péntek - 2022. december 02.
1.5 °C
enyhe eső
alapjarat.hu logo
95 627 Ft
100 695 Ft
D 692 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

Négymillió forintért már minden van? Majdnem!

2022. június 17. | 16:03

Olvasónk, Dani akár négymillió forintot is elkölthet autóvásárlásra, de szeretne biztosra menni, ezért a takarékosság mellett a megbízhatóságot is fontosnak tartja.

„Kedves Alapjárat!

Tuti tippért fordulok hozzátok, méghozzá az érdekelne, hogy milyen autótípusokat tudnátok nekem ajánlani, amelyek megfelelnek a következő paramétereknek?

  • városban alig használnám, inkább a 90 és a 140 lenne a tempó
  • előzőekhez képest lehetőleg 7 liter alatt fogyasszon
  • lehet benzines vagy hibrid, de dízel nem
  • maximum 4-4,2 millióból jöjjön ki
  • kombi vagy szedán lenne a legjobb, de hatchback is jó, ha el lehet benne férni négyen és azért a csomagoknak is marad hely
  • a legfontosabb, hogy legyen megbízható és ne legyen túl drága az alkatrész (tehát német prémium kilőve)

Szemezek a japán kombikkal, szedánokkal, (Hyundai, Honda, Mazda, Toyota-vonalon), ezek közül melyeket ajánlanád, illetve egyéb jó tipped van esetleg?
Válaszotokat előre is köszönöm!
Dani”

Kedves Dani!

Tuti tipp nincs. Az utóbbi tíz évben jelentősen bonyolódott az autók technikája, előfordulnak kiforratlanabb konstrukciók is, néha meglepően fiatal, keveset futott autókkal is adódnak komolyabb problémák. A peremfeltételekről, amikret írsz, a mechanikából ismert túlhatározott tartó fogalma jut eszembe. A legelső feltételből ugyanis számomra egyből egy dízel következne, amit aztán lehet tovább cizellálni, de rögtön könnyedén teljesülne a következő, fogyasztásra vonatkozó kritérium is. 

Autó tankajtaja
Kép: Depositphotos

Valószínűleg egy ilyen motoros autó öt-hat literrel is beérné száz kilométerenként. Lehet persze ragaszkodni a benzines vagy hibrid verzióhoz, de az nem ideális döntően országúti, illetve autópályás használatra. A dízeleket erre találták ki. Több, viszonylag problémamentes konstrukció van az általad felsorolt márkák kínálatában. Ezek többnyire Euro 5-ös normának felelnek meg, ami még sok év környezetkímélő autózást tenne lehetővé. 

A túl drága alkatrész eléggé relatív fogalom, az autózás egyre drágábbá válásával ma már lassan minden annak számít. Mint mindig, szem előtt tartanám a választásnál az ellenőrizhető szerviz múltat, viszonylag alacsony, 100 ezer kilométer alatti, vagy a körüli garantált futásteljesítményt. Lehetőleg olyan példányt kell választani, amelyiknek bizonyítottan nem volt komolyabb sérülése, nem csak ígéret szintjén. A korábbi szervizeknél a kötelező előírásokon túlmenően sokat segíthet későbbi drága javítások elkerülésében, ha évente és tíz, maximum tizenöt ezrenként cserélték az olajat, szűrőket.

Tippjeim:

2017 körüli Hyundai i30/Kia C’eed kombi 1.6 CRDI (a 2017-es modellfrissítés előtti és utáni autók között nem jelentős a különbség, előbbiek természetesen kicsit olcsóbbak a piacon) Honda Civic Tourer 1.7 i-CTDI: kicsit megosztó a formája, általában nem is sok eladó példányt lehet belőle találni, de akik használják, általában elégedettek vele.

Szóba jöhet még a 2014 utáni Mazda 3 2.0 benzines kivitele (Skyactiv-G), vagy a 2.2 dízel (Skyactiv-D) ötajtós, esetleg 6-os kombi ugyanilyen motorokkal, de ebben az árkategóriában jellemzően a magas futásteljesítményű példányok tartoznak, és körültekintően kell átvizsgálni a kiszemelt példányt a korrózió lehetősége miatt. 

Kézenfekvő választás lehet a Golf VII Variant, Peugeot 308 SW, Opel Astra K Caravan, mindegyik esetben az 1,6-os dízel verzióban. Formailag szintén kicsit megosztó az előző szériás, tehát a harmadik generációhoz tartozó Ford Focus kombi, amely elég sok konfigurációban belefér a kijelölt árkategóriába. 

Skoda Octavia
Kép: Skoda

Meg kell még említeni a Skoda Octavia kombit is, amely népszerűsége miatt érzésem szerint kicsit túlárazott lett az utóbbi években használtan is, viszont a csak kicsit kisebb Seat Leon kombi hasonló technikával jó választás lehet. Nem különösebben elterjedt a titkos tipp: Fiat Tipo kombi óriás utas- és csomagtérrel, viszonylag megbízható technikával.

Automata váltós verziót csak abban az esetben választanék bármelyik fenti típusból, ha a kézi váltó valamilyen okból kizárt. Ebben az esetben érdemes tudomásul venni a kicsit magasabb karbantartási és javítási költségeket, ha szükség lenne rá.

Felkai Gábor

Kérdezek Gábortól

Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.
A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!