péntek - 2022. december 09.
2 °C
erős felhőzet
alapjarat.hu logo
95 640 Ft
100 683 Ft
D 700 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

Mennyire vagyunk autófüggők Magyarországon?

2019. szeptember 18. | 12:43

Az Eurostat statisztikai adataiból kiderül, hogy a magyarok milyen közlekedési módokat részesítenek előnyben.

Az uniós hivatalnál arra voltak kíváncsiak, hogy az európai állampolgárok országokra lebontva az összesen megtett kilométerek mekkora százalékát teszik meg autóval, illetve milyen arányban veszik igénybe a vonatokat és az egyéb tömegközlekedési eszközöket. Álljon itt rögtön a lista, mely csökkenő sorrendben mutatja, hogy milyen arányban ülnek autóba az emberek országok szerint. A fekete szín az autót, a piros a vonatot, a zöld pedig az egyéb tömegközlekedési eszközök százalékos arányát jelenti. A 2017-es adatok elemzése és magyarázata utána következik.

 

Az rögtön látszik, hogy Magyarország sereghajtó. A magyar kilométerek mindössze 70%-át teszik ki az autók, tehát a vizsgált európai országok között arányaiban a magyarok autóznak a legkevesebbet. A környezetünkben a csehek (73,3%) és a szlovákok (74,4%) döntenek még hasonlóan, érdekesség, hogy Svájc sem előz meg bennünket nagyon, ott az összes megtett távolság 74,5 %-át teszik meg autóval az emberek.

Mindez azt jelenti, hogy a legnagyobb arányban Magyarországon veszik igénybe a vonatokat és az egyéb tömegközlekedési eszközöket és Svájc sem marad el nagyon. Felmerül a kérdés, hogy mi lehet annak az oka, hogy két, gazdasági fejlettségüket tekintve teljesen különböző ország hogy lehet ilyen közel egymáshoz, miközben olyan helyeken, mint Litvánia (91,1%), Norvégia (89,5%) vagy Portugália (88,5%) az autóval megtett kilométerek aránya sokkal magasabb.

A választ az emberek anyagi lehetőségei és a tömegközlekedési infrastruktúra fejlettségének szintje együttesen adja meg. Ugyanis a tehetős országokban az állampolgárok nagyobb arányban rendelkeznek saját autóval, azaz pusztán kényelmi szempontokból dönthetnek úgy, hogy az autót választják a tömegközlekedés helyett. Persze ez a tény önmagában nem magyarázza azt, hogy a túlságosan fejlettnek nem mondható Portugália vagy a kifejezetten elmaradott Bulgária, hogy lehet a lista elején az autóhasználat szempontjából.

Feltehetően ezekben az országokban a vonathálózat és a tömegközlekedési infrastruktúra elmaradottnak számít, így annak ellenére magas az autóhasználat aránya, hogy az emberek nagy részének nincs is lehetősége saját autót fenntartani. De mi magyarázza, hogy a gazdag Svájcban pont ellentétes eredmény született és magas a tömegközlekedést választók aránya? Erre a választ meg az, hogy ott a közösségi közlekedés nagyon fejlett és szinte másodpercre pontos is. Egyúttal nagyon drága, de az emberek megbízhatónak, tisztának és gyorsnak tartják, így sokan azt választják autó helyett.

De mi a helyzet Magyarországon? Itthon valószínűsíthetően kényszerből választják az emberek a tömegközlekedést és a vonatokat autó helyett. Az ország egy jelentős részének olyan korlátozottak az anyagi lehetőségei, hogy nem engedhetik meg maguknak a saját autót, így jobb híján vonatra és buszokra ülnek. Kijelenthető, hogy az országban kiterjedt a tömegközlekedési infrastruktúra, azaz viszonylag sok helyre el lehet jutni az igénybevételével, de a fejlettségi színvonal és a megbízhatóság terén még bőven lenne hova fejlődni.

Ha mégis saját autóval közlekedsz, vagy pont autót keresel magadnak, akkor az ilyen neppereket jó messziről kerüld el. Az Alapjárat szórakoztató céllal született videója következik:

Összegraffitizte a tiszta utcát egy lakó, hogy legyen biztos parkolóhelye Az új Toyota RAV4 megbukott a független jávorszarvas-teszten

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!