott Toyota Corolla Wagon 1.6i is elérhető már (még) egymillió forint alatt. A típus talán a legmegbízhatóbb autó a teljes felsorolásból, ám ennyi idős korára az E11-es, tehát ezredfordulós Corollát is utolérte a csöves-átok, vagyis 15-20 éves korára már legalább hárman megvették ön előtt, ezek a tulajok sokszor igyekeztek egy fillért sem költeni az autójukra, mondván, a Corolla mindent kibír. Sok a lelakott és elhasznált példány, amiket a típus nimbusza miatt még mindig drágán mérnek. Viszont, ha sikerül találni egy jól karbantartott darabot, ne habozzon, vegye meg!

Sorrendben a Corolla/AudiA4/Focus/AstraG/Golf/Lancer sorrendi lista mentén haladnék, és egy épkézláb példány felfedezése esetén azonnal fizetnék, mert a kereslet ezekre most magasabb, mint valaha. A Citroen Xsara vásárlásakor rossz döntést hozott, de az alagút végén fény van, és ön épp arra tart!

Sok sikert a vásárláshoz!

Marci