Gondolkodtál azon, hogy a közeljövőben négyévszakos abroncsot vásárolnál? Nem szeretnél bajlódni szezononként a kerékcserével? Hoztunk néhány szempontot, amivel segíthetünk meghozni a végső döntésedet.
Mi az a négyévszakos gumi?
Négyévszakosnak azt a gumifajtát nevezzük, ami a nyári és téli abroncsok legfőbb pozitívumait magán hordozza. Száraz napokon és szakadó esőben egyaránt használható, mivel az átlagos kerekeknél szélesebb, változatosabb bordázattal rendelkezik.
Megfelelő egyenetlen földutakon való használatra is. A puhább anyaga nagyobb tapadást tesz lehetővé, ezáltal csökken a féktáv és könnyebben kordában tartható lesz az autó.
Mennyire tartósak a négyévszakos gumiabroncsok?
Az ilyen típusú autógumi élettartama függ a vezetési stílustól, az útviszonyoktól, az időjárástól, az éghajlattól és a kerekek állapotától is.
Ha rendszeresen satufékezünk kátyús földutakon, nyakig sárban a Mátrában, ne várjunk sokat tőlük! Rendeltetésszerű használat esetén azonban 64–128 ezer kilométert is kibírnak a RAC mérése szerint.
A gumik élettartamát viszont meg lehet növelni úgy, hogy rendszeresen karbantartjuk. Ebbe beletartozik a rendszeres guminyomás-ellenőrzés, valamint a szervizelés közbeni futómű-beállítás is.
Rendszeresen kell vezetnem nyáron 40°C-ban, valamint télen hóesésben. Mit illene ilyenkor tennem?
Szélsőséges időjárási körülmények között a szezonális abroncsok sokkal kedvezőbbek, mivel azokat kifejezetten azokra a körülményekre fejlesztették ki. Hiába foglalnak több helyet a garázsban, ha hosszabb távon ezeknek a költsége megtérül, arról nem is beszélve, hogy nagyobb biztonságérzetet biztosítanak.
Használhatok-e négyévszakos gumit szezonális abronccsal keverve?
Bár Magyarországon jogszabályok nem tartoznak a téli és nyári kerekekre, különböző típusok keverését egyáltalán nem javasoljuk. Esős körülmények között nehezebben irányítható az autó, mindemellett a féktávolság is nagyobb lehet. Ez komoly következményekkel is járhat.
Gyakran járok ki télen külföldre. Használhatok-e négyévszakos gumit?
Szlovákia, Ukrajna és Románia felé semmi akadálya, kivéve, ha az aktuális környezeti viszonyok megkívánják. A többi szomszédos országban, így Szerbiában, Horvátországban, Szlovéniában és Ausztriában novembertől tavaszig szigorúan kötelező téli abroncsot használni.
Ilyen jogszabályt az Európai Unió és a schengeni övezet 10 tagországa alkalmaz dátum szerint, további négyben pedig vagy időjárási feltételekhez kötik, vagy régiós szabályozások vannak életben.
Mi a jó döntés?
Ha gépjárművedet csak Magyarországon belül használnád évente kb. 10 ezer kilométernyi utazásra, rövidtávon tervezel az autóddal vagy az anyagiak nem engedik meg, a négyévszakos gumi megérhet egy próbát. Az évenkénti két kerékcsere idejét megspórolhatod, ezen felül nem szükséges másik abroncsot raktároznod a garázsban.
Hosszabb kiruccanások esetén, nagy kánikulában, ünnepi mozgolódások alatt, esetleg külföldi kirándulásoknál érdemesebb inkább a nyári-téli abroncsnégyesek mellé letenned a voksot. A két komplett szett együttesen költségesebb, ugyanakkor hosszútávon jóval kifizetődőbb.