Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mire is való a P-rendszám, azután persze meglepődnek, ha idehaza vagy külföldön büntet a rendőr.
Próbarendszám nélkül nem működhetnének az autókereskedők és szervizek, hiszen ez éppen olyan munkaeszköz számukra, mint kőműveseknek a vakolókanál. Sokan azonban nem arra használják, amire való, pedig ennek kemény bírság, vagy a rendszám azonnali levétele lehet a következménye. Ez utóbbi külföldön lehet igazán kínos!
A „pérendszámozás” 4-5 éve még tömegsport volt Magyarországon, lépten-nyomon belefutott ilyen, főleg luxusautókba az ember. Persze a dolog többnyire nem volt legális, mert sokan nem arra használták a táblát, amire azt eredetileg kitalálták. Borka János Balázs, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) kommunikációs igazgatója szerint a jogalkotó célja világos: a P-rendszám arra való, hogy az autójavítók és kereskedők eljuttathassák műszaki vizsgára vagy szervizbe a Magyarországon forgalomból kivont járműveket, illetve az EGT-ből (Európai Gazdasági Térség) és külföldről behozott autókat, továbbá ezekkel az értékesítési időtartam alatt próbakört tudjanak megtenni.
Kisebb kört érint, de az autógyártók is próbarendszámot kapnak akkor, amikor közúton tesztelik járműveiket, hiszen máskülönben nem mehetnének vele forgalomban. Vagyis a próbarendszám a kereskedők és a szervizek számára egy mindennapi munkaeszköz.
Éppen ezért – a 326/2011. (VII. 19.) Korm. rendelet 70. §-ának 1. bekezdése szerint – próbarendszámot kizárólag gépjárműkereskedelemmel, javítással vagy gyártással foglalkozó vállalkozások és intézmények igényelhetnek, a járművet pedig csak az igénylő, vagy a vele munkaviszonyban álló személy vezetheti, illetve az ő jelenlétében más személy. Tehát a próbaútra például átadható a volán a vevőjelöltnek, ez a jogszabályváltozás egyébként az MGOE-nek köszönhető. Az alapelv persze még mindig az, hogy az autóban kell tartózkodjon a cég részéről a P-rendszámos jármű vezetésére jogosult személy.
A rendszámhoz ráadásul tartozik egy úgynevezett indítási napló is, amiben rögzíteni kell a használt jármű alvázszámát, a sofőr adatait, az indulási és érkezési dátumot, valamint az időt is, mégpedig percre pontosan. Fontos korlátozás még, hogy P-rendszámmal hivatalosan nem lehet sem személyt, sem teherárut szállítani – bár ez alól lehet felmentést kérni –, ráadásul a hétvégi használat is tilos elvileg, legalábbis korábban így nyilatkozott a Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság alezredese.
Ez utóbbi azért érdekes, mert sok kereskedő és javítóműhely hétvégén is dolgozik, így nekik ilyenkor is szükségük lehet az ideiglenes azonosítóra. Ezeket a szabályokat legfeljebb két alkalommal lehet megszegni, ám ezt követően már büntetnek, ami azt jelenti, hogy a rendszámot (vagy rendszámokat) 6-12 hónapra visszavonják.
A fenti szabályokkal persze nem sokan törődtek addig, amíg a rendőrség rá nem szállt a renitenskedőkre, és vissza nem vont több száz próbarendszámot, mert visszaéltek azokkal. Ez sem vette el azonban mindenki kedvét az üzleteléstől, hiszen jó pénzt lehet vele keresni. Bár a törvény tiltja, a mai napig virágzik a próbarendszámok bérbeadása, a Google például több tucat ezzel foglalkozó vállalkozást dob ki találatként.
Ezen cégek üzleti modellje nagyon egyszerű: napi 5-6 ezer forintéért bárki hozzájuthat P-rendszámhoz, mindössze egy megbízási szerződést kell aláírnia, ami szerint a rendszámot birtokló vállalkozásnak dolgozik, illetve vezetnie kell a már említett indítási naplót. A vicc az, hogy ehhez még csak kötelező biztosítást sem kell kötni az autóra, mert az magára a rendszámra érvényes. A bérbeadás jó pénzt hoz, az éves kötelező biztosítás, a rendszám és az ügyintézés díja összesen nincs 300 ezer forint, ami 5 ezer forintos napi bérlet mellett két hónap alatt megtérül.
Bármennyire is remek üzlet a bérbeadás, a bérlés maga elég kockázatos, legalábbis, ha lebukik vele az ember. Ha a P-rendszám jogosulatlan használóját megállítja a rendőr, akkor ennek a vége 5000 és 50 000 forint közötti helyszíni bírság lehet, de feljelentés - több szabálysértés - esetén akár 225 ezer forint is szerepelhet a számlán.
Ha érdekel, hogyan kell lecserléni a rendszámtábla tartót, akkor nézd meg ezt a bemutatót. Amennyiben a videó nem indulna el, ezen a linken tekintheted meg.
Mivel ebben az esetben a rendszámot is azonnal leveszik, az autóval tovább haladni sem lehet, ami Magyarországon is gond, de külföldön lehet csak valódi dráma. Ezért érdekes, hogy vannak olyan cégek, amelyek próbarendszámos mikrobusszal szállítanak rendszeresen külföldre utasokat, de az is előfordult már, hogy egy vállalkozás próbarendszámos kisbuszt adott bérbe egy csoportnak a külföldi útjukhoz.
Van azonban egy érdekes kiskapu, amit ügyes vállalkozások igyekeznek is kihasználni, és ez bizonyos esetekben még akár megoldást is jelenthet. Arról van szó, hogy nem csak a rendszámot lehet bérelni, hanem hozzá a sofőrt is, aki a rendszámot igénylő vállalkozás alkalmazottja, vagyis a dolog teljes egészében megfelel a jogszabályi előírásoknak. Így a forgalomból kivont autó Magyarországon belül legálisan mozgatható, de külföldről is behozható ezzel a módszerrel kocsi. A sofőr persze megdrágítja a dolgot, ám még így is olcsóbb lehet ez, mint a tréler.
Magyar P-s rendszámmal külföldön
Külföldön nagy kockázat P-s rendszámú autóval utazni, mert nem minden országban egyértelmű az erre vonatkozó szabályozás. Anderkó Ottó, az MGOE alelnöke azt is elmondta, hogy Olaszországban egy nemzeti jogszabály rendelkezik az ideiglenes külföldi rendszámok használatáról. Ennek értelmében csak azon államok által kibocsátott rendszámokat ismerik el, amelyekkel kétoldalú megállapodást kötöttek. Jelenleg három ilyen ország van: Ausztria, Németország és San Marino.
Sokszor a rendőrök hozzáállásán múlik csak, hogy leveszik-e a rendszámot, illetve megbüntetnek-e miatta. Ahol van határellenőrzés, ott sokszor már át sem engedik a próbarendszámos autókat, míg ahol nincs, ott a közúti ellenőrzések során lehet belőle gond. Az MGOE több olyan esetről is tud az elmúlt nyolc évből, amikor például az olasz hatóságok nagy mértékű büntetést szabtak ki magyar kereskedőknek, ráadásul sok esetben le is foglalták az autót.
Ausztriában sem mindig egyértelmű a helyzet. A hatályos jogszabályok értelmében Ausztria és Magyarország ugyanis kölcsönösen nem fogadja el egymás ideiglenes rendszámait. Az osztrák hatóság állásfoglalása szerint a P-rendszám - és így a biztosítás - nem egy konkrét gépjárműre szól, így az Ausztriában nem használható. Gépjárművek kereskedelmi célú szállítása Ausztrián belül, illetve Ausztrián keresztül csak olyan ideiglenes rendszámmal lehetséges, melyet arra a bizonyos gépjárműre adtak ki. Az osztrák jogszabályok ezt az ideiglenes rendszámot Überstellungskennzeichen-ként ismerik.
A határ mentén viszont más a helyzet, a vasi rendőröknél például már az a gyakorlat, hogy ha minden iratot rendben találnak, akkor az osztrák próbarendszámos autókat elengedik. Ugyanígy igaz, hogy Ausztria határmenti területein P-rendszámos „próbautakat” az osztrák hatóságok is engedélyeznek, nem kell tartani a büntetéstől.
Viszont a bécsi magyar nagykövetség tapasztalatai szerint az osztrák rendőrség az ellenőrzések során valóban leszereli a P-rendszámokat, és büntetést szab ki a Passau, Linz, Wels városokat érintő autópálya-szakaszokon, illetve az onnan Magyarországra vezető útvonalon. Szintén tilos tranzitra használni az ideiglenes rendszámot, az osztrák hatóságok sem tolerálják a Németországból ilyen módon hazautazó autósok jelenlétét, Ausztriából viszont haza lehet jönni P-rendszámmal.